TEST: Selv i basisudgaven forfører Alfa Giulietta

0

BILTEST: Alfa Giulietta spiller hæmningsløst på sine italienske, sportslige rødder og går lige i hjertet allerede efter første prøvetur.

Hvilken bil?
Giulietta skal sikre Alfa Romeo kunder i den eftertragtede Golf-klasse, og dens helt store forcer er først og fremmest et smukt ydre og kække køreegenskaber. Giulietta fås med benzinmotorer fra 105 til 235 heste og med diesel fra 105 til 140 heste. Her tester vi basisudgaven med den mindste 105 hestes turbobenziner.

Vidste du at?
Alfa Giulietta blev sendt på gaden i 2010 for at markere Alfa Romeos 100 års jubilæum med det velklingende og forpligtende navn. Navnet Giulietta har tidligere siddet på tre forskellige Alfa-modeller fra 1954 til 1965, blandt andet den ikoniske, Pininfarina-designede Giulietta Spider.

 

Hvordan er førerpladsen?
Der spilles helt uhæmmet på charme og nostalgi i Giulietta-kabinen. Her bruges for eksempel de italienske betegnelser benzina og acqua ved benzin- og vandmålerne, og på midterkonsollen styres blandt andet tågelygterne med en moderne fortolkning af gamle vippekontakter. Rattet er tykt og ligger godt i hånden, og sædet giver god støtte.

Hvordan opleves kabinen?
Giuliettas kabine er stramt designet og holdt forholdsvis i sort med fine aludetaljer. Kvalitetsfornemmelsen er god i selve kabinen, men dørene føles tynde og lukker med en lidt blik-agtig lyd. Sikkert med vilje, for lyden bringer også mindelser frem om sportsvogne fra 60’erne. Til gengæld er det næppe med vilje, at bagdørene i testbilen lukker lidt upræcist, så der ofte skal flere forsøg til, før de klapper helt i. Kabinen er langt fra klassens største, men føles intim og sportslig.

Er sikkerheden i orden?
Giulietta har fået 5 stjerner ved crashtesten hos EuroNCAP. Her er god beskyttelse af fører ved frontalkollision, og bilen scorede maksimumpoint i sidekollision. Giulietta er udstyret med seks airbags, isofixbeslag og antipiskesmældsnakkestøtter. Læs mere om crashsikkerheden i Giulietta på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Fantastisk. Styringen er stram og undervognen er til den hårde side, uden nogensinde at føles ukomfortabel.

Alfa Giulietta æder små veje med vellyst, men befinder sig til gengæld knap så godt på motorvej, hvor der opleves en del vindstøj omkring dørene.

Giulietta er udstyret med Alfa Romeos DNA-system, hvor man kan indstille bilens profil: D (Dynamic) giver højere drejningsmoment, skarpere styring og stivere affjedring, N (Normal) er standardindstillingen, mens A (All weather) lægger en dæmper på motoren for at opnå mere greb ved fedtet vej.

Hvordan er motoren?
Den 105-hestes turbobenziner er den svageste i motorprogrammet, men den er på ingen måder kedelig. Den knurrer velvilligt, og selv om præstationerne på papiret ikke er overvældende, føles Giulietta alligevel sporty, særligt når DNA-systemet sættes på D.

Passer prisen?

Med en prislap på 254.000 kr. er den svageste Alfa Romeo Giulietta et rigtig godt bud, hvis du gerne vil have en sporty bil i Golf-klassen.

Ingen andre byder på så smukt et design som dette, og kun Honda Civic og Ford Focus matcher helt de fine køreegenskaber.

Er der alternativer?
Der er meget at vælge mellem i Golf-klassen. Går du efter de gode, sporty køreegenskaber kan Honda Civic eller Ford Focus som nævnt herover være alternativer. Førstnævnte fås med en 1,8-liters, 142-hestes benzinmotor for præcis samme pris som den svageste Giulietta, mens Ford Focus er billigere med den fine, 3-cylindrede EcoBoost turbobenziner. Til gengæld har ingen af dem det samme, smukke ydre.

Konklusion:
For: Kører fantastisk og er smuk som en romersk gudinde
Imod: Pladsen er ikke overvældende
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Alfa Romeo Giulietta forfører fra første kilometer og er stærkt vanedannende. En smuk, velkørende og helt igennem charmerende bil – og så ser man gerne igennem fingre med de få irritationsmomenter.

FAKTA: Alfa Romeo Giulietta 1,4 105 TB

Vejl. pris, inkl. lev.: 254.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 8/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags:
6
Forbrug (EU-norm): 15,6 km/l
Længde/bredde/højde: 435/180/147 cm
Bagagerum: 350 liter
Vægt: 1.415 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter
Effekt: 105 hk/206 Nm
0-100 km/t: 10,6 sek
Topfart: 185 km/t

Særligt standard udstyr:
Ratbetjening, elruder, elpsejle med varme, klimaanlæg, elvarme i sæder, læderrat.
Metallak: 6.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Af Jens Østergaard

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation