Tesla overrasker med vild sportsvogn

Tesla er tilbage i offensiven med en ny Roadster, der slår alle rekorder for acceleration og rækkevidde og er billigere end tilsvarende supersportsvogne. Samtidig afslørede Tesla endelig lastbilen Semi E-truck.

Efter en periode præget af produktionsvanskeligheder og underskud, slår Tesla tilbage: På et stort anlagt show kørte Tesla-grundlægger Elon Musk forleden den enorme Semi E-truck ind på scenen foran den indbudte verdenspresse i Hawthorne, Californien.

Den eldrevne lastbil har været forsinket af flere omgange, men nu er den altså klar. Og det er et køretøj, der gør op med vores vaneforestillinger om dieselosende lastbiler og skal sætte nye standarder for fart, sikkerhed og driftsomkostninger.

Tesla Semi E-truck drives af fire el-motorer og et enormt batteri, der giver en rækkevidde på op til 800 km. Det svarer omtrent til otte-ni timers kørsel, og er det ikke nok, tager det blot en frokostpause på 30 minutter at lade batteriet op til yderligere 640 kilometers kørsel.

Topfarten er begrænset til 104 km/t, men det tager kun godt fem sekunder at nå derop: Semi E-Truck spilder nemlig hverken kræfter på gear eller et differentiale, men sender sit enorme drejningsmoment direkte ud i de fire trækkende hjul. Fuldt lastet med 30 ton firedobles accelerationstiden, men den elektriske lastbil vil fortsat være væsentligt hurtigere end sine dieseldrevne artsfæller.

Teslas elektriske lastbil skal reducere driftsomkostningerne for en vognmand - el er billigere at køre på end diesel.
Teslas elektriske lastbil skal reducere driftsomkostningerne for en vognmand – el er billigere at køre på end diesel.

Ifølge Tesla bliver den også blandt de sikreste. Chaufføren sidder i midten af kabinen for at forbedre udsynet, og stort set alle greb og kontakter er afløst af to enorme skærme, der både bruges til betjening og overvågning af omgivelserne.

For vognmænd spiller driftsomkostningerne også en afgørende rolle. Regner man med de nuværende diesel- og elpriser i USA, vil en vognmand kunne reducere driftsomkostningerne med cirka 20 procent. Alene det faktum gør Semi E-Truck interessant, men verdens vognmænd må vente lidt på vidunderet: Ifølge Elon Musk kan Tesla levere de første Semi E-Trucks i 2019.

0-100 km/t på to sekunder
Mens den elektriske lastbil var ventet, hev Tesla en veritabel Duracell-kanin op af hatten under præsentationen: En ny Roadster, der forbløffer med sine præstationer.

Mens den oprindelige roadster var en lille, åben sportsvogn for to baseret på et Lotus-chassis, er den nye Roadster en 2+2 supersportsvogn med targa-tag. Originalen var virkeligt hurtig, men afløseren er nærmest skræmmende: 0-100 km/t er angiveligt overstået på to sekunder og efter yderligere 2,2 sekunder kører den elektriske superbil 160 km/t.

Dermed bevæger Tesla sig op i den absolutte champions league for sportsvogne, hvor konkurrenterne hedder La Ferrari, Porsche 918 Spyder og McLaren P1. Set i den sammenhæng er Teslas nye roadster nærmest et fund til prisen på 200.000 dollars – ca. 1.250.000 danske kroner.

Træk på alle fire hjul er en forudsætning for Tesla Roadster 2's ekstremt hurtige acceleration.
Træk på alle fire hjul er en forudsætning for Tesla Roadster 2’s ekstremt hurtige acceleration.

Når Tesla Roadster er så hurtig, skyldes det ikke mindst, at den trækker på alle fire hjul. Forhjulene drives af en enkelt elmotor, mens hvert baghjul har separate elmotorer. Batteriet er på hele 200 kWh – dobbelt så meget som de kraftigste udgaver af Model S og X. Med så stort et batteri og en lav luftmodstand slår Tesla også alle rekorder for rækkevidde; fabrikken hævder, at Roadster kan køre 1.000 kilometer, før den skal kobles til en lader.

Hvornår de første Tesla Roadster rammer gaden er uklart, men liebhavere kan allerede bestille nu mod at lægge et depositum på 50.000 dollars.

Læs også: Første Model 3 triller af samlebåndet

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here