Billig Dacia dumper i crashtest

Det rumænske billigmærke falder som eneste bil igennem i Euro NCAPs seneste crashtest af 12 biler. De nye firmafavoritter Mondeo og Passat scorer begge topkarakter.

Selv om crashtestorganisationen Euro NCAP har skærpet kravene til bilernes sikkerhed, hører det fortsat til sjældenhederne, at nye bilmodeller falder helt igennem i den kendte crashtest.

Bilfabrikkerne er blevet dygtige til konstant at forbedre og udvide sikkerhedsudstyret. Det gælder også i NCAPs nyeste test, hvor hele 12 biler møder muren.

Så meget desto lettere er det at få øje på testens eneste dumpekandidat: Rumænske Dacia, der fungerer som franske Renaults discountmærke og er lavet af ældre Renault-stumper, kører nemlig ind i en regulær lussing. Blot tre stjerner ud af fem mulige bliver det til, efter at den kompakte stationcar Dacia Logan MCV er blevet ramt fra flere vinkler i NCAPs testlaboratorium.

Dacia selv lægger ikke skjul på, at mærkets lave priser opnås på bekostning af det nyeste sikkerhedsudstyr. Men at det kan få høje omkostninger for helbredet, viser testen af Logan MCV med al tydelighed.

I frontaltesten deformerer kabinen usædvanligt meget og lægger en høj belastning på førerens brystparti. Sidekollisionstesten afslører, at sideairbaggen i førersædet ikke formår at beskytte hovedet, mens pæletesten skæmmes af en uhyggelig stor indtrængning i kabinen, da Logan MCV glider sidelæns ind i metalpælen med 29 km/t. Også beskyttelsen mod piskesmæld er ringe og moderne sikkerhedsudstyr som nødbremse og sporassistent findes slet ikke.

Dommen falder da også prompte hos to danske sikkerhedseksperter:

”Sikkerhedsmæssigt er Dacia Logan langt fra det niveau, man ellers finder i nye biler, og med kun tre stjerner er det ikke en bil, FDM anbefaler,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Leif Nielsen, der står bag forbrugersitet sikkerbil.dk, er heller ikke imponeret:

Dacia Logan MVC klarer Euro NCAP-testen så dårligt, at den gør min tidligere påstand om, at nye biler i dag er så sikre, at der er frit valg på alle hylder, til skamme,” siger han.

Leif Nielsen gør opmærksom på, at Dacia Logan MCV faktisk opnår det dårligste testresultat af alle NCAP-test i 2014. Selv den kinesisk-byggede MG3 har klaret sig bedre i frontaltesten.

Ældre teknik er svær at forbedre
Blandt de øvrige testede biler samler interessen sig især om tre nyheder, der er særligt populære i Danmark; VW Passat, Ford Mondeo og Opel Corsa.

Sidstnævnte kommer til Danmark til marts – og det sker med fire ud af fem stjerner.

Den nye Opel Corsa er baseret på platformen fra forgængeren. Den fås ikke med nødbremse og må nøjes med fire ud af fem mulige stjerner i NCAP-testen.
Den nye Opel Corsa er baseret på platformen fra forgængeren. Den fås ikke med nødbremse og må nøjes med fire ud af fem mulige stjerner i NCAP-testen.

Corsa klarer sig egentlig fint i NCAP-testen, der dog også afslører, at den nye Corsa er baseret på platformen fra den gamle model. Det kan ses på to områder: Den nye Corsa klarer sig kun marginalt bedre end i 2006 – og har fortsat samme problem med pæletesten, hvor belastningen af føreren er meget høj. Og så mangler Corsa fortsat moderne sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, der ellers bliver standard i stadig flere biler.

Ford Mondeo klarer sig til topkarakteren fem stjerner. Men den nye Mondeo er også baseret på platformen fra den gamle model, og det kan aflæses på resultatet i frontaltesten, der er mage til testen af den ‘gamle’ Mondeo i 2007.

Den nye Mondeo er dog alt i alt en sikker bil, der kun skuffer en smule i pæletesten, hvor beskyttelsen kun er gennemsnitlig. Crashtesten af både Mondeo og Corsa afslører dog ret tydeligt, at der skal en helt ny platform til, hvis man for alvor vil forbedre sikkerheden.

Det har den nye VW Passat, der er ny til sidste møtrik. Crashtestresultatet vil da også berolige de mange danske familier og firmabilister, der sværger til den store tysker. Det kan de trygt gøre, for Passat scarer samtlige fem stjerner og overbeviser med høj sikkerhed i alle discipliner og nyt sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse. Sidstnævnte forventes at blive standard herhjemme – ellers mister VW Passat faktisk den femte stjerne og dermed det danske sikkerhedsfradrag på 3.600 kr.

Læs om alle 12 crashtests i detaljer på sikkerbil.dk

Så mange stjerner får de 12 biler i Euro NCAPs crashtest:

Dacia Logan MCV: 3
Ford Mondeo: 5
Kia Sorento: 5
Land Rover Discovery Sport: 5
Lexus NX: 5
Mini Cooper: 4
Opel Corsa: 4
Porsche Macan: 5
Smart Forfour: 4
Smart Fortwo: 4
Subaru Outback: 5
VW Passat: 5

[email protected]

1 COMMENT

  1. Løb skrigende væk fra denne bil. Kør aldrig med børn i denne bil – måske svigermor – men ikke børn.
    Livet er for kort til kedelige og farlige biler.
    Kh en venlig sjæl

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here