Flere skifter til automatgear

Det er blevet billigere at lade bilen skifte gear selv. Lavere afgifter og bedre teknik får flere til at vælge automatgear til den nye bil.

Flere danskere vælger biler med automatisk gearvælger. Det er blandt andet afgiftssænkningen fra slutningen af sidste år, der får flere til at vælge automatgear. En anden årsag er, at de nyeste typer automatgear – modsat tidligere – er brændstofbesparende. Det skriver Børsen.

Med indførslen af de lavere bilafgifter, som er blevet nedsat fra 180 til 150 pct. for biler fra ca. 170.000 kr., er automatgear blevet 10-15 pct. billigere. Samtidig er merprisen i forhold til manuelt gear faldende, oplever både leasingselskaber og forhandlere, som avisen har talt med. Det gør det noget nemmere, at overtale kunderne.

“Vi mærker en øget efterspørgsel efter automatgear. Det skyldes optimisme i både erhvervslivet og hos private bilbrugere og hjælpes på vej af, at geartypen er blevet billigere. Tidligere kostede det jo gerne 50.000 kr., mens det i dag fås helt ned til 15.000 kr.,” siger adm. direktør i Alm. Brand Leasing Thomas Lindgren Mortensen.

Den danske Audi-importør bekræfter, at flere kunder vælger automatgear frem for manuelt.

En analyse af de seneste 24 måneders salg af samtlige Audi-modeller viser en stigning i salget af nye biler med automatgear på ca. 20 pct. I 2014 og 2015 var fordelingen mellem manuelt/automatisk gear 58/42. I 2016 er den procentvise fordeling 50/50.

For den lille mellemklassemodel A3, er stigningen mere markant, nemlig 70 pct. Fra 80/20 i 2014, over 73/27 i 2015 til 66/34 her i de første måneder af 2016.

Køber man en bil med automatgear, tyder meget på, at merprisen ikke er smidt ud af vinduet. Tværtimod. Samtidig med at man har glæde af den øgede komfort, viser en beregning fra internethandelspladsen Bilbasen, at afskrivningen på biler med automatgear er mindre.

Selv om udbuddet af brugte biler med automatgear er blevet større, så er efterspørgslen endnu større. Det betyder lavere afskrivning på automatgearsmodellerne – også selv om de er væsentlig dyrere i indkøb end de manuelle udgaver,” forklarer Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.

Han har også beregnet, at for de næsten nye biler er der ingen forskel i forbruget af brændstof uanset geartype. Faktisk har de nye dobbeltkoblingsgearkasser et lavere forbrug end de manuelle gearkasser. Det betyder, at man i nogle tilfælde rykker en kategori ned i årlig ejerafgift, og dermed sparer på de faste omkostninger.

Læs også: Lavere afgifter giver højere bilsalg

FAKTA: Hvornår er det fornuftigt at vælge automatgear?

Her er et par gode råd til, hvilken geartype du bør vælge fra adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen, Alm. Brand Leasing, der selv kører med automatgear og ikke vil tilbage til manuelt:

Hvis du kører mest på motorvejen, er manuelt gear egnet. Det handler om at komme op i sjette gear og blive der.

Dog er det langt mere behageligt at sidde i en motorvejskø, der snegler sig frem, med et automatisk gear. De nyeste biler kan selv køre i kø med en kombination af automatgear og afstandsafhængig fartpilot.
Automatgearet er velegnet til et blandet kørselsbehov med meget bykørsel.

Kilde: Børsen

[email protected]

5 Kommentarer

  1. Man skal bare passe meget på hvad man får købt… et aut.gear er jo ikke bare et aut.gear.
    Hvis man gennemsøger nettet virker det til at der er mange som har udfordringer med DSG7 DQ200 – jeg har selv for nyligt fået en prøvetur hos en forhandler i en Octavia 1,4 TSI DSG der havde kørt 500km og den ruskede ret meget i koblingen ved igangsætning.
    Derudover er der alle de her automatiserede gear med kun én kobling som skifter dårligere end en køreskoleelev.
    Fra mit synspunkt er der kun traditionelt aut.gear der virker, eller skal man holde sig til manuelt gear, pga pris, serviceomkostninger og driftsikkerhed

  2. Valgt manuel gear ved køb af ny Passat 1,4 TSI årg. 2017. Tør ikke satse på dsg7 – når vi skal have bilen i mange år. Hvis bilen skulle leases var det en anden sag.

  3. Udfordringer? Og du mener ikke, der er udfordringer med manuelle gearkasser?
    Hvis man vil købe en bil med automatgear som holder, så skal man købe en Mercedes Benz A eller B180/200.

    Kører acceptabelt på både diesel og benzin og ellers en masse luksus for rimelige penge.

    • Hej Helle. + og – står her for delvist manuelle gearskift; når du vipper gearvælgeren til venstre, kan du derefter vippe den frem (+) eller tilbage (-) og på den måde bestemme, om gearet skal skifte et trin op eller ned. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here