VW satser på det sikre med Golf VII

Syvende generation af VW Golf ligner mere end nogensinde sin forgænger, men under det ikoniske design er der sket store forandringer. Golf VII får dansk premiere 17. november.

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Sådan plejer det at lyde, når VW lancerer en ny generation Golf, men det gamle mundheld passer bedre end nogensinde på syvende oplag af VW’s bestseller. ”Lav aldrig om på en vinder” har tydeligvis været mottoet for chefdesigner Walter de Silva. Under afsløringen af Golf VII i Berlin, talte den gamle designmester da også om, at det netop er kontinuitet og evolution, der har gjort VW til et ikon som et af verdens mest letgenkendelige bildesigns. Og dermed en succes: Siden den første Golf så dagens lys i 1974, er der solgt næsten 30 millioner eksemplarer.

Man går næppe galt i byen ved at hævde, at succes’en fortsætter med syvende generation. Det konservative eller stilsikre design – døm selv – vinder sædvanligvis i længden, og for nuværende Golf-ejere er det blot en styrke, at den nye Golf ligner forgængeren – blot tilsat et par velanbragte kanter og pressefolder på strategiske steder.

Teknisk er VW mindre forsigtige – under huden er der mere revolution end evolution. Golf VII står nemlig på VW-gruppens nye MQB-platform, der gør det muligt at bygge biler i moduler. For Golf VII’s vedkommende er de kontante fordele en øget akselafstand på seks centimeter, der giver 15 millimeter ekstra benplads på bagsædet og samtidig rykker forhjulene 4,3 cm frem til gavn for benpladsen foran. I alt er bilen vokset 5,5 cm hvilket også har gjort det muligt at øge bagagerummets kapacitet fra 350 til 380 liter.

Det lyder som beskedne ændringer og Golf VII bevarer da også sin kompakte, genkendelige grundform. Men netop de små justeringer har gjort det muligt at gøre motorhjelmen længere og flytte hjulene ud mod hjørnerne. Sammen med en mere markeret ”skulderlinje” giver det Golf VII et fladere, mere kraftfuldt udtryk. Ændringen er subtil, men feinschmeckere ser det straks: Golf er blevet en streg mere macho og ligner nu endnu mere ”folkets” alternativ til en Audi eller BMW.

100 kg lettere
Modul-platformen giver flere fordele. Produktionen bliver angiveligt mere simpel og dermed billigere for VW. Samtidig har Golf VII været på en effektiv slankekur. Alt fra karrosseri, motorer, gearkasser, elektronik og ledningsføring er slanket, så det gennemsnitlige vægttab når hele 100 kg. Godt for køreegenskaberne – og forbruget, der ifølge VW er sænket med 14 procent i gennemsnit sammenlignet med forgængeren.

 

Supersparemodellen BlueMotion er et godt eksempel. Dieselmotoren på 1,6 liter yder fortsat 105 hk, men i Golf VII kører den hele 31,3 km/l, når den kommer til Danmark til foråret. Samme motor uden BlueMotion sparetricks som sænket undervogn og letløbsdæk kører i øvrigt 26,3 km/l – det samme som den gamle BlueMotion. En to-liters diesel med 150 hk er også klædeligt påholdende med et snitforbrug på 24,4 km/l.

Benzinerne skruer også ned for tørsten. Samtlige benzinmotorer har turbo – de mindste på 1,2 liter yder 85 eller 105 hk og kører godt 20 km/l. 1,4 liters udgaverne har enten 122 eller 140 hk – den største kobler to af de fire cylindre fra ved marchfart. Det lille trick sparer 0,4 liter benzin per 100 km.

Sikkerheden er der ikke sparet på. Som standard får Golf VII en såkaldt multikollisionsbremse, der automatisk øger bremsetrykket i ulykkestilfælde for at mindske skaderne mest muligt. Såkaldt pre-crash teknik, der automatisk lukker vinduer og strammer selerne i kritiske situationer, er også standard. Derimod bliver den City Emergency Brake, der automatisk bremser biler ved køkørsel op til 30 km/t og som er standard i VW Up, ekstraudstyr i Golf VII.

Syvende generation af VW Golf får dansk premiere 17. november – den danske importør forventer at offentliggøre priserne midt i oktober.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Jeg fatter ikke, hvad the big deal er, når VW frigiver noget nyt.
    Det er simpelthen så kedelig en bil.
    Egentlig synes jeg, at I motorjournalister er med til at holde andre bilmærker tilbage ved hele tiden, at sammeligne andre mærker med VW. Når sandheden er, at der faktisk ikke eksisterer en Golf 3, da de er rådnet væk. Ligeledes med 4’eren. En Touran ruster også som et ondt år ,ja ja men det er jo en VW…NEJ det er en skod-bil.
    Ligger der så en 2,0 diesel i skal man gå i en ekstra stor bue udenom.
    Ting som disse bliver nævnt med måske 2 linier i et blad. Hvorimod hvis det havde været en Suzuki, var der blevet skrevet 2 hele sider om, hvorfor man skal undgå den bil.
    Og når jeg for første gang hører, i et lille citat på jeres side, at dørene knirker i en så dyr en bil som Golf 6, bliver jeg altså irriteret.
    Hvad med at give Fiat lidt kredit for at have udviklet de downsizede maskiner? Noget som VW heller ikke kan få til at holde – her tænker jeg på deres 1,4 motor, hvor kæden blandt andet hopper af.
    For ikke at tale om common rail motoren som fiat også har udviklet i stedet for VW’s hakkende pumpe dyse system.
    Egentlig står VW ikke for ret meget udvikling, men de stopper det bare i deres biler, som deres eget – for eksempel Volvos nødbremsesystem.

    Jeg tror ikke, der er et bilmærke, der ikke har døjet med rust. De eneste, der bare ikke har fået kontrol med det, er VW.
    Nå, det var bare lige en lille ting, som jeg synes hører med i debatten om VW.

    • Jeg er lige kommet tilbage fra en lille uge i Tyskland, hvor jeg lejede en 2014 Golf VII R med 300 PS, lynhurtige gearskift på rattet og 4-hjulstræk. Der var absolut intet kedeligt omkring den vogn. Jeg kørte en 10 minutters bridge-to-gantry omgang på Nürburgring i regnvejr og med to gule flagområder, uden så meget som én gang at være i tvivl om bilen gjorde præcis hvad jeg bad den om. Der går lang tid før Koreanerne kan matche den dynamik og balance. Vil jeg give de 900.000 kr. som bilen vil koste i Danmark? Nej. Der er mange sjove biler til færre penge. Men hold da helt kæft et flagskib de ingeniører har lavet. So ein ding…

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here