TEST: Suzuki Swift er miniklassens velskabte charmør

2

BILTEST: Suzuki Swift er blevet mere voksen – men når det gælder design og køreglæde er den fortsat miniklassens mest underholdende indslag. 

Hvilken bil?
Swift er en skelsættende bil for Suzuki, der er blandt Japans mindste bilmærker. Med sit velskabte design, der rammer plet hos begge køn og sine næsten go-kart agtige køreegenskaber, har Swift opnået kult-status. Lige som Mazda MX-5 er Japans svar på den klassiske, britiske sportsvogn – bare bedre – er Swift det japanske svar på det britiske ”hundehus”, Mini’en – bare billigere. Af samme grund er den nye Swift blot en nænsom fornyelse af forgængeren.

Vidste du at?
Suzuki Swifts bløde former blev første gang vist på konceptbilen S i 2004. Det var den første Suzuki designet og udviklet til det europæiske marked – med enorm succes: Godt hjulpet af en reklamekampagne med fodboldstjernen Cristiano Ronaldo har Swift siden solgt dobbelt så godt som forventet. Designdetaljer som tag i separat farve og stejl forrude er inspireret af Mini. Siden har blandt andet Skoda Fabia tydeligvis lånt designtræk fra den japanske ”kopi”.

Hvordan er førerpladsen?
Typisk japansk med tydelige instrumenter og logisk betjening. Desværre gælder det også indstillingsmulighederne: Rattet kan kun justeres i højden, ikke i længden, og ryglænet indstilles i grove hak. Større forsæder og en grundlæggende god ergonomi redder dog dagen for de fleste chauffører.

Kvalitetsindtrykket er middel med hårde plasticmaterialer overalt. Den stejle forrude er placeret langt fremme og giver indtryk af at sidde i en relativt stor bil.

Hvordan opleves kabinen?
Akselafstanden er øget med fem centimeter og det giver mere benplads på bagsædet, der sagtens rummer et par store teenagere. De bagerste sideruder lukker ikke meget lys ind, til gengæld er der højt til loftet i Swift. Bagagerummet vil for mange være Swift’s akilleshæl: Blot 211 liter svarer til klassen under og med en høj læssekant er det både svært og tungt og manøvrere et par tunge ølkasser på plads.

Er sikkerheden i orden?
Swift opnår hele 15,7 point af 16 mulige i Euro NCAPs frontaltest. Seks airbags og knæairbag under rattet er standard og alt virker efter hensigten. Beskyttelsen mod piskesmældsskader er også oppe i det grønne område ifølge Euro NCAP. Kun fodgængerbeskyttelsen halter: Suzukis front er hård ved bløde trafikanter.

Hvordan kører den?
Forrygende. Swift er ikke blevet mere voksen, end at den fortsat er blandt de mest køreglade i sin klasse. Affjedringen er ganske komfortabel, men Swift spiser stadig snoede sogneveje som var det lækre sushi-bidder.

Styringen er skarp som et samurai-sværd og letter du foden fra speederen i en hurtig kurve, hjælper Swift dig galant rundt i kurven med en lille, kontrolleret baghjulsudskridning.

Hvordan er motoren?
Tidligere kunne man vælge mellem to benzinmotorer i Swift, nu er der kun en 1,2 liters med 94 hk. Den er ganske kultiveret og støjsvag, men de – på papiret – mange heste skal have pisk for at præstere: Først ved 4.000 omdrejninger sker der noget. Derfor opleves Swift en smule svagelig og forbruget skuffer også en smule: Suzuki lover 20,4 km/l med start-stop automatik, men hvilkenbil nåede kun 16 km/l i snit. Det lidt upræcise gearskifte med hørbare ”klonk” lyde er heller ikke på niveau med klassens bedste.

Passer prisen?
159.000 kr. for en fem-dørs Swift med stort set alt i udstyr ligner konkurrenternes priser til forveksling. Kan man undvære aircondition sparer man hele 18.000 kr. på kampagnemodellen Young, og skal det være rigtigt billigt fås den skrabede GA med tre døre for 127.000 kr. Swift fås også med en 75 hestes dieselmotor, men med et relativt højt forbrug efter dagens standard på 24,4 km/l, skal man køre langt, før merprisen på 15.000 kr. betaler sig.

Er der alternativer?
Kia Rio 1,2 til startprisen 124.000 kr. uden aircon er en smart og rummelig konkurrent med hele syv års garanti. Helt så velkørende som Swift er den dog ikke. Den opdaterede Fiat Punto koster omtrent det samme og er en smule større, mens Toyota Yaris er en smule dyrere. Men Suzuki Swift har også så meget ikon-status og køreglæde, at man kan sammenligne den med forbilledet Mini One. Den er 100.000 kr. dyrere og gør Swift til et røverkøb for prisbevidste entusiaster.

Konklusion:
For: Stil, sikkerhed og køreglæde.
Imod: Lille bagagerum, plasticfinish.
Hvilkenbil siger:

For den prisbevidste entusiast på udkig efter en smart og køreglad bil med ikon-status, er Suzuki Swift umulig at styre uden om. Så tilgiver vi gerne, at Swift har klassens mindste bagagerum.

FAKTA: Suzuki Swift Eco+ GL AirCon

Vejl. pris, inkl. lev.: 159.000 kr
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr
Årlig ejerafgift: 560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l
Forbrug i test: 16,0 km/l
Længde/bredde/højde: 385/170/151 cm
Bagagerum (min/max): 211/902 liter
Vægt: 1.025 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter
Effekt: 94 hk/118 Nm
0-100 km/t: 12,3 sek
Topfart: 165 km/t

Særligt standard udstyr (GL Aircon):
Aircondition, stop-start, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, læderrat m. ratbetjening af cd-radio, kørecomputer, splitbagsæde.
Metallak: 3.500 kr. *Anslået af hvilkenbil.dk

[email protected]

2 KOMMENTARER

  1. Ønsker den med soltag i glas kan det lade sig gøre, uden at taget bliver utæt og ruster om tre år?
    Vh Antje

    • Hej Antje. Det kan godt lade sig gøre at eftermontere et soltag, men jeg vil ikke anbefale det. Dels øger du risikoen for rustangreb, dels skal du regne med et større værditab, når du engang skal sælge bilen.
      MVH Jens Velling
      https://www.hvilkenbil.dk

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation