Første kig på Jeep Compass

Der går et år, før Jeep Compass kommer til Danmark, men produktionen er begyndt i Brasilien og derfor får vi lov at se den italiensk-amerikanske Tiguan-rival allerede nu.

Set fra Europa er Jeep i usædvanligt god tid med afsløringen af mærkets nye, mellemstore SUV, Compass: Først om et års tid lander den nyeste Jeep på kontinentet og den står ikke engang på podiet i Paris, når Europas største biludstilling åbner 1. oktober.

Det gør den til gengæld senere i år, når der er bilshow i Los Angeles. Og når de første, officielle fotos markerer, at produktionen begynder nu på Jeeps nye fabrik i den brasilianske by Goiana, giver den tidlige afsløring mening.

Bagfra er det tydeligt, at Compass spiller videre på stilen fra den større Jeep Cherokee.
Bagfra er det tydeligt, at Compass spiller videre på stilen fra den større Jeep Cherokee.

Med godt 10 år på bagen som en af Jeeps mindre interessante modeller, trænger Compass ret beset også til en udskiftning. Den nuværende Compass var nemlig Jeeps forsøg på at lave en – for mærket – usædvanlig personbilsagtig Jeep, der skulle tage kampen op med crossovers som Nissan Qashqai, VW Tiguan og Honda CR-V.

Det lykkedes ikke helt. Jeep er bedst til at være barsk, så Compass kom hurtigt til at ligne en bleg udgave af originalen, og det er der hverken meget musik eller salg i.

Siden gav den italienske Fiat-koncern som bekendt Chrysler, der bl.a. ejer Jeep, et tilbud, som amerikanerne ikke kunne sige nej til. Heldigvis, for selv om kombinationen af italiensk charmør og amerikansk offroader-bisse ikke lignende den mest oplagte kombination, har Jeep faktisk slået alle salgsrekorder under Fiats ledelse.

2. generation af Jeep Compass kan derfor meget vel være en bil, konkurrenterne skal tage alvorligt.

17 forskellige drivliner
Desværre fortæller Jeep meget lidt om nyheden. Angiveligt står den på en forlænget platform fra Jeep Renegade/Fiat 500X, hvilket lover godt. Dermed rykker Compass op i den lidt dyre ende af den mellemstore SUV-klasse, hvor konkurrenterne hedder VW Tiguan, BMW X1, Audi Q3 og Honda CR-V.

Ifølge Jeep kommer Compass i et væld af udgaver med benzin- og dieselmotorer, gearkasser og for- og firehjulstræk, der kan kombineres på 17 forskellige måder. Alt efter drivline skal køreoplevelsen i Compass spænde fra det halvsportslige over det komfortable til det seriøst terrængående.

Den nye Jeep Compass kommer til salg i USA og Canada i første kvartal i 2017. Europa, Mellemøsten og Afrika følger i andet halvår af 2017.

Kabinen i Jeep Compass er præget af overraskende bløde former. Der bliver mulighed for manuelt og automatgear, forhjulstræk og firehjulstræk.
Kabinen i Jeep Compass er præget af overraskende bløde former. Der bliver mulighed for manuelt og automatgear, forhjulstræk og firehjulstræk.

Læs også: Jeep er tilbage

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here