Crashtest: Ros til fem ud af syv nye biler

Syv nye biler har været til crashtest hos sikkerhedsorganisationen Euro NCAP. Ford Mustang er fortsat håbløs, og Honda Civic skuffer på børnebeskyttelse.

Der har været travlt op til sommerferien blandt personalet hos den europæiske crashtest-organisation Euro NCAP (New Car Assessment Programme). Hele syv biler er blevet smadret på mange forskellige måder og efterfølgende målt og vejet og tildelt point og op til fem stjerner efter de seneste sikkerhedskrav.

Det er en blandet flok: Fra miniklassen Seat Ibiza, fra den lille mellemklasse Hyundai i30 og Honda Civic, firmabilerne VW Arteon og Opel Insignia, SUV’en Alfa Romeo Stelvio og endelig sportsvognen Ford Mustang.

Godt nyt for firmabilister: Den nye Opel Insignia henter alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.
Godt nyt for firmabilister: Den nye Opel Insignia henter alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.

Lad os starte med ’duksene’ – dem der kan deres sikkerheds-remser til den maksimale karakter på fem stjerner.

Fire biler får topkarakteren. Det gælder firmabilerne Opel Insignia og Volkswagen Arteon, der begge yder rigtig god beskyttelse af fører og passagerer.

Også den nye SUV Alfa Romeo Stelvio er tæt på et perfekt resultat i de test, der vedrører den basale crashsikkerhed. Hele 97 pct. i beskyttelsen af voksne er testens bedste.

Spanske Seat kan knejse med nakken over et resultat i samme kategori på 95 pct. for den nye Ibiza (billedet), som er ude hos forhandlerne herhjemme. Det er usædvanligt højt for en bil i miniklassen. Ibiza hiver de fem stjerner hjem ved blandt andet at yde god beskyttelse af børn i bilen.

Et vigtigt resultat for Volkswagen-koncernen, da den nye Ibiza er den første bil på den nye platform, som bl.a. også bærer en ny VW Polo og crossoveren Seat Arona.

Kun fire stjerner til ny Civic
På beskyttelsen af børnene fejler den nye Honda Civic derimod. Den formår ikke at yde optimal beskyttelse af børn i alderen 6 til 10 år på bagsædet. Det koster den femte stjerne – trods det bedste resultatet i kategorien assistentsystemer, 88 pct. Altså fire stjerner til Honda Civic.

Den nye Honda Civic har fuld sikkerhedspakke, men skuffer på børnebeskyttelse. Det koster den femte stjerne.
Den nye Honda Civic har fuld sikkerhedspakke, men skuffer på børnebeskyttelse. Det koster den femte stjerne.

Civics direkte konkurrent i crashtesten, den nye Hyundai i30, opnår til gengæld fem stjerner. Den beskytter børnene bedre, og selv om den yder lidt ringere beskyttelse af voksne passagerer hiver den de maksimale fem stjerner i hus.

Alle syv bilmodeller i crashtesten er udstyret med automatisk nødbremsesystem som standard, hvilket i dag er en nødvendighed for at score topkarakter i testen.

Også Ford Mustang, der ikke er en ny model, men nu er testet igen med assistentsystemer. Ved den første test i starten af året fik den ikoniske sportsvogn ’from over there’ kun sølle to stjerner.

Den nye test med bl.a. automatisk nødbremsesystem sikrer den tredje stjerne, men afslører også, at konstruktionen grundlæggende ikke er stærk. Det betyder både mangelfuld beskyttelse af børn og middelmådig beskyttelse af voksne.

Læs mere om de testede biler hos Euro NCAP 

Hyundai i30 klarer trykket i Euro NCAP-crashtesten og scorer alle fem stjerner.
Hyundai i30 klarer trykket i Euro NCAP-crashtesten og scorer alle fem stjerner.

Læs også: Crashtest – 20 års udvikling afgør liv eller død

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here