Yaris Hybrid er Dr. Jekyll og Mr. Hyde

0

BILTEST: Et facelift har gjort Danmarks mest populære hybrid mere komfortabel og sikker. Men to ting er der ikke lavet om på: Yaris Hybrid er fortsat en charmør i byen og lidt ondsindet på motorvejen.

Hvilken bil ?
Faceliftet af tredje generation Yaris, der kom på markedet i 2011 – og allerede har fået ét løft i 2014 – består udvendigt især af nye, langsliggende baglygter og en ny mere spidsnæset front i stil med den mindre Aygo. Også på teknik-siden, er der sket nyt. Ifølge Toyota er Yaris i nyeste trim opdateret på ca. 900 punkter. Vi hæfter os dog mest ved, at en sikkerhedspakke med blandt andet automatisk nødbremse, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset er standard fra billigste model. Toyota Yaris fås fra 129.000 kr. med fem døre og en 1,0 liters benzinmotor uden turbo, der yder 69 hestekræfter. Vi tester her hybridudgaven, som seks ud af ti Yaris-købere vælger. Den har 1,5 liters benzinmotor kombineret med en elmotor, der samlet yder 100 hk. Med næsthøjeste H3-udstyr er prisen 195.000 kr.

Vidste du at?
Hvad er et CVT-gear, som vores test-Yaris er udstyret med? CVT står for ‘Constant Variable Transmission’ og er et trinløst automatgear, der konstant varierer udvekslingen efter bilens hastighed og belastning. Kraftoverførslen sker ved hjælp af et stålbælte, der løber imellem to koniske skiver, som varierer afstanden imellem sig og dermed også diameter. Når den ene skive har lille diameter har den anden stor. På den måde bliver udvekslingsforholdet imellem de to aksler konstant varieret. Gearet er mest effektivt, når de to skiver er nogenlunde lige store. I en CVT-transmission er motorlyden konstant under acceleration og finder først sit leje, når den ønskede hastighed er nået.

Lydniveauet og acceleration fra stilstand, er de primære ulemper ved CVT-gearet, mens fordelene er, at det er simpelt, billigt, effektivt og pålideligt.

Hvordan er førerpladsen?
Selv granvoksne chauffører sidder godt i de store velformede sæder med sædevarme. Samtidig kan det læderbetrukne rat, som er lækkert at holde om, justeres både op/ned og frem/tilbage, så de fleste kan finde en passende kørestilling. Den er i øvrigt lidt høj og opret, lidt a la crossover, og det føles rart i hverdagen, ligesom det gør det let at stige ind og ud. Bag rattet i Yaris kan du som noget nyt glæde dig over hjælpe-funktioner som automatisk op- og nedblænding af det lange lys, hjælp til at holde din vejbane og genkendelse af hastighedsskilte. Luksus som automatgear, to-zoners klimaanlæg, bakkamera og regnsensor ser vi heller ikke hver dag i en minibil. Til gengæld forstår vi ikke, hvorfor komfortbink (de tre lovpligtige blink) og armlæn stadig skal tilkøbes.

Hvordan opleves kabinen?
Yaris er højloftet og ganske rummelig indeni med et fint udsyn hele vejen rundt. Batteripakken er fortsat gemt under bagsædet, og dermed er der heller ikke ‘stjålet’ noget af det regulære bagagerum på 286 liter – ikke klassens største. Fx har en anden min, VW Polo, nu 350 liter til oppakning. Der er dog et skjult rum under ‘gulvet’ bagi Yaris, som betyder, at bunden bag forsæderne kan blive stort set plan, når bagsæderyggen lægges ned. Vi spejder stadig forgæves efter et par kroge eller andre muligheder for at fastgøre indkøbsposer og andet pikpak. Det ville ellers ikke koste mange håndører. Pladsen på bagsædet i Yaris hybrid er som i benzinudgaven og hører ikke til minibilernes mest prangende, men to med ikke alt for lange ben sidder fint med god højde på sædet.

Er sikkerheden i orden?
Ja, afgjort. For det første byder Yaris som standard på et højt niveau af aktivt sikkerhedsudstyr. Også i den billigste version. Det skal den danske importør have ros for. ‘Toyota Safety Sense’, som sikkerhedspakken kaldes, består af en automatisk nødbremse, AEB, der virker op til 80 km/t, en vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlyset samt genkendelse af hastighedsskilte. Kombineret med en god grundliggende sikkerhed i Yaris-konstruktionen er de maksimale fem stjerner i Euro NCAP sikkerhedstesten i hus. I frontal-testen gled testdukken på bagsædet dog ud under sikkerhedsselens hofte-bælte. Til gengæld er beskyttelsen mod piskesmældsskader ved påkørsel bagfra god på alle pladser, så samlet set et godt resultat i testen. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Som Dr. Jekyll og Mr. Hyde. Lige så venlig og omgængelig Yaris er i byen, lige så irriterende og larmende er den på motorvejen.

Vi forstår, hvorfor mange social- og sundhedsassistenter er glade for Yaris i en hverdag med småture rundt i byen for at tilse og pleje kommunens ældre borgere. Kørslen foregår let og flydende, og elmotoren skubber hele tiden blidt og omsorgsfuldt på og hjælper ved igangsætning, så der spares på brændstoffet.

Er man rigtig forsigtig med speederen, er det muligt at køre nogle hundrede meter på elmotoren alene. På landevej og især motorvej kommer det ‘onde’ til gengæld frem i Yaris. Støjniveauet i kabinen er simpelthen for højt meget af tiden, og vi savner overskud til eksempelvis overhalinger. Vi irriteres over en del dækstøj samt en ret kontant og stiv affjedring, som dog trods alt er finpudset i forhold til forgængeren.

Hvordan er motoren?
I sig selv fin, men sammen med CVT-gearet Yaris’ svaghed. Der er jo faktisk to motorer, der arbejder i sammen – oftest uden at du lægger mærke til det. Elmotoren er ikke stærk nok til at drive bilen frem på egen hånd. Ved det mindste tråd på speederen har den brug for støtte fra benzinmotoren, men elmotoren hjælper bilen igang på de første brændstofkrævende meter efter et stop og skubber i det hele taget kærligt på gennem byens trafik. Alligevel skuffer Yaris på forbrugssiden. Du skal ikke forvente at komme i nærheden af de opgivne 30,3 km/l benzin. Vi nåede 17,2 km/l, hvilket bestemt kan forbedres, men et realistisk forbrug ved blandet by- og lande-/motorvejskørsel vil nok være omkring 20 km/l.

De 100 hk, som testbilen trods alt har under motorhjelmen, opleves hæmmede af det trælse gear, og alt i alt virker drivlinjen i Yaris efterhånden en smule bedaget i forhold til konkurrenternes.

Passer prisen?
Ja. Sammenligner vi hybriden med Yaris benzin-udgaven, der har 1,5 liters 111 hk motor, automatgear og et tilsvarende udstyrsniveau er prisen ca. 188.000 kr. Hybriden koster dermed kun 3.000 kr. ekstra, og faktisk kan du få hybriden fra ca. 166.000 kr. Den billigste hybridversion, der altså er næsten 30.000 kr. billigere end testbilen, er måske i virkeligheden bedste hybridkøb, hvis du kan undvære bakkamera, indfarvede spejle/dørhåndtag og fjernbetjening af centrallåsen mm. Men med 190-200.000 kr. på lommen rækker budgettet dog også til biler med mere plads end Yaris, hvis du vil give køb på hybridteknikken. Fx kan du få basisversionen af Toyota Auris, som er i Golfklassen, til ca. 200.000 kr. med 116 hk benzinmotor. Den nye Citroën C4 Cactus er også inden for rækkevidde til 195.000 kr. med 100 hk turbodiesel, og det samme er crossoveren Renault Captur, der hører til i den populære miniklasse, til 190.000 kr. med 90 hk turbobenziner og Zen-udstyr.

Er der alternativer?
Nej. Toyota Yaris har i årevis været eneste hybrid i miniklassen, og ser ud til også at være det en rum tid endnu. Konkurrenterne satser på el-biler og hybrider i den lidt større mellemklasse. Japanske Suzuki har ganske vist introduceret to modeller med såkaldt ‘mild’ hybrid motor i miniklassen, men de kan ikke sammenlignes med Yaris. Suzukis mild-hybrider er af den såkaldte starter-generator type, der kan give et ekstra skub til accelerationer, men ikke kan sammenlignes med en elmotor i en ægte hybrid som Yaris. VW er også på vej med et mild hybrid-system.

Konklusion:
For: 3 års garanti, stressfri bykørsel, højt udstyrsniveau.
Imod: Støjniveau ved motorvejskørsel, forbrug, plads.
Hvilkenbil siger:

OVERSIGT OVERVISNING
Toyota Yaris Hybrid
Der er sket for lidt nyt med Yaris fra faceliftet for godt tre år siden, hvor vi gav den fire stjerner. Men kredit til Toyota for at gøre automatisk nødbremse og andet aktivt sikkerhedsudstyr til standard. Til gengæld er vi fortsat ikke vilde med CVT-gearet. Slet ikke på motorvej, mens Yaris Hybrid fungerer godt i byen, hvor du også får den bedste brændstoføkonomi.


FAKTA: Toyota Yaris 1.5 Hybrid H3 m. CVT-gear

Vejl. pris, inkl. lev.: 195.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 30,3 km/l (75 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,0 km/l
Længde/bredde/højde: 395/170/151 cm
Bagagerum (min/max): 286/768 liter
Vægt: 1.165 kg
Motorer: Hybrid: 4 cyl., 1,5 liter, benzin/elmotor
Systemeffekt: 100 hk/111 Nm (benzin 75 hk/elemotor 61 hk)
0-100 km/t: 11,8 sek.
Topfart: 165 km/t

Særligt standardudstyr, H3:
15” alufælge, 2-trins bagagerumsbund, 2-zonet klimaanlæg, 4,2” TFT-farvedisplay med kørecomputer, bakkamera, elruder for, elspejle med varme, fartpilot med fartbegrænser, handskerum med køl, højdejusterbart førersæde med varme, multijusterbart læderrat med betjeningsknapper til musikanlæg og Bluetooth, regnsensor, sikkerhedspakke (automatisk nødbremse ved hastigheder op til 80 km/t., vognbanealarm, automatisk op- og nedblænding af fjernlys samt trafikskilteassistent), multimediesystem: (7” touch-screen, radio, bakkamera, Bluetooth til håndfri mobil, usb- og aux-indgang, danske menuer og trådløs streaming af musik)

Metallak: kr. 5.000 kr. (testbilens white pearl 7.500 kr.)
(*anslået af Hvilkenbil)

Ekstraudstyr på testbilen:
Go navigation (med 5 års kortopdatering og dansk tale) 8.200 kr., komfortblink: 1.150 kr., velourmåtter: 820 kr.

[email protected]

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation