Test: Elbiler er den mest grønne løsning

0
282
green ncap

Green NCAP har miljøtestet tre nye biler. Den elektriske Fiat 500 belaster miljøet mindst, men dieselbiler er bedre end deres rygte.

Mens nogle stadig diskuterer, hvor miljøvenlige elbiler egentlig er, fælder organisationen Green NCAP en klar dom: Elbiler er i en liga for sig, når det gælder om at reducere miljøbelastningen fra biler.

Green NCAP, der er en miljøpendant til crashtestorganisationen Euro NCAP, har for blot anden gang miljøtestet tre biler. Vinder – altså den bil, der belaster miljøet mindst – er den nye, fuldt elektriske Fiat 500 (billedet). Den stilsikre italienske ’ellert’ scorer 10 point ud af 10 mulige i alle tre testkategorier; udledning af skadelige stoffer, energieffektivitet og udledning af drivhusgasser (CO2). Det resulterer i en samlet bedømmelse på fem ud af fem stjerner.

Respektabel diesel

Knapt så ’grønne’ er hybridbilen Honda Jazz og den lille dieseludgave af Peugeot 208. Sidstnævnte er en moderne diesel, der trods alt viser sig at være bedre end dieselteknologiens noget sodsværtede omdømme: I udledning af skadelige stoffer opnår 208 middelkarakteren 5,1, mens energieffektiviteten bedømmes til respektable 7,2 point. Det kan oversættes til, at Peugeot har godt styr på at holde sig inden for de skrappe grænseværdier for udledning af for eksempel partikler.

green ncap
Peugeot 208 med dieselmotor er renere end sit rygte: Ifølge Green NCAP har Peugeot fået godt styr på udledningen af skadelige partikler.

Til gengæld udleder en dieseldrevet 208 stadig relativt mange drivhusgasser som CO2. Det straffer Green NCAP med karakteren 4,5. Sammenlagt lyder bedømmelsen af Peugeot 208 HDi på jævne tre point. Ikke prangende, men heller ikke uartigt. Green NCAP-testen viser, at moderne dieselbiler har fået bedre styr på udledningen af skadelige stoffer og ret beset er bedre end deres blakkede ry. Green NCAP omtaler da også Peugeot 208 diesel som både respektabel og troværdig.

Hybrid-Honda er bedre

Honda Jazz, der kombinerer batteridrift og elmotor med en lille benzinmotor klarer sig dog en smule bedre end sin konkurrent med dieselmotor. Her lyder den samlede score på 3,5 point ud af fem mulige.

Green NCAP, der er et samarbejde mellem flere europæiske bilklubber, er sat i verden for at teste nye bilers miljøaftryk. Bilerne testes både i laboratorier og virkelig trafik, lige som bl.a. for, hvor langt de kan køre på en liter brændstof eller en kilowatt-time. Rationalet er, at bilernes miljøbelastning er ved at være lige så vigtig at forbedre på samme måde som den skrappe Euro NCAP crashtest har forbedret vores bilers sikkerhed.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here