Toyota tilbagekalder igen-igen

Toyota tilbagekalder 23.000 danske biler. Corolla, Avensis og Prius skal tjekkes for ratslør, mens vandpumpen i hybridbilen Prius kan forårsage overophedning.

For blot en måned siden varslede Toyota en gigantisk, global kontrolaktion for 2,7 millioner biler. Nu er den gal igen – og denne gang rammer tilbagekalder hele 23.000 danske Toyota-biler. Samtlige biler skal tjekkes for slid på ratakslen, der kan medføre ratslør og i værste fald tab af styreevne. Samtidig kan vandpumpen i hybridbilen Prius være så slidt, at der er risiko for overophedning af hybridsystemet.

Disse Toyota’er skal have ratakslen tjekket:
Corolla (fra juli 2001 til marts 2004)
Avensis (fra august 2002 til august 2008)
Prius (fra juni 2003 til marts 2009)
Desuden skal Prius fra samme periode have udskiftet vandpumpen til hybridsystemet.

Alle berørte ejere vil få direkte besked pr. brev fra Centralregisteret for Motorkøretøjer. Den danske Toyota-importør understreger, at der ikke er konstateret uheld i forbindelse med fejlene og at det er sikkert at fortsætte i bilerne.

De seneste tilbagekaldelser af Toyota-biler er blot de seneste af en lang række kontrolaktioner, der gennem det seneste årti har rokket ved Toyota’s image som noget nær fejlfrie.

I 2011 røg Toyota ud i en sand mediestorm på det amerikanske marked efter mistanke om, at speederen i flere modeller kunne sætte sig fast under kørsel. Den sag var blot endnu en af flere, der har været med til at pille noget af glansen af ellers højt respekterede Toyota. På et tidspunkt var firmaets topledelse endda offentligt ude at love bod og bedring og erkendte, at man måske havde glemt de gamle dyder om kvalitet og pålidelighed i jagten på øget vækst.

Men det kan tage lang tid at rydde op på fabriksgulvet, hvis man først har slækket på kvalitetskontrollen og måske trykket underleverandørerne lidt for hårdt på prisen. Spørg bare Opel, der brugte et årti på at genoprette kvalitet og kundetillid efter at rationaliserings-eksperten Ignazio Lopez gennemtrumfede benhårde besparelser i Opels produktion op gennem 80erne.

Helt så slemt står det dog næppe til hos Toyota, hvis man skal tro FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen:

”Det er selvfølgelig et udtrykt for et kvalitetsproblem, når biler gang på gang kaldes tilbage. Man skal dog anerkende Toyota for både deres hurtige reaktion, den gode information om emnet samt mærkets ansvarlighed overfor kunderne. Det er f.eks. sjældent, at man kalder 12 år gamle biler til tjek,” siger han til fdm.dk.

jensv@hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here