Denne motor bliver udbredt i Danmark

VW 1,5 TSI motor
VW på vej med stærk og nøjsom 1,5 liters turbobenzin-motor, der er pakket med moderne high-tech. Kommer også i Audi, Seat og Skoda.

EA 211 TSI Evo lyder måske som endnu et EU-nummer blandt alle de andre tilsætningsstoffer i spegepølsen, som du køber i supermarkedet. Men faktisk er det betegnelsen for en ny motor, der kommer til at ligge i rigtigt mange af de biler, der sælges i Europa. Ikke mindst i Danmark, hvor den nye motor skal gøre tjeneste i et bredt udvalgt af danskernes yndlingsbiler.

Feinschmeckere har allerede gættet, at vi taler om en ny motor fra VW-koncernen. Selv om tyskerne er hårdt ramt på både omdømme og pengepung efter afsløringen af, at de – dieselteknologiens bannerfører nummer eins – har snydt med emissionerne i 11 millioner dieselmotorer, har de også haft tid til at udvikle en ny benzinmotor.

Eller snarere videreudvikle. Som tilnavnet Evo antyder, bygger EA 211 motoren videre på den velkendte, firecylindrede 1,4 TSI-motor. Den fås med et væld af ydelser mellem 125 og 150 hk i endnu flere bilmodeller fra VW-koncernen.

Variabel turbo

Kigger man på specifikationerne, er der dog tale om en mindre, teknisk revolution. At volumen vokser fra 1,4 til 1,5 er den mindste af dem. Hertil kommer tekniske lækkerier som den første turbolader med variabel geometri (VTG) i en ‘husholdningsmotor’, cylinderfrakobling ved marchfart, ‘Miller-cyklus’ for bedre udnyttelse af brændstoffet, lynhurtig opvarmning til gavn for forbrænding og opvarmning af kabinen samt stærkt forhøjet kompression.

Ja, der er faktisk flere spændende detaljer i den nye 1,5 TSI-motor, men lad os springe direkte til præstationerne, inden det bliver for teknisk. Tallene ser nemlig ganske imponerende ud. Ydelsen er på relativt moderate 130 eller 150 hk, men takket være VTG-turboen indfinder det solide moment på 250 Nm sig allerede ved 1.300 omdrejninger. Herfra er momentkurven flad som en pandekage hele vejen op til 4.000 omdrejninger. Det kan sædvanligvis oversættes til en motor, der viser muskler fra lidt over tomgang til deroppe, hvor langt de fleste af os for længst har skiftet gear.

Apropos muskler, så bobler nettet allerede af rygter om, at den nye 1,5 liters TSI også kommer i en power-udgave mere mere end 200 hestekræfter.

Længere på literen

Men EA 211 handler først og fremmest om at køre længere på literen med en benzinmotor, der er væsentligt lettere at få til at overholde EU’s udstødningsnormer end en diesel. Spørg bare VW…

Hvor meget mere brændstoføkonomisk VW’s kommende 1,5 liters TSI bliver, oplyser koncernen endnu intet om. Vi gætter på mindst 10 procent sammenlignet med den nuværende 1,4 TSI med cylinderfrakobling – måske mere. Under alle omstændigheder er EA 211 endnu et eksempel på, at bilindustrien i stigende grad satser på benzinmotorerne frem for diesel. Også når det handler om at køre længere på literen.

Skal det være rigtigt nøjsomt, er den nye motorteknologi velegnet til at arbejde sammen med batterier i et hybridsystem. Derfor vil vi også se den nye maskine i fremtidens GTE-modeller fra VW med ladehybridteknik.

Ifølge VW selv får den nye 1,5 TSI-motor premiere dette efterår. Formentlig sammen med et kraftigt facelift af storsælgeren VW Golf. Derfra vil EA 211 TSI Evo blive ’tilsætningsstof’ i en bred vifte af biler i VW-koncernen. Ikke mindst storsælgere som VW Polo, VW Passat, VW Tiguan, Skoda Fabia, Skoda Octavia, Skoda Superb, Audi A1, Audi A3, Audi A4 og Audi Q2.

Læs også: VW satser på el og ladehybrider

[email protected]

15 Kommentarer

    • Godt set Martin. VW har lige opdateret oplysningerne om den nye motor, og her angives momentet til at være 250 Nm som i den 1,4 liters motor, som den nye 1,5 liter afløser. Artiklen er hermed rettet, tak for input. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.

        • Du har ret – men mens VW har korrigeret momentet i ord, har de ikke udsendt en ny graf, så nu har vi fjernet den misvisende illustration. Med venlig hilsen Jens Velling, hvilkenbil.dk.

      • Hej Jens

        Men tak for en iøvrigt fin artikel om denne motor. Måske du en dag kunne skrive lidt om Miller princippet som de anvender i denne motor. Mvh Mogens A

  1. God artikel. Synes når I skriver så meget om teknik, bør I også skrive, hvad modellen vejer. Jeg var tidligere ejer af en Golf VR6 – den vejede 1177 kg med 2,8 liters V6 motor i 1992. En golf 1,4 liters vejer idag 1225 kg… Ved godt modellen er større, og har mere sikkerhedsudstyr, men alligevel påfaldende. Jeg synes, at Golfen er blevet for tung med de små motorer og de har i virkelighedens verden dårlig benzinøkonomi.

    • Hej Lars. Jeg er sådan set enig. Moderne benzinmotorer har ofte problemer med at komme bare i nærheden af de officielle forbrugstal – det oplever vi gang på gang i vores tests. En del af forklaringen er mere sikkerhedsudstyr og stadig større modeller, der i sagens natur bliver tungere. Omvendt kan man sige, at den kommende udgave af Polo så også er ved at være lige så stor som Golf var omkring årtusindskiftet – så hvilkenbil bil skal man sammenligne præstationer med?
      Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

      • Har lige kørt en spritny Seat Leon 1.4 TSI 125 HK til Østrig. Fartpilot stod på 120 det meste af vejen, ikke meget over eller under. Den kørte altså 18,5 km/l, hvilket jeg er pænt imponeret over. Den er angivet til 19,2 km/l ved blandet kørsel, så jeg er blevet “omvendt” ift. tidligere tiders store gab mellem officielle tal og realiserbare tal. Der var tale om en hatchback, 2 voksne og 2 børn og et fyldt bagagerum (380L). Derfor ser jeg meget frem til at komme ud og prøve den nye 1.5 TSi, for hvis den kan præstere bare 10 procent bedre, ja så er jeg færdig med diesel, selvom jeg har et kørselsbehov på 30.000 km. årligt.

        /Jan

  2. Kæde eller rem… hvorfor har VW så store problemer med kæde, når BMW og andre har brugt kæde uden problemer i mange år?

  3. Kan anbefale den motor….trækker som en diesel og er meget nøjsom.

    Jeg kører pænt i min Octavia 1,5, dvs. 90 procent af tiden ved marchfart ca. 90 km/t og kommer ud med ca. 23 km/l på computeren og 21,7 km/l ved måling af brændstofpåfyldning.

  4. Det er super med en ny motor…
    Nu mangler de bare at få den til at virke.
    Der er store problemer med ujævn motor gang (den sætter ud). VW vil ikke skrive om problemet i mails eller andet.
    Vores er en Passat Highline 1.5 TSI evo 150 hk DSG. Pris over 400.000 kr. og den kører meget dårligt.
    VW siger der kommer en løsning.. Men hvornår??
    Vi har ventet i 5 mdr. Kan stadig ikke få svar.

  5. Tidligere (op til og med Golf IV) havde VW Danmark (læs: Semler … den danske bilimportør af Volkswagen Personbiler Volkswagen Erhvervsbiler Audi Porsche SEAT ŠKODA Lamborghini Bentley) efter bedste evne udført 100% kulance reparationer på seriefejl af biler produceret af VW koncernen i Tyskland. Sådan havde servicen fungeret i mere end fire dekader.

    Dette forhold ændrede sig efter årtusindskiftet, hvor salget af VW og Audi biler steg voldsomt, og hvor de tilknyttede autoriserede VW og Audi værksteder anlagde en mindre venlig og imødekommende adfærd overfor de købelystne danske bilkunder. Hvorledes kan det være og hvorfor begynder man hos VW og Audi at behandle kunder mere arrogant ved reparationer og bilkøb hvor varen til sammenligning, oven i købet koster en del mere end tilsvarende tilbud fra andre bilproducenter?

    Det er et besynderligt og uforklarligt paradoks set udfra en bilproducents salgstrategi?

    Da VW og Martin Winterkorn gennemlever en voldsom krise i forbindelse med udledning af NOx-gasser fra dieselmotorerne, ændres holdningerne overfor kunderne hos både VW og Audi. Kunderne oplever pludseligt, at VW og Audis salgs- og værksteder igen indfører en 100 % kulance på motorhavarier (1,2 TSI, 1,4 TSI senere 1,5 TSI med motorer, som sætter ud).

    Undertegnede har altid sat den tyske ingeniørkunst højt, men de seneste års motorproblemer har reduceret interessen for de ellers velproducerede tyske biler. Grundlæggende ofrer VW koncernen (og mange andre bilproducenter) ikke som tidligere tilstrækkelig tid på at gennemteste bilerne til perfektion.

    Kim H.

  6. Jeg har en Octavia 2017 med 1.4 150 hk, den kører som en drøm og den trækker sindssygt godt, men æder noget benzin, når man giver den tæsk, men kan holde den på mellem 16 og 18 km/L på motorvej vej 110 km/t. Totalt fed bil og motor.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here