Stor, større, E-klasse stationcar

Mercedes viser stationcar-udgaven af den nye E-klasse, der ofrer en smule af lastekapaciteten til fordel for et slankere og mere elegant design.

Med en længde lige under fem meter, er den nye E-klasse – som hvilkenbil.dk netop har testet – en stor og statelig sedan. På store markeder som det amerikanske, russiske og kinesiske, er det limousine-fornemmelsen, som kunderne vil have. På andre – som i Danmark, Sverige og til dels hjemme i Tyskland – er T-modellen, Mercedes’k for stationcar, den som liebhaverne drømmer om. Og en hel masse danske taxachauffører, der her får masser af plads til kundernes store hardcase-kufferter, når de skal til lufthavnen eller banegården.

E-klassen kan også som stationcar fås med to udtryk: Klassisk grill med kølerfigur eller mere flad og sporty uden stjerneskud på toppen.
E-klassen kan også som stationcar fås med to udtryk: Klassisk grill med kølerfigur eller mere flad og sporty uden stjerneskud på toppen.

Nu har Mercedes endelig løftet sløret for T-udgaven, der får et markant slankere og mere elegant udtryk end den mere kantede forgænger. Frem til midterstoplen er den er ingen forskel på sedan og stationcar, men derfra får T-modellen en mere faldende taglinje og mere skrånende hæk end tidligere.

Det koster 55 liter i bagagerummet, men da det sluger mellem 640 og 1.820 liter med henholdsvis bagsæderne oppe og nede, kommer du næppe til at mangle plads. Og Mercedes overgår fortsat mageligt ærkerivalerne Audi A6 Avant og BMW 5-serie Touring, der må nøjes med bagagerum på henholdsvis 565 og 560 liter. Samtidig har Mercedes bevaret muligheden for at udstyre den enorme T-model med to bagudvendte barnesæder i bagagerummet, hvilket fortsat er unikt i klassen.

Er de 640 liter i underkanten til golftaskerne og dykkerflaskerne, kan bagsædet i T-modellen i øvrigt vippes ti grader frem. Det giver plads til 30 liter ekstra med et snuptag. Netop et snuptag er alt, hvad der skal til for at fælde bagsædet frem i en snæver vending: Tryk på en knap, og bagsædet, der er splittet 40:20:40 lægger sig fladt ned.

I Danmark sidst på året
Herefter er det bare at hælde på: Som stationcar har 10. generation af E-klasse luftaffjedring på bagakslen, der automatisk sørger for at holde bilen i vater, uanset om der 10 eller 100 kg bagage om bord.

Optisk er T-modellen finpudset med tagrælinger, der for første gang er integreret i karrosseriet. Sammen med den fladere bagklap reducerer det vindmodstanden fra en cW-værdi på 0,30 til 0,28 og skulle samtidog – godt hjulpet af en ny type gummikant rundt om bagklappen – lukke munden på ethvert tilløg på resonans og støj fra det store varerum.

Et tryk på en knap fælder bagsædet fremover og åbenbarer et enormt varerum med fladt gulv. Tre-delt splitbagsæde er standard.
Et tryk på en knap fælder bagsædet fremover og åbenbarer et enormt varerum med fladt gulv. Tre-delt splitbagsæde er standard.

Som sin elegante sedan-søster bliver T-modellen begavet med alt, hvad Mercedes kan præstere af ny teknologi inden for sikkerhed, infotainment og køreassistenter. Motorprogrammet bliver også det samme og vil i første omgang kun blive tilbudt med Mercedes’ fremragende 9G-tronic automatgear.

Stationcar-udgaven af den nye E-klasse kommer til Danmark sidst på året. Merprisen for den store bagklap er endnu ukendt, men lander formentlig et sted mellem 30.000 og 40.000 kr.

Læs også testen af sedanen: Teknologi er stjernen i ny E-klasse

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here