TEST: Seat Leon FR – Familieduelig Racer

BILTEST: Med 180 hk og automatgear er Seat Leon en semi-GTI, der gør hverdagen lidt sjovere, samtidig med at der er plads til familien, som kan indhylles i det nyeste sikkerhedsudstyr. Men det meste koster ekstra.

Hvilken bil?
Seat Leon er et spansk bud på en bil i Golf-klassen – en femdørs hatchback med forhjulstræk. Platformen og en stor del af teknikken og elektronikken er da også den samme, men det udvendige design er tilført lidt spansk temperament – ikke mindst efter det seneste facelift, som har givet Leon nye ‘løveøjne’ foran og også nye, smallere baglygter med LED-signatur. Nyt er også mulighed for en hel del aktivt sikkerhedsudstyr ligesom opgradering til en 8″ touchskærm er nyt i kabinen. Undervogn og styring i Leon er en tand strammere end i VW Golf – ikke mindst på testbilen, som er den sportslige 1,8 liters FR-version med 180 turbo-heste sammenkoblet med et 7-trins automatisk DSG-gear til 307.000 kr. inkl. levering. Men Seat Leon fås fra 177.000 kr. i basisudgaven med 1,0 liters 86 hk motor.

Vidste du at?
FR-udgaven af Leon er sportslig og hurtig. Men skal det være rigtig vildt, findes der også en Seat Leon med rigtig skarpe klør – Cupra. Den har hele 300 hk under snuden og et moment på gigantiske 380 Nm fra den 2 liters TSI-motor. Det rækker til en topfart på hele 250 km/t og en acceleration fra 0 til 100 km/t på lynhurtige 5,8 sekunder. Noget hurtigere end testbilens 7,2 sekunder, som allerede føles ret kvikt. Prisen tager dog også fart i forhold til testbilen – Cupra koster fra 465.000 kr. inkl. levering, fås også som stationcar og med firehjulstræk og DSG til over en halv mio. kr.

Hvordan er førerpladsen?
Sportslig. Siddepositionen er som udgangspunkt lav og sportsæderne er faste med ekstra god sidestøtte både omkring lårene og ryggen.

Selv om Seat med markedsføringstrommerne slår på det fyrige, spanske temperament er førerpladsen præget af vanlig tysk kølighed og overblik og stort set alle kontakter og funktioner er genbrug fra VW-koncernens velassorterede lager.

Det hele fungerer upåklageligt, og faktisk kan Seat Leon med det suveræne DSG-gear og aktive systemer som vejbaneassistent, adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse stort set køre selv. Seat Leon FR byder også på tre køreprogrammer, øko, normal og sport. I ‘sport’ lader gearet motoren køre langt op i omdrejninger, og den 1,8 liters motor snerrer veloplagt men afdæmpet. Har du lyst til at slappe lidt af, kan du vælge øko-programmet, hvor Leon FR flyder adstadigt afsted.

Hvordan opleves kabinen?
Behagelig. Seat Leon er bygget på MQB platformen, der også bærer Audi A3, VW Golf og Skoda Octavia. Men benpladsen bag forsæderne er ikke så rigelig i Leon som i de to andre. En traditionel kardantunnel tager også plads midt i til gene for den person på midterpladsen, der ellers er brugbar pga. bagsædets flade udformning. Bortset fra en anelse mindre plads er kabinen på et fint niveau meget lig VW Golf. Materialerne og forarbejdningen er et pænt stykke over middel, og støjdæmpningen er også god, så kabinen opleves ganske tyst, og vi noterede ingen knirkelyde i kabinen i løbet af testugen. Endelig hører bagagerummet til de større i klassen.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Den basale opbygning af Seat Leon er til de maksimale fem stjerner i NCAP crashtesten fra 2012, hvor bilen kom frem. Moderne, aktivt sikkerhedsudstyr som registrering af træthed hos føreren og frontassist, som er en slags automatisk nødbremse, er standard, mens andre avancerede sikkerhedssystemer som adaptiv fartpilot, vognbaneassistent samt kø-kørselsassistent, skiltegenkendelse mm. ikke er standard. Lidt skuffende i en bil til over 300.000 kr. Testbilen er udstyret med en omfattende pakke af aktive sikkerhedssystemer (køreassistentpakke 3 til 13.000 kr. ekstra, der kun fungerer sammen med DSG-gearet, og som også indeholder køreassistentpakke 2). Den rummer den aktive fartpilot, som er en af de mest velfungerende på markedet, og desuden vejbane-assistent, der virker fra 65 km/t, kø-kørselsassistent, fjernlysassistent, samt skiltegenkendelse og nødbremse for fodgænger. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Lidt sjovere end en Golf, men knap så sportsligt som en Alfa Romeo Giulietta. Alt i alt et stort set perfekt mix mellem komfort for familien og sport for chaufføren. Det avancerede, uafhængige baghjulsophæng på FR betyder, at sving er en ren lækkerbidsken, styringen er præcis og direkte men kunne godt give lidt mere feedback til føreren, mens affjedringen er fast uden at være hård og lyddæmpningen effektiv. Med DSG-gearet doseres den rigelige motorkraft desuden perfekt til forhjulene – ingen hjulspin her. Nogle vil nok synes, at Seat Leon FR næsten er for ‘pæn’, men langt de fleste vil nok bare glæde sig over Leon FR’s kultiverede fremtoning.

Hvordan er motoren?

Den 1,8 liters med fire cylindre og turbolader er en klassiker med rødder tilbage til midt i 00’erne. Den findes efterhånden ikke i så mange af VW-koncernens modeller, hvor den 1,4 liters lillebror efterhånden har taget over. Men maskinen er især stærk i mellemaccelerationerne og tåler også masser af omdrejninger, når det skal gå rigtig stærkt.

Motorlyden er afdæmpet og behageligt dyb, så det er ikke meget væsen den gør af sig på motorvejen. Eneste – lille – minus er, at den ikke er helt så økonomisk som nyere, mindre motorer, men vi nåede et snit på 14,7 km/l i testugen, hvilket absolut er godkendt i forhold til det opgivne forbrug ved blandet kørsel på 16,7 km/l. I samspil med det 7-trins DSG gear byder FR-versionen af Leon alt i alt på en lækker ‘power-pakke’.

Passer prisen?
Ja. Så meget ‘GTI-feeling’ for lige omkring 300.000 kr. må siges at være en særdeles fair pris. Den 1,8 liters 180 hk version af Seat Leon FR er da også kun 17.000 kr. dyrere end den 1,4 liters med 150 hk. Vi synes de 30 ekstra hk er et fund til den merpris, og hæver køreoplevelsen fra frisk til seriøst sjov. Oven i de ekstra kræfter får du nemlig også 17″ alufælge i stedet for 16″ samt en avanceret multilink bagaksel frem for den stive bagaksel i de billigere Leon’er, og det øger køreglæden. Seat Leon er også 17.000 kr. billigere end en tilsvarende Skoda Octavia, der dog byder på lidt bedre plads på bagsædet. Endelig er Seat Leon FR 1,8 TSI også ca. 30.000 kr. billigere end den 2 liters 184 hk dieseludgave af FR.

Er der alternativer?
Ikke så mange. Det er sparsomt med ‘næsten-GTI’er’ i den lille mellemklasse. En af de mest underholdende er Alfa Romeo Giulietta med 170 hk og automatgear. Meget sjovere bliver det nok ikke, og Giulietta er endnu skønnere at se til end Leon, men pladsen på bagsædet er trang og prisen er høj. Hele 356.000 kr. mod testbilens 307.000 kr. En ny kombattant på ‘næsten GTI’-banen er den nye Honda Civic med 182 hk og en helt anderledes brutal fremtoning end den afdæmpede Leon FR. Prisen er også lidt mere højtråbende – 323.000 kr. med automatgear. Ford Focus med 182 hk turbomotor og 6-trins automatgear til bare 283.000 kr. presser til gengæld Seat Leon FR på prisen.

Konklusion:
For: Køreglæde, design, finish, power
Imod: Aktivt sikkerhedsudstyr koster ekstra, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Med Seat Leon FR 180 hk får du en seriøst hurtig og alligevel rimelig økonomisk, sjov og smuk bil, som hele familien kan være i til en meget fair pris. Vores eneste anke er, at et større udvalg af det tilgængelige aktive sikkerhedsudstyr burde være standard i en bil af denne kaliber.

Læs også tests af konkurrenterne:

Honda Civic er for entusiaster

Ford Focus stikker næsen frem

Mazda 3 er stadig klassens swing king

Alfa Giulietta – italiensk for afhængige

FAKTA: SEAT Leon FR 1.8 TSI DSG

Vejl. pris, inkl. lev.: 307.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år (2 år ekstra/ 80.000 km kan tilkøbes for 2.995 kr.)
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 17,2 km/l
Forbrug i test: 14,7 km/l
Længde/bredde/højde: 428/182/144cm
Bagagerum (min/max): 380/1.146 liter
Køreklar vægt: 1.327 kg (med DSG)
Motor: 4 cyl., 1,8 liter, turbobenzin
Effekt: 180 hk/250 Nm
0-100 km/t: 7,2 sek.
Topfart: 226 km/t

Særligt standard udstyr (FR) bl.a.:
Træthedsregistrering, og frontassist, sportssæder foran med varme, justerbar højde og lændestøtte, opbevaringsskuffe under førersæde, armlæn mellem forsæder, og friskluft-dyser til bagsædet, hill hold, el-ruder for og bag, el-sidespejle med varme og p-funktion, selehuskere for bagsædet, tonede ruder, 17″ ‘Dynamic’ letmetalfælge, sportsforsæder i stof og imiteret læder, FR styling inkl. dobbeltudstødning, FR-affjedring med 3 køresprofiler (øko, normal, sport), fartpilot, fjernbetjent centrallås, automatisk ‘Coming og leaving home lys-funktion, gearskifteindikator, regn- og lyssensor, medie system med 5″ farve-touchskærm og integreret adgang til USB, SD-kort, to-zoners klimaanlæg, elektrisk håndbremse, multifunktions-læderrat og læder gearknop.(*anslået af hvilkenbil.dk)

Ekstraudstyr på testbilen:

Sort taghimmel: 4.200 kr.
Bakkamera: 4.450 kr.
Køreassistent pakke 3 (kræver DSG + navi): 13.000 kr. (indeholder adaptiv fartpilot, kø-kørselsassistent, nødassistent, fjernlysassistent, vognbaneassistent, skiltegenkendelse)
Parkeringssensorer for og bag: 8.400 kr.
FR-Pakke: 20.500 kr. (indeholder LED interiør belysning, Full Link. Media System Plus, Full LED lys)
Sort eksteriør pakke: 6.950 kr.
Navigation: 14.000 kr.
Metallak (Desire Red): 8.600 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here