Duster er Danmarks billigste crossover

Til priser fra 144.000 kr. bliver Dacia Duster væsentligt billigere end sine crossover-konkurrenter. Duster er rustik, men som 4×4 overraskende kapabel i terræn.

Har en rumænsk discount-firehjulstrækker en chance i en sneklædt og spejlglat østjysk grusgrav?

Ja, faktisk. Vi er til den første præsentation af Dacia Duster på dansk grund, og det foregår op og ned ad stejle, snehvide bakker i hjulspor så dybe, at man uvilkårligt tænker ”nu kører vi da snart fast…”

Med firehjulstræk og et ekstremt lavt 1. gear er Dacia Duster med på lidt af hvert i terrænet
Med firehjulstræk og et ekstremt lavt 1. gear er Dacia Duster med på lidt af hvert i terrænet

Men nej, Dacia Duster lever op til sit rustikke, eventyrlystne design med store skærmkasser, 21 cm’s frihøjde og korte udhæng, der gør det muligt at angribe grusgraven som sad man i en brutal Land Rover. Hver gang man tænker ”nu går det galt” pløjer det rumænske gadekryds ufortrødent videre i mere eller mindre udfordrende vinkler.

Trods sit discount-image har Dacia Duster også gode gener udi offroad kørsel. Topmodellerne låner nemlig det automatiske firehjulstræk fra koncernfætteren Nissan X-Trail, mens den seje 110-hestes dieselmotor og 6-trins gearkassen stammer fra Renault. 1. gear er så lavt, at det forvandler Duster til lidt af en bjergged her i grusgraven – til gengæld går der kænguru i den på landevejen, hvor man hurtigt lærer at starte i 2. gear.

Dacia har lige faceliftet Duster, så de biler, vi snart får til Danmark har bl.a. fået forbedret støjisoleringen i motorrummet og nye gummilister i dørene. Sikkerheden er dog fortsat en akilleshæl for Dacia. Da Duster var ny i 2011, blev den crashtestet af Euro NCAP, der kun tildelte den tre ud af fem stjerner.

100.000 kr. billigere end konkurrenterne
Besøget i grusgraven slår fast, at man i hvert fald ikke skal kimse af Dacia Duster’s offroad-egenskaber. De er mere end godkendt, så for folk med hestetrailere eller mod på seriøse skovture er der kommet et spændende og billigt alternativ til crossover-typer som Suzuki SX4 S-Cross, Nissan Qashqai og Opel Mokka, der også fås med firehjulstræk. Når Duster får Danmarkspremiere i marts, bliver den Danmarks billigste 4×4 til priser fra 209.000 kr. – det er op til 100.000 kr. mindre end konkurrenterne.

Langt de fleste vil dog nøjes med forhjulstræk i deres nye Duster, og så handler det rumænske gadekryds mere om livsstil og landevejsegenskaber. Vel oppe fra grusgraven gør Duster et mere ordinært indtryk. Man mærker, at den er bygget på ældre Renault-teknik: Affjedringen er blød, krængningen mærkbar i sving og støjen fra vind og motor noget højere end i de direkte konkurrenter.

Duster har den hidtil mest indbydende kabine i Dacia-programmet - men indtrykket er fortsat rustikt med hård plastic og svampede sæder.
Duster har den hidtil mest indbydende kabine i Dacia-programmet – men indtrykket er fortsat rustikt med hård plastic og svampede sæder.

Til gengæld følger prisen med ned, så Dacia Duster også som forhjulstrukket crossover kan kalde sig Danmarks billigste. I basisversionen med en ældre – for nu ikke at skrive bedaget – 1,6 liters benzinmotor, begynder prisen ved 144.000 kr. inkl. levering. Det er så nogenlunde også, hvad der er med i prisen – billigste Duster er simpelthen barberet for udstyr i en grad, så selv importøren forventer, at den kun kommer til at udgøre én pct. af det samlede Duster-salg.

For 20.000 kr. ekstra rykker man op i mellemste udstyrstrin Ambiance og Renaults fine 1,5 liters dieselmotor med 90 hk. Den er stadig spartansk udstyret, til gengæld er ekstraudstyr billigt: F.eks. koster aircondition 5.900 kr., mens navigation på en 7-tommers trykfølsom skærm kan fås for 4.900 kr.

170.000 kr. for en dieseldrevet Duster med aircondition er en konkurrencedygtig pris. Ikke mindst fordi Dacia Duster har den rigtige crossover-stil og mere plads end de mest kompakte konkurrenter som Renault Captur og Peugeot 2008.

En spændende nyhed er en 4-cylindret 1,2 liters benzinmotor, der med turbo yder 125 hk. Den nye motor arbejder tyst og solidt, men fås kun i kombination med topudstyrsvarianten Laureate.

Typisk for Dacia er finish og materialer dog til den rustikke side – selv i topmodellerne. Rattet kan kun justeres op-ned og sammen med svampede sæder, der kun yder begrænset støtte, kan det være en udfordring at finde en behagelig kørestilling. Sammenlignet med konkurrenter som den nye Suzuki S-Cross og den gamle Nissan Qashqai fremstår nok billig, men heller ikke up-to-date. Omvendt er Duster ikke desto mindre den hidtil mindst discountprægede Dacia, som vi får fornøjelsen af herhjemme. Med sit vellykkede design, kapable køreegenskaber i terræn og rekordlave priser er Duster Dacias bedst sælgende model i Europa – og det kan den også sagtens blive i Danmark.

Hvilkenbil.dk vender senere tilbage med en test af Dacia Duster.

Nissan Qashqai (til venstre) og Suzuki S-Cross (højre) er Dacia Dusters direkte konkurrenter. De er bedre, men også væsentligt dyrere.
Nissan Qashqai (til venstre) og Suzuki S-Cross (højre) er Dacia Dusters direkte konkurrenter. De er bedre, men også væsentligt dyrere.

Læs også: Opdatering af Dacia Duster

Dacia Duster priser, inkl. lev.:

1,6 16V Base 4×2: 144.000 kr.

1,6 16V Ambiance 4×2: 154.000 kr.
1,5 dCi 90 hk Ambiance 4×2: 164.000 kr.
1,5 dCi 109 hk Ambiance 4×4: 209.000 kr.

1,2 Tce 125 hk Laureate 4×2: 189.000 kr.
1,5 dCi 109 hk Laureate 4×2: 189.000 kr.
1,5 dCi 109 hk Laureate 4×4: 229.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here