Koreansk kæmpe med familietække

0
178
Kia Sorento

BILTEST: Kia Sorento er blandt markedets største SUVere med plads til syv. Som ladehybrid tilbyder den komfort og udstyr for alle pengene.

Hvilken bil?

Er du på udkig efter en storfamiliebil med tre sæderækker og plads til syv, er der blevet langt færre muligheder end tidligere. SUV-bølgen har næsten udraderet de familievenlige MPV-biler, der både var mere rummelige og billigere end de SUVere, der i dag tilbydes med plads til et håndboldhold eller dine og mine børn.
Blandt de få syv-personers SUVere på det danske marked er Kia Sorento. En velvoksen koreaner med tre sæderækker, masser af udstyr og valg mellem tre drivliner; diesel, hybrid eller ladehybrid. De aktuelle danske afgiftsregler gør udelukkende sidstnævnte interessant, så den tester vi her: En ladehybrid med 265 hestes systemeffekt, seks-trins automatgear og en teoretisk rækkevidde på ren el på 57 km. Priserne begynder fra 448.000 kr. for basismodellen Prestige og topper ved 563.000 kr. for flagskibet Premium.

Vidste du at?

Ladehybrider blev først udnævnt som en miljøvenlig ’trædesten’ på vej mod rene elbiler. Siden er stemningen vendt. Optimistiske forbrugstal på 55 km/l eller mere er ren teori. I virkelighedens verden kører en ladehybrid omkring 40 km på ren el. Med mindre du udelukkende kører småture i byen, ender det gennemsnitlige brændstofforbrug for en stor SUV med hybridteknik typisk omkring 12-13 km/l. Sammenlignet med dieselbiler, der er i stor stil er afløst af ladehybrider, udleder de ’miljøvenlige’ ladehybrider ofte mere CO2. Det var jo ikke meningen, da ladehybriderne fik afgiftslettelse herhjemme. Afgiftsfordelen udfases da også frem mod 2030. Allerede fra nytår stiger priserne med mindst 10.000 kr., så jo før du køber en ladehybrid, desto billigere.

Hvordan er førerpladsen?

Sorento er den ægte SUV-vare, som du nærmest stiger op i. Herefter troner du bag rattet fra en førerplads, der minder lidt om kommandobroen på et større fartøj: Her er simpelthen alt i udstyr, digitale instrumenter, en widescreen-infotainmentskærm og en herligt masse gammeldags knapper, så du f.eks. kan justere varmen uden at rode med skærmmenuer. Udsigten over trafikken er overdådig og ergonomien – altså forholdet mellem rat, sæde og pedaler – passer perfekt til store skandinavere. Her mærker man, at koreanske Kia har hyret en masse designere og ingeniører, der tidligere har arbejdet for europæiske bilmærker. Software og elektronik virker hurtigt og præcist. Vi skulle kun vænne os lidt til drejeknappen til automatgearet – drejebevægelser virker bare mindre intuitive end frem-tilbage, som vi er vant til fra gearvælgere.

Hvordan opleves kabinen?

Stor, solid og seriøst rummelig. Sorento er en bredskuldret type, så der er langt over til forsædepassageren og også masser af luft mellem hår og loft. Som vi er blevet vant til med Kia, virker Sorento solidt skruet sammen. De nederste paneler består ganske vist af hård plast, men længere oppe møder øjne og fingerspidser kun bløde overflader, paneler i fin finish og nydelige syninger. Sæderne er store og faste og støtter godt og selv med alle tre sæderækker i brug, er der brugbar bagageplads til overs.
Trods sin imponerende størrelse er tredje sæderække mest til børn. Højden er begrænset, og du kan ikke få fødderne ind under sæderækken foran. Sæderække to består af en bænk, der er delt 60:40 og kan justeres frem og tilbage. Bredden er sådan set fin, men vi havde klart foretrukket, at Kia havde udnyttet bredden til at installere tre separate sæder på anden række. Det havde gjort Sorento endnu mere familievenlig og nemmere at placere f.eks. tre autostole på samme række.

Er sikkerheden i orden?

Ja, i langt overvejende grad med et lille minus i offset-frontaltesten, hvor kun en del af fronten rammer en forhindring. Her bedømmer Euro NCAP beskyttelsen af førerens brystkasse som ’svag’. NCAP var heller ikke helt tilfredse med beskyttelsen af førerens ben, men alt i alt scorer Sorento respektable 82 procent i passagerbeskyttelse og samlet fem ud af fem stjerner.
Med til det positive billede hører god beskyttelse i svære discipliner som pæletesten i sidekollisioner og beskyttelsen mod piskesmæld ved påkørsel bagfra. Sorento har også en velfungerende airbag mellem forsæderne, der forhindrer to personer i at støde hovederne sammen. Den aktive sikkerhed i form af automatisk nødbremse, der også opdager fodgængere og stopper bilen efter kollision, fungerer også godt ifølge Euro NCAP. Læs mere hos euroncap.com

Hvordan kører den?

Den koreanske kleppert trykker badevægten op over de to tons. Så glem alt om sportslige køreegenskaber og hurtige bevægelser. Stik i stedet Sorento en lang motorvej og nyd, hvordan den sagte og komfortabelt cruiser afsted med storfamilien og pakkenellikerne uden den mindste anstrengelse. Motoren er kultiveret og godt støjdæmpet, affjedringen sluger både små og store ujævnheder, mens vindsus og dækrummel er effektivt undertrykt ved alle hastigheder. Sorento er simpelthen blandt de bedste langtursbiler, som vi har testet i meget lang tid. Det vidner om, at de ambitiøse koreanere bliver ved med at forbedre og fintune teknikken i deres modeller.  

Hvordan er motoren?

Kia kombinerer en 1,6 liters turbobenzinmotor med elmotor og batteri gennem et seks-trins automatgear med dobbeltkobling. Det skifter hurtigt og præcist, og du slipper for den irriterende lyd af høje omdrejninger, der kendes fra mange hybrider med trinløse automatgear. Faktisk skal speederen næsten ned i gulvtæppet, før motorstøjen bliver anmassende i Sorento, og sådan giver det alligevel ikke mening at køre en to tons tung SUV. Vægt og størrelse gør til gengæld ikke noget godt for brændstoføkonomien: Delvis eldrift lyder besnærende og den lydløse, elektriske fremfærd i ’EV-mode’ er også en fornøjelse. Desværre er den kort: Ca. 40 kilometer, så skal benzinmotoren arbejde med. Inkl. flere langture på motorvej endte vi på 12,4 km/l i gennemsnit, og det understreger problemet for store ladehybrider: I realiteten er brændstoføkonomien alt for ringe.

Passer prisen?

Afgiftsfordelen for ladehybrider er stadig så stor, at du virkelig får meget for pengene i Kia Sorento. Især hvis du har brug for syv siddepladser. Værdien bliver ikke mindre af, at Kia som altid hælder godt med standardudstyr i deres biler. Vi kunne sagtens nøjes med basismodellen, der sådan set kun mangler indbygget navigation for at være komplet. Apple Carplay løser den udfordring, og så ser vi ingen grund til at betale 490.000 kr. for mellemmodellen Upgrade. Eller de lidt pebrede 563.000 kr. for topmodellen, der mest lægger luksusdetaljer som læderindtræk, ambientebelysning og eljustering af sæderne med i udstyrspakken. Basismodellen vil holde værdien bedst, ikke mindst fordi der altid er efterspørgsel på brugte syv personers biler.

Er der alternativer?

Kun ganske få. F.eks. laver Seat en ladehybrid-udgave af den ellers helt sammenlignelige Tarraco med 245 hk til 470.000 kr., men batteriet stjæler pladsen til den tredje sæderække. Derfor må du altså nøjes med fem siddepladser i den spanske udfordrer. Så er det nemmere at sammenligne med Sorentos søsterbil, Hyundai Santa Fe: Teknikken er præcis den samme, men Santa Fe koster fra 490.000 kr. inklusive lidt mere standardudstyr og et mere ’amerikaniseret’ design med kæmpegrill og masser af krom.
Handler det især om plads til syv, er der to stærke alternativer: Fords aldrende men stadig fremragende S-Max med 190 hestes hybridmotor, der dog ikke kan lades i stikkontakten. Prisen begynder fra 443.000 kr. Og så den virkeligt spændende outsider: VWs enorme Multivan med syv ligeværdige siddepladser og 218 hestes ladehybridmotor. Prisen begynder ganske vist fra 520.000 kr., men ingen slår Multivan på plads og praktisk sans.

Konklusion:

For: Komfort, udstyr og pris.
Imod: Reelt forbrug, kun bænkesæde på 2. række.
Hvilkenbil siger:

Mens den miljømæssige fordel ved at udstyre store SUVere med ladehybrid-teknik er stærkt diskutabel, er der ingen diskussion, hvis du bare vil have en stor og vellykket SUV billigst muligt: Så er Kia Sorento nærmest umulig at komme uden om med sin vellykkede kombination af komfort, kræfter, plads og høje kvalitetsindtryk.

Fakta: Kia Sorento PHEV 4WD Prestige

Vejl. pris, inkl. lev.: 448.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 860 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12 år/7 år – 150.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6 + centerairbag
Forbrug (EU-norm): 62,5 km/l (38 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 12,4 km/l
Længde/bredde/højde: 481/190/170 cm
Akselafstand: 282 cm
Bagagerum (min/max): 175 liter bag 3. sæderække/809 liter bag 2. sæderække
Vægt: 2.057 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter turbobenzinmotor med 180 hk og 90 hk elmotor.
Systemeffekt: 265 hk/350 Nm. Batteri på 13,8 kWh – op til 57 km kørsel på el.
Opladningstid: Ca. 3,5 timer (Sorento lader med max 3,3 kW).
0-100 km/t: 8,7 sek.
Topfart: 193 km/t (135 km/t i eldrift)

Særligt standardudstyr (Prestige):

Digital instrumentering, multifunktionslæderrat med paddle-shift, 6-trins dobbeltkoblings-automatgear, 19” alufælge, LED-lygter for og bag, adaptiv fartpilot, elruder for og bag, 8” infotainment med Apple Carplay/Android Auto og DAB+ radio, parkeringssensor for og bag samt bakkamera, regnsensor, fjernlysassistent, varme i forsæder, el-foldbare sidespejle med varme, to-zoners klimaanlæg, krom rudelister, aut. nødbremse med registrering af fodgængere og modkørende i venstresving, skilteassistent og træthedsregistrering.  (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 10.000 kr.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here