Syv biler kæmper om titlen som Europas bedste

Efter testkørsler i nordjyske Tannis er 37 bejlere til titlen som Årets Bil i Europa 2018 reduceret til syv finalister. Vinderen kåres først næste år til marts.

Hvilken bil er bedst: Luksuslimousinen Audi A8 med det hidtil højeste niveau af autonom kørsel eller den kompakte og moderigtige crossover til en tiendedel af prisen, Citroën C3 Aircross?

Ikke noget let valg, men det er ikke desto mindre spændvidden mellem de syv bilmodeller som juryen bag kåringen af Årets Bil i Europa 2018 skal vælge imellem.

Efter flere dages testkørsler i nordjyske Tannis har de 60 jurymedlemmer fra en række europæiske bilmagasiner og bilklubber nomineret syv finalister ud af et felt på 37 bilnyheder. Jurymedlemmerne – heriblandt en enkelt dansker, Søren W. Rasmussen fra FDM – har valgt vidt forskellige finalister. Mest overraskende er hele fire af bilerne deciderede luksusbiler af den traditionelle slags med kraftige forbrændingsmotorer og prisskilte, der gør dem til uopnåelige drømmebiler for flertallet af europæiske bilkøbere.

De syv nominerede til titlen er:

Alfa Romeo Stelvio: Alfas første SUV nogensinde og helt i mærkets ånd en særligt atletisk én af slagsen. Stelvio vil være SUV-klassens sportsvogn og brillerer med nærmest uhørt dynamik for en bil med så høj vægt og tyngdepunkt. Kvaliteter, der på den ene side gør Stelvio til en ener, men også en bil for de få.

Audi A8: Bag det yderst konservative ydre gemmer sig toptunet teknik. Ikke blot i form af potente motorer med hybridteknik, men især i form af det sidste nye inden for elektroniske hjælpemidler. Audi A8 er spækket med aktiv sikkerhed og kan som verdens første serieproducerede bil leveres med teknologi, der gør den selvkørende på niveau 3.

BMW 5-serie: Også her skal man kigge en ekstra gang for at se, at de er tale om nyeste aftapning af det tyske autobahn-missil, BMW’s 5-serie. Her er det især klassiske BMW-dyder som komfort- og køreegenskaber, der har indbragt en finale-nominering, mens også miljøvenlige forbedringer som hybridteknik og partikelfiltre gør den klassiske 5’er moderne.

Citroën C3 Aircross: Klassen for kompakte og moderigtige crossovers nærmest eksploderer for tiden – og ingen gør det med mere chic charme end franske Citroën med den farverige C3 Aircross. Juryen er så begejstret for det franske gadekryds, at den sendte ellers stærke rivaler som Seat Arona og Kia Stonic ud i kulden.

Kia Stinger: Finalefeltets største overraskelse – ikke fordi Kia Stinger fejler noget, men den koreanske BMW-udfordrer satser på noget så gammeldags som kompetente køreegenskaber pakket ind i et lækkert GT-design. Det gør Stinger til gengæld så overbevisende, at juryen belønner Kia’s sans for klassisk køreglæde med en finaleplads.

Seat Ibiza: Som vi ved fra vores egen, aktuelle test af Seat Ibiza er den spanske udgave af VW Polo ganske enkelt den bedste bil, du kan få i miniklassen netop nu. Mekanikken er lækker, køreegenskaberne komfortable og præcise og pladsen god nok familien på fire. Alt sammen til fair priser, og det synes biljournalisterne ude i Europa også skal belønnes med en finalenominering.

Volvo XC40: Livsstil og højeste bilmode på svensk – XC40 er svenskernes første kompakte SUV og overrasker med noget af det mest ungdommelige design, vi nogensinde har set fra fabrikken i Göteborg. Lige så overraskende får svenskerne faktisk vredet god plads ud af de vovede streger, og med elt i sikkerhedsudstyr sender det XC40 en tur i finalen.

VW og Opel de store tabere
Lige så mange overraskelser der er i finalefeltet, lige så store overraskelser er der i feltet af biler, der ikke nåede i finalen.

Det gælder ikke mindste mærker som VW ogOpel, der begge stillede med hver tre gode bud på en plads i finalen. Men hverken VW’s smarte T-Roc, den spændende Arteon eller bestselleren Polo vandt juryens hjerter. Samme skæbne overgik Opels første crossover-modeller, Crossland X og Grandland X, lige som nyeste oplag af firmaflyderen Insignia også kørte forgæves.

For at gøre ondt værre for VW-koncernen, lykkedes det heller ikke ellers fine biler som Seat Arona og Skoda Karoq at nå i finalen.

Selv om juryen nu har valgt de syv finalister, skal vi helt hen til den 5. marts, før vinderen offentliggøres. Det sker i forbindelse med biludstillingen i Geneve.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here