Forskere fra Singapore har udviklet et nyt lithium-ion-batteri, der kan lades op til 70 procent på to minutter og holde i mindst 20 år. Teknologien kan blive en revolution for elbilen.
Én barriere står i vejen for, at elbilen kan konkurrere på lige fod med sine benzin- og dieseldrevne artsfæller: Batteriet.
Selv om biler som Tesla Model S har en rækkevidde på over 400 km, varer det afhængig af ladestander adskillige timer at genoplade batterierne.
Nu har et forskerteam fra Nanyang Technological University (NTU) i Singapore tilsyneladende overhalet alle andre og udviklet et lithium-ion-batteri, der kan lades 70 procent på blot to minutter.
Holder i 20 år
Og ikke nok med det. Forskernes nye batteri kan angiveligt holde til 10.000 ladecyklusser, hvilket svarer til en levetid på 20 år. Den forlængede levetid betyder meget for omkostningerne ved at eje og ikke mindst markedsføre en elbil.
I øjeblikket giver flere producenter op til otte års garanti på batterierne for at øge forbrugertilliden, men mange batterier vil ikke kunne holde så længe.
Hemmeligheden er nanoteknologi
Forskerne fra Singapore har opnået de flotte præstationer ved at udskifte den grafit, der normalt anvendes til lithium-ion-batteriets anode (den negative pol), med en gel af titaniumdioxid.
Stoffet er billigt, sikkert og rigt tilgængeligt, men singaporeanerne har udviklet en enkel metode til at omdanne titaniumdioxid-partiklerne til nanorør, der er tusinde gange tyndere end et menneskehår.
Nanostrukturerne sætter fart på de kemiske reaktioner i batteriet, hvilket gør, at det kan oplades så hurtigt, men er også med til at sikre en relativ høj energitæthed.
På gaden i løbet af to år
Forskerne bag det nye batteri gør nu klar til at kommercialisere teknologien og forventer, at den vil være tilgængelig på markedet allerede om to år.
“Med vores nanoteknologi vil elektriske biler være i stand til at udvide deres rækkevidde dramatisk i løbet af blot fem minutters opladning, hvilket svarer til den tid, det tager at tanke nutidens benzinbiler”, udtaler Associate Professor Chen Xiaodong fra NTU.
Før visionen bliver til virkelighed kræver det dog også at ladestanderne kan levere den nødvendige elektriske effekt til at booste et batteri til 70 procent på to minutter.
Vedrørende artikel
Super-batteri er klar om to år Skrevet af: Jens
25. oktober 2014
Nu er de to år gået, men superbatteriet som omtales i artiklen er ikke så vidt jeg ved på markedet. Er der noget nyt omkring dette batteri?
Tak
Bo
Hej Bo.
Vi har researchet lidt på det uden at kunne finde nyt om netop den batteriteknologi. Til gengæld vrimler det med idéer til nye og – angiveligt – effektive batterityper derude. Sandheden er nok, at det stadig tager nogle år, før vi ser en markant forbedring af batteriteknologien – og at den vil formentlig vil komme drypvis frem for i et eller flere meget store spring. De store bilproducenter er ret enige om, at vi omkring 2025 vil have nået en rækkevidde på 600-800 km på en opladning samtidig med, at tiden for en hurtigladning vil være nede på 30-40 minutter eller mindre. I bilindustrien nævner man ofte 2025 som året, hvor udviklingen tipper til fordel for elbiler. På det tidspunkt vil rækkevidden ikke længere vær en bekymring for bilkøberne og omkostningerne til at købe og eje en elbil vil være på niveau med eller billigere end tilsvarende biler med gammeldags forbrændingsmotor.
Med venlig hilsen
Jens Velling, hvilkenbil.dk