Om fem år koster elbiler det halve

billigere elbiler

Ifølge analyse går der kun fem år, før elbiler er billigere end benzinbiler – endda før afgifter. Årsagen er væsentligt billigere batterier.

Elbilerne kommer. Hurtigere end de fleste tror, for i løbet af ganske få år bliver elbiler billigere end benzin- og dieselbiler. Vel at mærke uden de nuværende fordele i form af særligt lave afgifter.

Sådan lyder den korte udgave af konklusionen på en undersøgelse fra interesseorganisationen Transport & Environment, der arbejder for en mere miljøvenlig transportsektor.

Det er Bloomberg New Energy Finance, der har udført undersøgelsen. Og konklusionen fra det anerkendte amerikanske analysefirma er klar: Elbiler står over for markante prisfald.

På mange markeder – også det danske – er nogle elbiler faktisk allerede billigere end tilsvarende biler med forbrændingsmotorer. Det gælder især de lidt større modeller og skyldes lempelige afgifter, der skal hjælpe den nye og mere miljøvenlige el-teknologi på vej. Reelt er der tale om statstilskud – præcist som vi kender det fra de første mange år med vindmøller: I begyndelsen kunne vindmøller ikke konkurrere med ’sort energi’ som kulkraft uden støtteordninger. I dag behøver vindenergi ikke statsstøtte for at være billigere end kul- og oliebaseret energi, og det er med til at øge udbredelsen.

Det samme kommer til at ske for elbiler. Og dét punkt, hvor elbiler – på den rene fremstillingspris og altså uden hjælp i form af lave afgifter – bliver billigere end benzin- og dieselbiler, indtræffer allerede om fem-seks år. Det viser en af de mest spændende konklusioner i Bloombergs undersøgelse.

Billigere batterier

Når priserne falder, skyldes det især, at elbilernes batterier bliver billigere. Udviklingen går hurtigt og bilproducenterne bliver hele tiden bedre til at udnytte ressourcerne, ’pakke’ cellerne og fremstille både batterier og biler på de mest optimale måder. Samtidig stiger den samlede produktion af elbiler, og det kommer til at give nogle stordriftsfordele, som elbilproduktionen ikke har i dag.

Ifølge Bloomberg vil batteriprisen falde med 58 pct. frem mod 2030. Samtidig vil priserne på benzin- og dieselbiler stige en smule, fordi de skal overholde stadig skrappere miljøkrav.

I runde tal forventer Bloomberg, at fremstillingsprisen for en elbil i den lille mellemklasse som VW’s nye ID.3 vil falde fra ca. 300.000 kr. i dag til ca. det halve i 2025-2026. Alt i alt betyder det, at elbiler ender med at blive billigere end biler med forbrændingsmotorer – også når de ikke længere får hjælp i form af lavere afgifter.

Næste generation om fem år

Når Bloomberg vurderer, at det tidspunkt indtræffer om ca. fem-seks år, skyldes det den typiske produktionscyklus i bilindustrien. En ny bilmodel lever som regel seks-syv år, inden den afløses af en ny model. Mærker som Audi, VW, BMW, Citroën-Peugeot, Hyundai-Kia og Mercedes er godt i gang med at lancere en bølge af nye elbiler. De første af dem kommer som næste generation om fem år – og det gælder også for de batterier, der skal drive dem. Som vi tidligere har skrevet om her på Hvilkenbil, vil dette kommende ’generationsskifte’ i teknologi både give bedre præstationer og lavere priser.

Det er den slags forventninger, der kan gøre det fristende at vente med at købe elbil til næste generation er klar om ca. fem år. Der er dog også udfordringer, der kan gøre et prisfald mindre end forventet. Opstår der for eksempel mangel på de sjældne metaller, der benyttes til batterier, kan det holde prisen oppe. Mangel på udrulning af tilstrækkeligt mange ladestationer kan også gøre bilkøberne tilbageholdne med at skifte til elbiler.

Nordeuropa driver udviklingen

Bloomberg forventer dog, at vi i den nordvestlige del af Europa kommer til at drive omstillingen til elbiler: Mens andelen af elbiler i hele Europa ligger på knapt seks procent, er 17 procent af alle biler i de nordiske lande samt Holland i dag elbiler. Ifølge Bloomberg vil denne andel være steget til hele 50 procent i norden og Holland allerede i 2026.

Til sammenligning vil andelen af rene elbiler ’kun’ være øget til 20 procent for hele Europa i samme periode. Så uanset om man skal lurepasse og vente på bedre og billigere modeller midt i dette årti, tyder meget altså på, at omstillingen til elbiler kommer til at gå endnu hurtigere end beregnet. 

Du kan læse hele rapporten her.

[email protected]

14 Kommentarer

  1. Elbiler er i dag dyrere i indkøb men vurderes der på de samlede omkostninger er elbilen det billigste valg set over et ejerskab. Udviklingen vil kun skubbe på i den retning. Elbilsskeptikere får lov at betale ekstra fremadrettet.
    Og drop nu plug-in hybriderne, medmindre du vil køre i den til den dør. Ingen vil købe din brugte plug-in om ganske kort tid. Serviceomkostningerne er alt for høje.

    Til gengæld er der brug for udrulning af ladeinfrastrukturen. Særligt for dem der bor i lejlighed er der brug for en omfattende plan.

  2. Mærkelig logik, at plug-in vil falde helt vildt, mens elbiler – selvom de generelt falder 40-50% i nypris over de kommende 5-6 år skulle være et bedre køb. Spørg dig selv, hvad en 6 år gammel elbil til 400K er værd, hvis en ny tilsvarende eller bedre koster 200K? Jeg ville gætte 50K – dvs. stort set værdiløs. Måske sker det samme med plugin, men det bliver næppe værre. Jeg tror dog i det helet taget ikke, at udviklingen i priserne går så hurtigt, så jeg vil tro, at priserne holder lidt bedre end ovenstående.

    Vi må dog i øvrigt håbe, at alle ikke vælger elbil, for med den nuværende teknologi så tvivler jeg på, at man får udbygget lademulighederne i højt nok tempo.

  3. El bilerne vil aldrig kunne matche med eks. prisen for en 4 dørs økonomisk benzinbil til ca. 90.000 kr.! Hvis elbiler skal være et alternativ til en billig økonomi bil til 90.000 kr., så skal de barbere ca. 180-200.000 kr. af deres priser. Mon folk betaler fra 200-300.000 kr. mere for en elbil? De fleste vil vælge en lille familiebil med god km og benzinøkonomi og lav grøn afgift og den fås til ca. 90.000 kr.

    • Vi kan jo allerede nu se DACIA elbil til 130.000+ og EU ønsker, at vi alle har elbiler til 2035, så derfor bliver de nødt til at få prisen ned. Så jeg tror godt, at vi kan se prisen falde til under 100.000 inden for nogle år.

  4. Da der ikke findes billigere familie-elbiler end ca. 200.000 kr., så vælger mange nok stadig benzinbiler til ca. 90.000 kr. med lav grøn ejerafgift og 18-23 km literen. Det er tåbeligt, at der ikke er elbiler i lavere prisgrupper, hvilket ellers kunne få mange til at vælge en elbil. Verdens første elbil kom før benzinbilen var opfundet for over 158 år siden, og hed Andersson bilen men udviklingen er åbenbart blevet bremset i flere generationer og kunne i dag have nået langt længere frem, hvis den havde fået lov til at blive produceret, så der skulle gå over 150 år, før en dansk elbil blev vist frem for publikum: En skandale, hvor alt gik galt for Hope Whisper – resten kender de fleste godt. Eks. Ellerten som ikke kom videre og det var ellers en billig Elbil dog kun til 1 person, men et forsøg på et billigt elkøretøj.

  5. Interessant, men mon ikke afgiften på elbiler indfases, så fx en mellemklasse bil koster det den altid har kostet også om 5 år, selvom den er elektrisk?

    • Jo, det er rigtigt. Afgifterne stiger allerede fra nytår. Det sker i trin over de næste fem år ifølge den politisk vedtagne plan. Samme plan ønsker støttepartierne åbnet nu, så plug-in kan blive afgiftsforhøjet med det samme. Det sker, efter at EU har dømt plug-in til at være ikke grøn teknologi.

  6. Jeg ønsker mig en el-bil, men inkl. en lille 1,0 benzinmotor, så jeg altid kan nå hjem til min egen ladestander baseret på solceller.
    Så plug-in skal ‘vendes om’ så det er eldrift på ca 300-400 km, men med sikkerhed via lille ekstra motor eller et ekstra batteri, du kan få fx på en tankstation a la Powerball til mobiltlf.
    Dermed ingen nervøsitet på rækkevidde ind til infrastrukturen er på plads.

    • Så er det jo en BMW i3, du skal have. Den kan præcis, hvad du efterlyser. Tag den med rex – range extender – så får du en benzinmotor, der med benzin fylder strøm på batteriet, når batteriet er tæt på tomt. Den har været på markedet siden 2013. Fremragende bil.

  7. Afgifterne må vel også ses som en eller anden form for forbrugerbeskyttelse? Hvis analysen holder stik, vil first wave-forbrugere, der køber elbil til 400.000 i år, stå med biler, hvis 2. generationsafløser vil koste det halve, altså 200.000. Og så vil brugtprisen på den gamle være relativ til den nyes pris og derfor kun have en værdi af eks. 50.000 kr. Det er et prisfald på 350.000 kr. på 5 år. Det vil jo ødelægge markedet og købeevnen hos en masse first movers. Eller er det bare sur røv at være først?!😅

  8. Jeg købte i 2018 elbil med en indkøbspris på cirka 300.000 kr. Jeg har pt kørt 114.000 km og spurgte om, hvad en forhandler vil give for den til november 2022 (der er kørt omkring 125.000 km max), hvis jeg købte helt ny elbil hos ham. Svaret hos to forskellige forhandlere var mellem 100.000 – 110.000 kr. Det vil sige, at de påstår, at bilen er faldet med mere end 50%. Hvis ovenstående virkelig er rigtigt, og det kunne tyde på det, vil jeg anbefale folk at lease deres elbil og vælger nok selv at beholde min bil til lånene er betalt ud, selv om jeg savner at kunne komme helt til Nordjylland uden at lade flere gange og et anhængertræk.

  9. Om 4-5 år vil tørstof-batterierne være færdigudviklede og litium-batterierne udfases.
    Tørstof giver en rækkevidde på ca. 1000 km pr opladning, de skal ikke forvarmes og er ikke så påvirkelige af kulde om vinteren. Så vil der være rigtig mange brugte elbiler med rækkevidde på 3-400 km, som vil være meget billige at anskaffe, og desværre lave priser, når den brugte skal sælges.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here