Toyota skærper stilen på Avensis

Efter tre år på markedet er det tid til det traditionelle midtvejs-facelift af Toyota Avensis.

Den japanske firmaklasse-model sælger udmærket, men for at undgå enhver mistanke om midtvejskrise, får den en overhaling – bare for en sikkerheds skyld. De synlige ændringer består af en front med lidt skarpere design, trapez-formet luftindtag og moderne LED kørelys. Bagfra kendes den ansigtsløftede Avensis på redesignede baglygter. Kabinen har angiveligt fået forbedret materialerne, men det skal man nok være Toyota-ingeniør for at bemærke.

no images were found

De afgørende ændringer findes under motorhjelmen. Mindste diesel yder fortsat relativt beskedne 124 hk, men med lidt teknisk snilde er det lykkedes dels at øge momentet – motorens evne til at sejtrække – dels at sænke forbruget. Tidligere var gennemsnitforbruget 18,5 km/l – nu lyder normtallet på mere sparsommelige 21,7 km/l, hvilket gør Avensis en anelse grønnere end konkurrenter som Peugeot 508, Opel Insignia, Ford Mondeo og Mazda 6. VW Passat og Hyundai i40 er fortsat mere beskedne med et forbrug på henholdsvis 22,2 og 22,7 km/.

Priserne er stort set uændrede: Billigst er den firedørs sedan med 1,6 liters benzinmotor til 289.000 kr., mens den mest populære ventes at blive stationcar-udgaven med 2 liters dieselmotor og T2 Touch udstyr til 404.000 kr. Den faceliftede Avensis er allerede ude hos Toyota-forhandlerne.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here