
Mund til mund-metode: Tesla-ejere får 1.000 dollars, hvis de overtaler en ven til at også at købe den californiske elbil. Storsælgere belønnes med en ny Tesla X.
Elon Musk, grundlægger af det californiske elbilmærke Tesla, nægter at bruge penge på markedsføring. Forhandlerne er også barberet ned til relativt få showrooms, hvor du nok kan se og prøve bilen, men selve købet sker over internettet. Elon Musk er nemlig overbevist om, at hans produkt er så godt, at det nærmest sælger sig selv.
Salget går da også strygende. Men ambitionerne er høje, så nu vil Musk have eksisterende Tesla-ejere til at booste salget ved at agere bilsælgere: Kan de overtale en ven eller et familiemedlem til at købe en Tesla, siger Musk tak for hjælpen med en check på 1.000 dollars. Efter noget for noget-princippet og for at undgå akavede situationer mellem venner, så får den overtalte ven såmænd også 1.000 dollars i rabat på den nye Tesla.
En samlet rabat på 2.000 dollars på en af de mest eftertragtede biler i verden lige nu er alligevel noget. Men ifølge Elon Musk selv er det nøjagtig, hvad det koster at sælge en Tesla S fra en af mærkets showrooms. Det skriver han i en mail til eksisterende Tesla-kunder, hvor han forklarer mund til mund-konceptet og idéen bag de 1.000 dollars, som den amerikanske teknikportal ’The Verge’ har offentliggjort.
Og der er mere lokkemad fra Musk. Alle der overtaler fem venner til at købe en Tesla inden udgangen af oktober får udover 5.000 dollars lov til at deltage i indvielsen af Teslas nye megafabrik i Nevada med alt betalt.
Rigtigt lukrativt bliver det for Tesla-ejere med særligt veludviklede overtalelsesevner (og mange rige venner): Første person, der ’sælger’ en Tesla til 10 andre, belønnes med den nye Tesla X i en sjælden ’Founder Series’ til en værdi af mere end 100.000 dollars. Et tilbud der nok skal få mange Tesla-ejere til at gennemtrawle FaceBook efter gamle, men velbeslåede klassekammerater og arbejdskolleger…
Idéen med at lade tilfredse kunder skaffe nye kunder er ikke ny for Elon Musk. Han benyttede samme taktik med stor succes, da han udbredte sit elektroniske betalingssystem PayPal, som han senere solgte for mere end én milliard dollars.