VWs elektriske SUV – nu uden striber

Vi har set den iført camouflage-striber – og nu løfter VW sløret for den elektrisk SUV, ID.4. Dansk lancering lige inden nytår til priser fra 400.000 kr.

Tilbage i marts afslørede VW mærkets første, fuldt elektriske SUV med betegnelsen ID.4. Kun nogle striber på karrosseriet ’slørede’ bilens linjer.

Nu falder det sidste slør; VW viser ID.4 som den ser ud, når den når frem til de danske forhandlere. Det sker i slutningen af året, hvilket er tidligere end forventet. Til gengæld skal du være hurtig, hvis du vil sikre dig et eksemplar: Dels kommer ID.4 i et begrænset antal ’1st’ versioner, dels ved ingen, hvad elbiler kommer til at koste efter nytår. Hvis regeringen ikke giver elbiler en hjælpende hånd i form af fortsat lav registreringsafgift, kan priserne stige ganske meget.

Hurtigløbere kan sikre sig en ID.4 1st til 400.000 kr. – eller den bedre udstyrede 1st Max udgave til 490.000 kr. Begge har en elmotor på 150 kW (204 hk), der trækker på baghjulene og et batteri på 77 kWh. Rækkevidden er 520 km og batteriet kan lades med op til 125 kW. Det svarer til, at man lade til 320 kilometers kørsel på blot 30 min.

id.4
Bløde, svungne linjer kendetegner ID.4. Luftmodstanden er lav for en SUV.

Når 1st-udgaverne er solgt, sælges ID.4 med en række forudbestemte udstyrspakker, som vi kender fra den mindre ID.3 som den elektriske SUV deler teknik med.

Hvilkenbil har tidligere beskrevet ID.4, så her går vi direkte til de 10 vigtigste nyheder, som VW afslører nu:

Raumwunder

Som den Golf-store ID.3 er ID.4 bygget på VWs MEB-platform til elbiler. Det giver mulighed for at pakke batteri og drivline optimalt, så rummeligheden bliver ekstra god. ID.4 er 458 cm lang men ifølge VW lige så rummelig som konventionelle SUVere i klassen over – og så taler vi altså mastodonter som Audi Q7 og BMW X5. ID.4 har i øvrigt allerede en søsterbil i samme størrelse, nemlig Skoda Enyaq.

Klar til krog

Kun få elbiler kan udstyres med trækkrog – men ID.4 bliver én af dem. Du kan dog ikke hægte de største campingvogne og hestetrailere efter den godt 2.000 kg tunge ID.4; max anhængervægt bliver 1.000 kg. Til gengæld er der også god plads i bagagerummet, der sluger 543 liter eller 1.575 liter med nedfældet bagsæde.

id.4
Der er ingen knapper i ID.4 – kun touchpads. Infoskærmen er 10 eller 12 tommer bred.
Verdensbil

ID.4 kører ud i det største segment i bilverdenen – klassen for kompakte SUV’er. Den skal produceres og sælges i Kina, USA og Europa og er en helt afgørende model for VW-koncernens aggressive elbilsoffensiv: Frem mod 2029 vil Volkswagen-mærket lancere op til 75 nye elbiler og forventer at sælge ca. 26 millioner elbiler i denne periode.

Lav vindmodstand

Høje SUVere glider sædvanligvis lige så let gennem vinden som en kæmpe kummefryser, men iD.4 er ganske vindglat. Luftmodstands-kofficienten er på beskedne 0,28 cW, og det er flot for en højbenet SUV. Blandt forklaringerne er, at ID.4 ikke har en åben kølergrill, men er lukket og glat foran. Bagtil er turbulens reduceret ved hjælp af baglygternes udformning og den store tagspoiler, og så er designet i det hele taget blødere end vi har set det længe fra VW-koncernen.

Intelligent lys

Som vi efterhånden kender det fra VW-koncernen, går tyskerne all-in på moderne LED-lygteteknologi. Og på ID.4 er meget af det standard. LED-lygter følger med på den billigste 1st-udgave og rykker du op i 1st Max får du hele lyspakken: F.eks. interaktive LED-Matrix-forlygter, som byder føreren velkommen med et venligt sving af lygternes projektormoduler, når bilen låses op. Matrix-forlygterne regulerer og optimerer konstant det permanente fjernlys, så vejbanen foran bilen er optimalt oplyst uden at blænde andre trafikanter.

Der er også 3D-effekt på baglygterne og dynamiske blinklys, der løber indefra og udad, mens stoplyset lyser i form af et X. Lygterne lyser også goddag og farvel til føreren og kan sættes op i to forskellige grund-designs.

Ingen ‘frunk’ under motorhjelmen – selv om her kun er noget styreelektronik.
Veganer-venlig

ID.4 er ikke bare emissionsfri, men også veganer-venlig: I begge 1st udgaver er de tofarvede sædeindtræk primært fremstillet af mikrofiberfleece i designet ArtVelours. I ID.4 1st Max findes samme indtræk, og her kan sæderne indstilles elektrisk, lige som lændestøtten har en integreret massagefunktion. Sæderne er godkendt af den lægefaglige organisation Aktion Gesunder Rücken (AGR), som vi kender fra Opel. Her er de fremragende, så det lover godt for VW. På alle sæder er indtrækket fremstillet af dyrefri materialer.

Ingen knapper

Vi kender det allerede fra Golf 8 og ID.3 og det fortsætter i ID.4: Her er ingen knapper, kun berøringsfølsomme overflader. Føreren ser de vigtigste informationer på et kompakt display monteret på ratstammen, der betjenes via multifunktionsrattet. På højre side af displayet sidder der en stor vippekontakt, som bruges til valg af gear. I midten af instrumentbordet sidder den store touchskærm på enten 10 eller 12 tommer til navigation, telefoni, medier, assistentsystemer og setup af bilen. Udvalgte funktioner kan også aktiveres via den standardmonterede naturlige stemmebetjening ’Hej ID’, som forstår mange almindelige formuleringer fra dagligdagen, når bilen er online.

Det standardmonterede ID.Light, der ligger som et smalt bånd under forruden, lyser i mange situationer, fx når man skal dreje, eller når man bremser, og hjælper på den måde føreren med letforståelige lyseffekter. Augmented reality-head-up-displayet (standard i ID.4 1ST Max) ’løfter’ navigationspile og andre visninger op på forruden på en måde, så de flyder sammen med det, som du ser ude foran bilen

id.4
Batteripakken er gemt væk under gulvet og den kompakte elmotor trækker på baghjulene. Det giver god plads i kabinen.
Altid online

Onlinetjenesterne fra We Connect Start kobler ID.4 op med ejerens smartphone og den trafikale infrastruktur. Pakken omfatter for det første navigationstjenesterne inklusive data om trafikflow og en visning af ladestationer i nærheden, også med liveinformationer. ID.4-kunder kan styre opladningen og klimareguleringen via den gratis We Connect ID-app på en smartphone og samtidig få informationer om batteriets ladetilstand og bilens rækkevidde. Parkeringsklimareguleringen fungerer også, selv om bilen ikke lader op via elnettet.

Aktive assistenter

Aktiv sikkerhed er der masser af: F.eks. vognbaneassistenten Lane Assist, nødbremseassistenten Front Assist inklusive drejebremsefunktion og undvigehjælp samt den forudseende, adaptive fartpilot med stop & go-funktion. Fartpiloten regulerer automatisk hastigheden ud fra navigationsdata og vejskilte og sætter fx hastigheden ned før sving, rundkørsler, skilte med hastighedsgrænser og bymæssig bebyggelse. ID.4 er også standardudstyret med en Eco Assistent, der gør føreren opmærksom på, hvornår det ville være fornuftigt at fjerne foden fra den højre pedal og på den måde optimere regenerering af strøm.

Masser af udstyr

Det er snart længe siden, at VW fedtede med udstyret og i ID.4 er der ikke sparet på meget. 1st-udgaven har bl.a. 20” fælge, Style-pakke med tonede ruder, varme i rat forsæder og ambientebelysning i 30 forskellige farver. Her er også bakkamera, 2-zoners klimaanlæg, elopvarmet forrude, navigation og fire USB-porte til familiens smartphones.

1st Max-udgaven udvider udstyrslisten med LED-Matrix-forlygter, 21” fælge, progressiv styring og adaptiv undervogn. Indvendig er der luksus som eljusterbare sæder, panoramaglastag, akustikglas, head-up display, 3-zoners klimaanlæg og eldrevet bagklap.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here