VW-boss overlever magtkamp med bestyrelsesformanden. I første omgang – forude venter forandringer for Europas største bilproducent.
Martin Winterkorn 1, Ferdinand Piëch O.
Sådan ser stillingen ud efter at VW-koncernens øverste råd har besluttet, at den nuværende administrerende direktør Martin Winterkorn fortsat skal være den øverste, daglige leder. Ifølge rådet, der består en en lille, eksklusiv skare af topledere, er Winterkorn ikke blot den bedst mulige styrmand for VW, han kan også regne med at få sin kontrakt forlænget, fortæller kilder i VW til branchebladet Automotive News Europe.
Dermed lider rådets formand, Ferdinand Piëch, et nærmest enestående nederlag. Piëch, der er barnebarn af Ferdinand Porsche og ubetinget den mest indflydelsesrige enkeltperson i VW-koncernens ledelse gennem flere årtier, stak forleden en kniv i ryggen på Winterkorn, da han offentligt undsagde sin nære allierede. Det skete med en kommentar til nyhedsmagasinet Der Spiegel om, at ‘han havde lagt afstand til Winterkorn’.
Piëch har fyret mange arveprinser
Egenrådige Piëch trækker et blodigt spor efter sig på VW-koncernens direktionsgang, hvor han flere gange pludseligt og brutalt har fyret sine arveprinser. Winterkorn er også arveprins, idet han er udset til at efterfølge 78-årige Piëch på dennes magtfulde plads som formand for det øverste råd, når han formentlig lader sig pensionere.
Denne gang har Piëch højst usædvanligt ikke fået sin vilje. Winterkorn viste sig at have opbakning fra alle andre end Piëch i det seks mand store råd: Repræsentater fra VWs magtfulde medarbejdere, delstaten Niedersachsen, metalforbundet og sågar Wolfgang Porsche, Piëchs egen fætter og repræsentant for den anden del af de to familier med indflydelse i VW-koncernen, ønskede at fortsætte med Winterkorn som administrerende direktør.
Winterkorn er en succes, men…
Under Winterkorn har VW da også opnået bemærkelsesværdige resultater. Siden Winterkorn overtog den daglige ledelse, har koncernen udvidet porteføljen fra otte til 12 mærker, antallet af fabrikker er mere end fordoblet til over 100 og sidste år producerede koncernen for første gang nogensinde mere end 10 millioner biler. Winterkorns erklærede mål er at overhale Toyota som verdens største bilproducent med udgangen af 2018 – alt tyder på, at det allerede sker næste år.
Winterkorn er med andre ord en succes som VW-boss. Piëch, der er kendt for at være dybt inde i detaljerne, er dog stærkt utilfreds med flere udfordringer, som han i stigende grad bebrejder sin tidligere protegé, Winterkorn. Det gælder det evigt svage salg i USA, langsommeligheden med at skabe et billigmærke a la Dacia og ikke mindst den lave fortjeneste på VWs modeller.
Flere analytikere i bilindustrien noterer sig, at Winterkorn kommer ud af duellen med ellers frygtindgydende Piëch som en styrket mand. I hvert fald på den korte bane. Piëch er ikke kendt for at give op, og skal Winterkorn have mandat til at fortsætte som koncernens ubestridte topchef, skal han ikke blot have sin kontrakt forlænget meget snart. Winterkorn bliver også nødt til at vise resultater på de områder, som Piëch peger på.
Alt andet lige vil magtkampen mellem to af bilindustriens største hanelefanter derfor betyde, at VW-koncernen får nye målsætninger: Der skal tjenes flere penge, amerikanerne skal lære at elske den tyske ‘peoplecar’ og så skal VW-familien udvides med endnu et mærke, der skal være billigere end noget andet, vi kender fra Wolfsburg.
Læs også: Så er der igen koldt på VW-toppen