Superbatteri får over 1000 km rækkevidde

rækkevidde

Hollandsk-tysk firma lover batterier, der vil tredoble elbilers rækkevidde. Superbatteriet kan allerede være klar om to år.

I bilindustrien taler mange om udsigten til næste generation af batterier til elbiler, der både vil forlænge rækkevidde og forkorte ladetiden markant. Det fyger med rygter og firmaer, der lover ’tekniske gennembrud’ lige om lidt, men indtil videre bliver det mest ved snakken.

Her kommer så det hollandsk-tyske firma SALD BV med det hidtil mest optimistiske løfte: Et superbatteri, der med samme størrelse, som dagens batterier vil tredoble rækkevidden og femdoble den hastighed, som batteriet kan oplades med.

SALD BV sætter også mere præcise tal på: Hvor et godt batteri i dag typisk tilbyder en rækkevidde på 500 km og en ladetid fra 20 til 80 procent, præsterer det kommende superbatteri mindst dobbelt så godt. Rækkevidden bliver mindst 1.000 km – og kan endda nå op på hele 2.000 km. Samtidig vil det være muligt at lade et batteri fra 20 til 80 pct. kapacitet på 10 minutter. Og til 100 procent på 20 minutter. Også batteriets levetid og sikkerhed bliver bedre end dagens batterier, lover SALD BV.

Det lyder som fremtidsmusik, men ifølge firmaet kan de nye superbatterier være klar så tidligt som 2022.

”Det handler ikke om at nå en teoretisk rækkevidderekord. Selv med en sportslig-dynamisk kørestil og brug af klimaanlæg, vil der efter 1.000 kilometers kørsel stadig være 20-30 procent kapacitet tilbage på batteriet,” lover direktøren for SALD BV Frank Verhage.

Tynd som et enkelt atom

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men bag firmaet SALD står et par stærke aktører: Det anerkendte tyske Fraunhofer institut og The Netherlands Organisation. Sidstnævnte er en statslig hollandsk organisation, der siden 1932 har hjulpet virksomheder med teknologisk udvikling.

Grundlæggende er der tale om en videreudvikling af de lithium-ion batterier, som vi kender fra elbilers batterier. Det nye er, at man benytter en ultratynd og tredimensionel belægning, der er så tynd som et enkelt atom – deraf den populære betegnelse ’atom-belægning’. Den ultratynde belægning forbedrer ion-strømmene i det nye superbatteri. Samtidig reduceres behovet for metaller som kobolt og nikkel.

Ifølge SALD BV kan den nye teknik også bruges på det nye lithium-jern batteri, som Tesla snart introducerer. Det samme gælder kommende fast-stof batterier (solid state), der forventes at blive det næste gennembrud inden for batteri-teknologi.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here