Toyota genvinder position som verdens største

Toyota har overvundet sidste års nedgang i produktionen på grund af tsunamien og solgte næsten fem millioner biler i årets første seks måneder. General Motors er nummer to foran Volkswagen.

Det japanske bilmærke Toyota generobrer positionen som verdens mest solgte bilmærke i første halvår af 2012. Toyota har atter fået fuld fart på produktionen efter at have overvundet følgerne af sidste års tsunami og efterfølgende oversvømmelser i Japan. På verdensplan solgte Toyota i alt 4,97 millioner biler i årets første seks måneder – 300.000 flere end General Motors på andenpladsen og 370.000 flere end Volkswagen på tredjepladsen.

De tre bilgiganter har længe været i en indædt kamp om retten til at kunne kalde sig verdens største bilproducent. I 2008 måtte amerikanske General Motors for første gang i årtier afgive sin position som bilindustriens suveræne nummer ét til netop Toyota. Året efter, i 2009, var ”Generalen” lige frem på fallittens rand, men efter en succesfuld restrukturering og godt hjulpet af sidste års tsunami i Japan, genvandt GM positionen som verdens førende i 2011. Samtidig måtte Toyota bogstaveligt talt se tsunamien skylle mærket ned på en tredje plads, da VW for første gang kunne kalde sig verdens næststørste bilproducent.

Kampen om ”verdensherredømmet” indenfor bilproduktion vil fortsætte ufortrødent. Toyota er ganske vist tilbage på toppen, men konkurrenterne har blikket stift rettet mod førstepladsen.

I USA, hvor økonomien langsomt er i bedring, er GM i færd med at forny intet mindre end 70 procent af alle sine bilmodeller i år og i 2013. VW ligger heller ikke på den lade side. Trods fortsat europæiske krise, der ikke mindst rammer bilsalget hårdt, kan tyskerne glæde sig over den største fremgang i salget blandt de tre store på hele 12 procent i årets første seks måneder.

[email protected] 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here