Crashtest: 20 års udvikling afgør liv eller død

20 års udvikling af sikkerheden i biler kan være forskellen på liv eller død, viser australsk crashtest, hvor en Toyota Corolla fra 1998 møder sin moderne afløser, Toyota Auris.

20 år er en menneskealder i bilindustrien – særligt når det gælder sikkerhed. Selv om det efterhånden er mange årtier siden, at man opfandt sikkerhedsselen, skal man blot 20 år tilbage i tiden for at finde biler, der på alle måder dumper efter de sikkerhedskrav, der stilles til biler af i dag.

Forklaringen finder vi i 1997. Her bliver den uafhængige crashtestorganisation Euro NCAP stiftet. Målet er at presse bilfabrikanterne til at fremstille mere sikre biler, midlet at udstille datidens utilfredsstillende sikkerhed ved hjælp af spektakulære crashtests.

Resten er historie. Allerede i 1998 opfanger de dygtigste bilmærker signalet og begynder at fremstille biler, der klarer sig godt eller hæderligt i Euro NCAPs crashtest, der nærmest omgående kommer til at diktere sikkerhedsudviklingen. Andre dumper med højlydte brag og må finde sig i massiv, negativ presseomtale, der i dag ville få betegnelsen ‘shitstorm’.

Hvor stor betydning Euro NCAPs arbejde har haft for bilernes sikkerhed, viser en aktuel crashtest udført af organisationens australske søsterorganisation, ANCAP. Australierne sender to Toyotaer frontalt mod hinanden med 65 km/t i en såkaldte offset-test, hvor 50 procent af fronterne mødes. Den ene Toyota er en Corolla fra 1998, den anden Corollas moderne afløser, en Auris årgang 2015.

Fra nul til fem stjerner
Resultatet er lige så spektakulært som de første crashtests, hvor flere af datidens populære bilmodeller krøllede sammen som tomme øldåser. Det er bogstaveligt talt to verdener der mødes i noget, der bedst kan betegnes som et ‘dødskys’ for den ældste af bilerne: På den ene side den moderne Auris, et produkt af næsten to årtier med skrappe crashtests, på den anden side Corolla fra før Euro NCAP blandede sig i bilfabrikkernes prioriteringer.

Resultatet er tankevækkende. Mens airbags og deformationszoner beskytter føreren i den moderne Auris og formentlig vil betyde, at en levende menneske vil kunne stige ud af bilen ved egen kraft, er situationen anderledes alvorlig i Corolla’en. Her trænger den modkørende bil så dybt ind i Corollaens kabine og overlevelsesrum, at den forreste vinduesstolpe mases næsten en halv meter bagud, mens dummyens hoved og brystkasse slår ned i rat og instrumentpanel med voldsom kraft. Udtrykt i tørre tal scorer Auris 13 af 16 mulige point efter ANCAP’s pointsystem, nok til topkarakteren fem stjerner. Corolla’en noteres for mindre end et halvt point og dumpekarakteren nul stjerner…

”Sikkerhed er ingen luksus og vi ønsker, at alle er sikre på vejen. Bilkøberne bør derfor vælge den sikreste bilmodel, som de har råd til,” lyder rådet fra James Goodwin, direktør for ANCAP. Ifølge den australske afdeling af Euro NCAP firedobler ældre biler risikoen for at dø i et sammenstød.

Ingen ord beskriver dog forskellen på 20 år udvikling så godt som billederne i videoen af den australske crashtest – se videoen her.

Læs også: Sikkerhedsudstyr kan halvere dødsulykker

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here