Toyota er igen verdens mest solgte bilmærke

Efter at have overvundet eftervirkningerne af tsunamien i 2011, er japanske Toyota tilbage på tronen som verdens mest solgte bilmærke. Amerikanske GM er nummer to, efterfulgt af tyske VW.

Toyota er tilbage på toppen. Den japanske bilfabrik har endelig overvundet følgerne af den tsunami, der oversvømmede fabrikker og underleverandører i 2011 – for ikke at tale om nogle meget omtalte sager med kvalitetsproblemer, der heller ikke gavnede salget. Men i 2012 lykkedes det Toyota at øge salget med 23 procent og dermed sælge 9,75 mio. biler – nok til at tage titlen som verdens mest solgte bilmærke.

Dermed er bilindustriens giganter ved at genskabe den naturlige hakkeorden.

Efter at have været verdens mest solgte bilmærke i 77 år, måtte amerikanske GM i 2008 overlade tronen til evigt fremadstormende Toyota. På det tidspunkt var ”Generalen” tvunget i knæ af økonomisk krise og en gæld, som det krævede præsident Barack Obamas hjælp at komme ud af. Siden har GM faktisk gjort et opsigtsvækkende comeback, og da Toyota i 2011 blev ramt af tsunamien, lykkedes det amerikanerne at generobre førstepladsen.

Men med Toyota tilbage i sporet faldt GM tilbage på andenpladsen med 9,29 mio. solgte biler i 2012, mens tyske VW ligger lige i baghjulet med et salg på 9,07 mio. biler. Koreanske Hyundai og Kia fortsætter også kravleturen mod toppen; med 7,12 mio. solgte biler er de succesrige sydkoreanere nummer fire på listen over verdens største bilmærker.

Sydkoreanerne er i øvrigt lidt overraskende de mest tilbageholdende, når det gælder troen på vækst i 2013: Her vurderer Hyundai/Kia, at deres salg vil stige med lidt over fire pct. VW-koncernen er mest optimistisk med planer om at åbne flere nye fabrikker globalt, lancere et billigmærke på verdens største bilmarked i Kina og et overordnet mål om at overhale Toyota senest om fem år, og dermed tage den eftertragtede titel som verdens mest solgte bilmærke.

Store familier
Når de svimlende salgstal tælles sammen, råder både Toyota, GM og VW over et væld af mærker i deres koncerner. Sådan ser ”familien” ud for de tre giganter:

Toyota: Lexus, Scion og Daihatsu.
GM: Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, Opel, Vauxhall og Holden.
VW: Skoda, Seat, Audi, Porsche, Lamborghini og Bentley.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here