Fem ting vi lærte af at køre Golf GTI

Forleden blev det til et gensyn med en gammel bildrøm for hvilkenbils Jens Velling. Testugen i nyeste generation af VW Golf GTI kastede flere aha-oplevelser af sig.

Jens_Velling_FBS8745

Jep, jeg ved det: Hvilkenbils slogan er ’nyt om biler du har råd til’ – og det slogan bliver strammet til det yderste, når vi tager en bil som VW Golf GTI til test.

Men det skal ikke være husholdningsbudget og snusfornuft det hele, så det gør vi altså. En gang imellem får man også nogle andre og spændende vinkler på biler, når man laver et reality check blandt de mere passionerede og luksusprægede bilmodeller.

Det gælder også den nyeste udgave af Golf GTI. Fabrikken i Wolfsburg er nået til syvende generation af bilen, der skabte en ny klasse af hårdtpumpede standardbiler og fortsat i dag er den mest ikoniske af ikonet Golf. Du kan læse testen her, men derudover kastede testugen også disse fem oplevelser, overvejelser og tanker af sig:

1. Bildrømme ændrer sig med alderen. Som 25-årig var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle have en Golf GTI, når jeg fik råd. Kombinationen af performance, plads og hverdagsduelighed til (nogenlunde) overskuelig pris fik nærmest Golf GTI til at fremstå som den hellige gral for en yngre bilentusiast.

Det var dengang. 25 år senere har jeg stadig ingen GTI. I stedet har jeg ejet en stribe fornuftsfartøjer, der har været rigtigt gode til at servicere familien, men aldrig været i nærheden af at byde på det kraftoveroverskud og de køreegenskaber, som jeg ønskede mig så brændende for 25 år siden. Testugen i den røde Golf GTI pustede til de gamle gløder, men skal jeg være helt ærlig, har jeg andre bildrømme i dag.

25 år senere går jeg mere efter komfort og mekanisk raffinement, og konstaterer, at lidt større biler som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse faktisk koster mindre end en Golf GTI. Jeg er – for nu at være hudløst ærlig – blevet for gammel til at betale ekstra for lidt mere power, mindre plads og hårdere fjedre. Også selv om jeg stadig elsker indtrækket i Clark-tern og golfbold-gearknoppen i Golf GTI…

GTI er vel nok den mest ikoniske udgave af ikonet Golf. Den gør det fremragende, men som drømmebil er den under pres fra flere sider, mener hvilkenbils Jens Velling.
GTI er vel nok den mest ikoniske udgave af ikonet Golf. Den gør det fremragende, men som drømmebil er den under pres fra flere sider, mener hvilkenbils Jens Velling.

2. Måske skyldes det, at alting faktisk var bedre i gamle dage: Golf GTI VII er en imponerende bil, og teknisk og ingeniørmæssigt er den eksekveret på højeste niveau. Alligevel vil jeg hævde, at generation 5 fra 2005 var en tand skarpere og sjovere. Måske fordi jeg oplevede den i sit es under præsentationen på Paul Ricard-banen i Frankrig, hvor vi fik lov at slippe tøjlerne og bare give gas. Golf V var den hidtil mest avancerede (og angiveligt dyreste at producere for Volkswagen), så den gav en oplevelse af, at der ikke var sparet på noget, men at VW virkelig gav los med femte oplag af den legendariske GTI.

3. Når man triller rundt i en Golf GTI anno 2018, møder man masser af interesse og respekt fra omverdenen. Folk – og ikke bare bilentusiaster – ved udmærket, at Golf GTI er noget særligt, at den skabte sensation i 1976 og siden dannede forbillede for en hel klasse af ’hot hatches’. Men man kan også konstatere, at mange bilkøbere i dag drømmer om noget andet. Biler som Volvo XC 40, Jaguar E-Pace og VWs egen, beslægtede T-Roc suger simpelthen flere blikke til sig. SUV-aktierne stiger fortsat, mens klassiske køremaskiner som Golf GTI kæmper for at bevare status quo.

4. Noget af det bedste ved Golf GTI – også i nyeste, syvende generation – er, at den både er kraftfuld og harmonisk. Flere rivaler har flere kræfter – 300 hk eller endnu mere – men Golf GTI ’nøjes’ med 230 hk, der oven i købet tøjles med et elektronisk spærredifferentiale på de trækkende forhjul. Det gør den overbevisende, selv om 230 hk – eller 245 i Performance-udgaven – naturligvis er en stor mundfuld for en forhjulstrækker. Er du meget ambitiøs i kurverne, kan du mærke, at de mange heste rykker i rattet. Alligevel er en Golf GTI fortsat nemmere at tumle end en baghjulstrækker som BMW 1-serie.

5. Motorer med stor volume ligger overraskende tæt på de officielle forbrugstal. Vi har oplevet det mange gange før og gjorde det igen i Golf GTI: Med sin kraftige to-liters turbomotor er den opgivet til et snit på 15,9 km/l. Vi nåede 13,7 km/l uden at anstrenge os. Dermed er den kraftige GTI langt tættere på at nå det lovede forbrugstal end mange moderne, downsizede sparemotorer med tre cylindre og en slagvolume omkring det halve.

Det er da tankevækkende, at en 245 hestes Golf GTI i virkelighedens verden kører næsten lige så langt på literen som en trecylindret Opel Astra 1,0 med 105 hestekræfter…

Er der nogen konklusion på den her klumme om min gamle drømmebil, Golf GTI? Måske bare, at GTI-klassen er under pres fra flere sider i dag – især SUV-bølgen, men også stadig lavere priser på prestigemærkerne. Og så sker der noget med alderen. Man får et andet ‘balancepunkt’ – også når det gælder biler. Jeg kunne stadig godt se mig selv i en Golf en dag, men jeg nøjes gerne med en veludstyret 1,5 med 150 hk til 150.000 kroner mindre end en hårdtpumpet GTI…

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here