To fantastiske biler – én klar vinder

0

Mazda MX-5 og Mini Cabriolet er begge små, relativt billige og noget af det sjoveste, der findes på fire hjul. Men for hvilkenbils Jens Velling er valget mellem de to topløse skønheder let…

Jens_Velling_FBS8745

Sommeren har været god i år. Ikke på grund af vejret, men fordi to af de notorisk sjoveste biler, der produceres i dag, har været forbi redaktionen i nye og veloplagte udgaver: En ærkebritisk roadster lavet i Japan og en ikonisk britisk cabriolet udviklet og bygget af tyskere.

Rigtigt gættet: Mazda MX-5, den klassiske sportsvogn for to med baghjulstræk, håndholdt kaleche og en kampvægt på blot 1.000 kg og Mini Cabriolet, den lige så klassiske cabriolet med plads til fire, eldrevet stoftag og så meget X-faktor, at selv Thomas Blachman må overgive sig.

Til overflod har begge biler en god historie med i bagagen.

I 1989 genopfandt Mazda den næsten uddøde roadster med MX-5, der meget rammende er blevet kaldt ‘den bedste britiske sportsvogn, som briterne aldrig fik lavet’. Forbilledet er engelske legender som MG, Triumph og Lotus men tilsat japansk pålidelighed og præcision. En vinderkombination, der har gjort MX-5 til verdens mest solgte roadster.

Også Mini Cabriolet finder med held inspiration i fortiden. Den bygger dygtigt videre på Sir Alec Issigonis’ ikoniske design, men nu opdateret og forbedret med tysk grundighed og kapital af BMW, der dog stadig fremstiller den kasketklædte Mini ‘hjemme’ i England.

Jeg er vild med begge biler. Slå taget ned, find en snoet sognevej og nyd kurverne, luften og lydene. Jeg garanterer en køreoplevelse, der kan måle sig med den, du får i heftige superbiler til fem, seks eller måske 10 gange prisen.

Mazda MX-5 og Mini Cabriolet er to af de bedste beviser på, at en sjov køreoplevelse næsten altid starter med lav vægt, kompakte dimensioner og ukompliceret mekanik. At oplevelsen kan fås for godt 300.000 kr. inkl. nogle af verdens højeste afgifter, gør bare fornøjelsen endnu større og mere opnåelig.

Historisk har de to biler ligget uhyre tæt i køreoplevelse. For mange fans af topløse biler er det netop Mazda MX-5 og Mini Cabriolet valget står imellem.

Begge er rundet af den britiske tradition for åbne biler, og selv om de er væsensforskellige som henholdsvis roadster og cabriolet, har de begge budt på kontant underholdende køreegenskaber. Af samme grund har jeg været lige begejstrede for dem og ikke kunnet give et klart svar, når jeg fik spørgsmålet: Hvilken er bedst, hvilken skal du vælge?

Indtil nu. Med de nyeste udgaver – fjerde generation af Mazda MX-5 og tredje generation af Mini – rykker de to kørende charmetrolde i hver deres retning.

Faktisk tager de bare deres typebetegnelse alvorligt: Styringen er stadig præcis, gearskiftet sidder i skabet hver gang og stilen er finpudset til perfektion, men Mini er blevet mere voksen, mere komfortabel, mere cabriolet.

Mazda MX-5 kører den anden vej og får det maksimale ud af den klassiske opskrift på en sportsvogn: Langsplaceret motor foran, der er rykket bagud for vægtfordelingens skyld. Baghjulstræk for det bedste afsæt og frihed for forhjulene til kun at styre og bremse. Ultrapræcis gearkasse med skift, der klikkes på plads med små vrik med håndleddet. MX-5 er blevet mindre, lettere og skarpere og perfektionerer nok engang roadster-begrebet.

Så hvilken er bedst, hvilken skal du vælge?

Er du til komfort på den sjove måde skal du naturligvis vælge Mini’en. Det hele spiller, selv retro-stilen som Mini vel som de eneste lykkes 100 procent med. Så lever vi med, at den trecylindrede turbomotor hellere vil cruise dovent end hidse sig op til sjov i gaden. Det passer til Cabriolet’ens afslappede livsnyder-natur.

Jeg ville selv være tilbøjelig til at ‘go Mini’. Indtil jeg prøvede den nye Mazda MX-5. Forgængeren var god, den nye er sensationel.

Jeg gentager lige den hemmelige formel: Mindre, lettere, skarpere. Tilsat en klassisk sugemotor, der vræler henrykt over at få omdrejninger. Resultatet er en køreoplevelse, der slår eller udligner det meste, jeg har kørt: Jo, en Bugatti Veyron er hurtigere, en Ferrari F430 lyder bedre og en Dodge Viper er afgjort mere skræmmende. Men ingen af dem gør dig så glad som en MX-5 – den har simpelthen genoplivet min tro på det fortærskede begreb køreglæde.

Jeg kvitterer med et klart valg: Jeg er stadig vild med Mini Cabriolet – men endnu vildere med Mazda MX-5.

Læs test af bilerne her:

Mini Cabrio – et himmelsk hundehus

Mazda MX-5 er mesterlig minimalisme

Skriv en kommentar

Indtast venligst din kommentar!
Din kommentar afventer moderation