Mitsubishi gør comeback med manér: Den rekordbillige Space Star kører direkte ind på bilsalgets top 10 i august.
Fra 0 – eller rettere fire – til 333 på en måned. Det er præstationen for Mitsubishis nye trumfkort i kampen om de danske bilkøbere. Space Star strøg i august med raketfart op i den gode ende af salgslisten med en 9. plads. Endda kun ét salg efter en anden mini-bil, Ford Fiesta, på 8. pladsen og foran miniklassens alfahan, VW Polo, på 10. pladsen med 325 salg i august.
Brændstoffet for det flotte salg er uden tvivl bemærkelsesværdigt lave priser og meget udstyr. Priserne for Mitsubishi Space Star starter ved blot 94.000 kr. (inkl. lev.) for basisudgaven – vel at mærke inklusive udstyr som seks airbags, aircondition og fem døre. Dermed er Mitsubishi Space Star i særklasse den billigste bil i miniklassen. Og det er noget danske bilkøbere forstår at værdsætte.
De nærmeste konkurrenter hedder Nissan Micra og Dacia Sandero, der begge har fem døre, men koster 10.000 kroner mere end Space Star. Men til den pris mangler konkurrenterne stadig aircondition.
Samtidig har Mitsubishi-navnet en god klang hos danskerne. Japanerne har tidligere haft salgssucces herhjemme med for eksempel firmabilen Galant i 90’erne, firehjulstrækkeren Pajero og den kompakte Colt, der blev Årets Bil i Danmark i 2005. Dermed har mærket måske et lille forspring, ikke mindst hos de modne bilkøbere, som hjælper mærket nu, vurderer redaktør på hvilkenbil.dk, Jens Velling.
Mange kender udmærket Mitsubishi og kan måske huske, at det både har været et stort og velrenommeret mærke herhjemme. Men allervigtigst så rammer Mitsubishi Space Star danske bilkøbere der, hvor det hele afgøres i disse år – nemlig på prisen, hvor det er svært at få øje på bedre tilbud lige nu,” siger Jens Velling.
Han understreger dog, at man altid skal tage salget af en ny model med et gran salt i den første måned. Her indregistrerer forhandlerne nemlig sædvanligvis en masse biler til demobrug, og det ‘pumper’ salgstallene.
”Derfor bliver det ekstra spændende at se salgstallene for Space Star i næste måned, hvor tallene i højere grad vil være udtryk for det reelle salg. Men prisen og forhåndsinteressen tyder på, at Mitsubishi er godt i gang med et markant comeback,” uddyber Jens Velling.
Miniklassen er i fremgang
Hvilkenbil’s redaktør hæfter sig samtidig ved, at miniklassen i det hele taget viser et flot salg i august: Hele ni af bilerne i top 20 er mini’er, mens mikrobilerne kun sidder på otte pladser i top 20. Kun tre biler fra mellemklassen sniger sig med i top 20: VW Golf, Skoda Octavia og Nissan Qashqai.
”Danmarkspremieren på Space Star kommer på det helt rigtige tidspunkt. Miniklassen er i fremgang i forhold til 2013 og tegner sig pt. for ca. 28 pct. af bilsalget herhjemme,” siger Jens Velling.
Ud over at være miniklassens suverænt billigste bil, har den mindste Space Star også klassens laveste forbrug. Basismotoren, en trecylindret benziner på 1,0 liter med 71 hk, kører nemlig hele 25 km/l i snit. Den lidt kraftigere 1,2 liters udgave af samme motor med 80 hk klarer 23,3 km/l.
Endelig tiltrækker Mitsubishi også yngre Space Star købere med et tilbud til alle under 25 år om en ét-årig kaskoforsikring – uanset bopæl og skadehistorik – for 6.900 kr.
Læs også: Mitsubishi smider prisbombe i miniklassen
Bilsalgets top 20 i august
1 | VW Up | 711 |
2 | Toyota Aygo | 663 |
3 | Peugeot 208 | 502 |
4 | Skoda Octavia | 459 |
5 | Peugeot 108 | 443 |
6 | Kia Rio | 433 |
7 | VW Golf | 422 |
8 | Ford Fiesta | 364 |
9 | Mitsubishi Space Star | 333 |
10 | VW Polo | 325 |
11 | Skoda Citigo | 320 |
12 | Toyota Yaris | 309 |
13 | Citroën C1 | 297 |
14 | Nissan Qashqai | 291 |
15 | Kia Picanto | 289 |
16 | Hyundai i10 | 275 |
17 | Ford Ka | 272 |
18 | Renault Clio | 254 |
19 | Suzuki Swift | 244 |
20 | Skoda Fabia | 235 |