Efter ‘dieselgate’: Vi køber færre dieselbiler

Nu kan virkningerne af VW’s dieselgate aflæses på bilsalget i Europa – dieselbiler taber terræn til benzin- og hybridbiler.

VW-skandalen fra september sidste år, hvor den tyske bilgigant blev afsløret i bevidst fusk med udstødningen fra 11 millioner dieselbiler, kaster fortsat skygger over det europæiske bilmarked: Bilkøberne over alt i Europa vælger i stigende grad dieselmotorerne fra til fordel for benzin- og hybridbiler. Det skriver branchebladet Automotive News.

Ifølge en opgørelse over det samlede, europæiske bilsalg i de første fire måneder af 2016, tabte dieselbiler 2,2 procent markedsandel. I april kom andelen af dieselbiler for første gang i mange år under den magiske 50 procent grænse. Tilbagegangen er størst for biler i miniklassen, den lille mellemklasse og kompakte mpv’ere – altså modeller som henholdsvis Renault Clio, VW Golf og Ford C-Max.

Men selv i de større klasser for firmabiler og typiske luksusbiler, hvor 80 procent af bilerne er udstyret med dieselmotorer, noterer tilbagegang for oliebrænderne.

Udviklingen er bemærkelsesværdig i et europæisk marked, der først for nylig er kommet op i gear med stigende salg. I årtier har diesel været det mest populære drivmiddel, ikke mindst i Sydeuropa, hvor bilmærker som Citroën, Renault, Peugeot og Fiat har satset stort på dieselmotorer. Samtidig har mange EU-lande favoriseret diesel på bekostning af diesel i et forsøg på at reducere CO2-udledningen: Dieselbiler kører længere på literen end benzinbiler og udleder derfor mindre CO2.

Diesel vil tabe yderligere
Men spillereglerne er lavet helt om, efter afsløringen af, at VW har snydt med 11 millioner dieselbiler i et forsøg på at leve op til stadig skrappere miljøkrav. ’Dieselgate’ har udstillet, hvor svært – læs: dyrt – det bliver for bilfabrikkerne at leve op til fremtidens endnu skrappere miljøkrav. Samtidig er det gået op for forbrugerne, at dieselbiler måske slet ikke er svaret på tidens miljøudfordringer.

Branchekendere ser da også dieselgate som første, store skridt i en uafvendelig udvikling: Således anslår det anerkendte analysefirma IHS Automotive, at andelen af dieselbiler i Europa om ti år vil være faldet yderligere til blot at udgøre 35 procent af bilmarkedet.

På det danske marked er udviklingen mest tydelig blandt minibilerne. Her fås modeller som Suzuki Swift og Toyota Yaris slet ikke med dieselmotorer længere.

Læs også: NOx-eksplosion uden for laboratorierne

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here