Helårsdæk hitter i Danmark

Michelin oplever ‘enorm’ interesse for mærkets nye helårsdæk og udvider antallet af dækstørrelser, så du også kan få helårsdæk op til 19-tommer hjul.

Amerikanerne sværger til dem og nu stiger interessen også herhjemme: Såkaldte helårsdæk til bilen, der kombinerer vinter- og sommerdækkets egenskaber, og derfor sparer bilejerne for både tid og penge til to sæt dæk og to årlige dækskift.

Det er den danske Michelin-importør, der til fdm.dk udtaler, at interessen for mærkets nye og meget omtalte Cross Climate helårsdæk er ‘enorm’. Interessen får nu Michelin til at udvide antallet af dækstørrelser. Tommelfingerreglen for helårsdæk har tidligere været, at de fungerede bedste på mindre biler med smalle hjul. Men frem over vil Michelin også tilbyde Cross Climate helårsdæk til relativt store og tunge biler som eksempelvis SUV-modeller som VW Tiguan, Volvo XC60 og Audi Q3 og Q5 i størrelse 17, 18 og 19-tommer.

Samtidig bringer den danske Michelin-importør et nyt argument for helårsdæk på banen; at dæktypen passer perfekt til det omskiftelige danske vejr:

”Cross Climate er udviklet til at klare de vejrmæssige uforudsigeligheder, som f.eks. foråret bød på. Alt fra tørt sommervejr den ene dag til store nedbørsmængder eller lave kuldegrader den næste – og selv sne sent inde i april. Dækket tilbyder bilister et mere sikkert dækvalg på tidspunkter af året, hvor et traditionelt sommerdæk kan komme til kort, siger Claus Chouhan, salgschef for Michelin i Danmark til fdm.dk.

Michelin er ikke de eneste, der øjner chancen for at udbrede helårsdæk til flere danske bilejere. Nokian har vundet flere tests med deres WeatherProof helårsdæk, og Goodyear har for nylig sendt fjerde generation af deres meget roste 4Seasons på markedet. Sidstnævnte kan endda leveres som originalmontering på modeller fra Renault, Ford, Fiat, Jeep, Opel og VW.

Helårsdæk er et kompromis
Helårsdæk er dog også et kompromis, fordi dækket skal løse to modsatrettede opgaver på én gang: At stå fast på is og sne i frostgrader og samtidig kunne bremse og styre optimalt på sommervarm asfalt. Det første kræver – noget forenklet – blødt gummi og tværgående lameller, det andet hårdere gummi og langsgående riller.

I FDMs egen dæktest måtte netop Michelin Cross Climate nøjes med en samlet middelbedømmelse. Største udfordring for Cross Climate er interessant nok våd vej, hvilket må siges at være en typisk forudsætning for bilkørsel i Danmark.

Hos hvilkenbil.dk er vi dog ret begejstrede for de bedste af helårsdækkene. Redaktørens egen Renault Clio kører på Goodyear 4Seasons af forrige generation, og de overbeviser som et støjsvagt og komfortabelt helårsdæk, der måske ikke er det skarpeste i hurtige kurver, men klarer sig forbløffende godt i både sne og på tør eller våd vej om sommeren.

Læs mere i bloggen: En varm anbefaling i en kold tid

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here