Forsigtigt facelift af populær Mercedes C-klasse

Efter fire år på markedet får Mercedes C-klasse en mild ansigtsløftning. Nyhederne findes i motorrummet og elektronikken, mens man skal have luppen frem for at se de kosmetiske forandringer.

Lav aldrig om på en vinder, lyder et gammelt mundheld. Og selv om Mercedes C-klasse kan fejre fire års fødselsdag, er den afgjort en vinder blandt de mellemstore premium-biler. Først og fremmest fordi Mercedes C-klasse er en ualmindeligt vellykket bil, der kan hamle op med konkurrenterne på både design, køreegenskaber og pris. Samtidig har ærkerivalerne visse udfordringer: Audi har svært ved at sælge den nye A4, fordi den ikke er til at skelne fra forgængeren, og BMW-fans går og venter på en ny 3-serie senere i år. Alt sammen gode forklaringer på, hvorfor C-klassen – også i Danmark – er blevet den bedst sælgende premiumbil i sin klasse.

Kun let ændrede kofangere og ny grafik i LED-kørelyset afslører faceliftet af den fire år gamle Mercedes C-klasse.
Kun let ændrede kofangere og ny grafik i LED-kørelyset afslører faceliftet af den fire år gamle Mercedes C-klasse.

Der er med andre ord mange gode grunde til, at Mercedes går forsigtigt til værks med det traditionelle midtvejs-facelift. Selv kendere skal have luppen frem for at se, at kofangerne for og bag er blevet redesignet, at der er ny grafik i LED-kørelyset for og bag og at C-klassen fremover også kan fås i de to nye farver ’Mojave silber’ og ’smaragdgrün’.

Indvendig sker der heller ikke det store. Rattet er nyt og indeholder nu knapper til fartpiloten, mens de analoge instrumenter mod merpris kan opgraderes til en digital version som vi bl.a. kender det fra VW Passat og Golf. At Mercedes ikke benytter faceliftet til at tilbyde samme ’widescreen’ digital instrumentering i C-klassen som vi kender det fra E- og S-klassen og snart den ny A-klasse, er måske det mest overraskende ved midtvejsplejen af Mercedes’ absolutte bestseller. I stedet bevares den næsten fritsvævende og iPad-lignende skærm i midterkonsollen, der fremover måler 10,25 tommer i topudgaven.

En anden overraskelse er, at den faceliftede Mercedes C-klasse også fremover må nøjes med gammeldags halogen-forlygter i basisudgaven. LED-lygter kan fås i to udgaver, men begge koster ekstra.

Dieselmotorer fra E-klassen
De største nyheder finder vi i elektronikken. Blandt andet i form af en mere avanceret automatisk nødbremse, mulighed for flere sikkerhedsassistenter som vi kender fra de større Mercedes-modeller og forbedret stemmestyring af bl.a. infotainment-systemet.

Den faceliftede Mercedes C-klasse får officiel verdenspremiere på biludstillingen i Geneve i begyndelsen af marts. Mercedes selv røber ikke noget om motorprogrammet, men ifølge det tyske Auto Bild dropper tyskerne de to Renault-dieselmotorer, der pt. ligger i C180d og C200d. I stedet får C-klassen fremover en nyudviklet dieselmotor med fire cylindre, der kendes fra den større E-klasse.

Fartpiloten kan fremover betjenes fra rattet. Digital instrumentering bliver ekstraudstyr.
Fartpiloten kan fremover betjenes fra rattet. Digital instrumentering bliver ekstraudstyr.

Den faceliftede Mercedes C-klasse ventes til Danmark til juli.

Læs også: Ny A-klasse er smartphone på hjul

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here