Lavprismærke sælger flest topmodeller

Dacia slår sig op på at være billig – men de fleste kunder vælger at købe udgaverne med mest udstyr. Dacia’s markedsandel i Danmark nærmer sig to procent.

Dacia, Renaults rumænske lavprismærke, markedsfører sig især på lave priser. Faktisk så lave, at en fabriksny Dacia kan konkurrere med prisen på brugte biler.

Lave priser har altid tiltalt afgiftsplagede danske bilkøbere, og derfor øger Dacia langsomt, men sikkert salget herhjemme: Fra 2.900 biler i 2015 til knapt 4.700 biler i 2016, svarende til en stigning i markedsandelen fra 1,4 til 1,8 procent.

Ikke noget nyt dér; Der har altid været et marked for bilmærker, der først og fremmest trykkede prisen i bund, hvad enten mærket så hed Lada, Zastava, Yugo, Polski Fiat eller Dacia.

Men der gemmer sig alligevel en overraskelse i det stigende Dacia-salg: Ifølge importøren er prisen nok vigtig for kunderne, men langt de fleste af dem vælger ikke desto mindre de dyreste topudgaver med mest udstyr, når de beslutter sig for en Dacia.

86 procent vælger topudgaven
Crossoveren Duster – den mest solgte model i Dacia-programmet – solgte i 1.585 eksemplarer sidste år. Kun to af dem var den skrabede og meget billige basisudgave, mens 64 procent af kunderne valgte topudgaven Laureate.

Endnu mere udtalt er Dacia-kundernes hang til luksus i de endnu billigere modeller: 84 procent af køberne af Sandero – Dacia’s velvoksne model i mini-klassen – valgte topmodellen, mens det tilsvarende tal for stationcarudgaven Logan MCV nåede helt op på 86 procent.

Som den danske Dacia-importør skriver i en pressemeddelelse, hænger kundernes appetit på luksusdetaljer som læderrat, navigation og aircondition formentlig sammen med, at en veludstyret Dacia stadig er en relativt billig bil. Således koster en Dacia Logan MCV med Laureate-udstyr 143.000 kr. inkl. levering mod basisudgavens 114.000 kr., men så er topmodellen også opgraderet på alt fra motor til sædebetræk.

Dacia hører under den danske Renault-importør, der konstant har udbygget netværket af Dacia-forhandlere, så det nu er oppe på 45.

Læs også: Byfolket vil ikke have billigbiler

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here