Nødbremse afgør resultat af crashtest

Manglende sikkerhedsudstyr koster Suzuki Swift en stjerne i ny Euro NCAP crashtest. FDM fraråder køb af de billigste udgaver. Ny kæmpe-Skoda får topkarakter.

Automatisk nødbremse eller ej. Det er spørgsmålet for bilfabrikkerne, særligt i den populære miniklasse, hvor prisen er afgørende for forbrugernes valg.

Sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, gerne af typen der også kan bremse for bløde trafikanter, udløser nemlig en ekstra stjerne i den skrappe Euro NCAP crashtest. Men teknikken gør bilerne dyrere, og så vælger en del bilmærker at droppe nødbremsen på de billigste udgaver. Hvilket Euro NCAP straffer ved at fratage bilerne en af de fem stjerner, som man kan opnå i crashtesten.

Altså et klassisk dilemma: Skal man tilbyde alle købere maksimal sikkerhed – eller spare på sikkerheden for at sælge flere biler?

Suzuki vælger sidste løsning med den nye udgave af Swift: Til de billigste udgaver skal kunderne betale ekstra for en sikkerhedspakke, der indeholder automatisk nødbremse og hastighedsbegrænser. Sammen med resultatet i crashtesten, der afslører forhøjet belastning af brystkassen i frontalcrash og dårlig beskyttelse mod piskesmæld på bagsædet, takserer det af Euro NCAP til den middelmådige karakter tre ud af fem stjerner. Betaler du ekstra for sikkerhedspakken, får Suzuki Swift dog den noget bedre bedømmelse fire stjerner.

”Helt overordnet kan man sige, at man med en sikkerhedspakke køber sig til en ekstra Euro NCAP-stjerne,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, til fdm.dk og uddyber:

”I grundudgaven lever den nye Suzuki Swift på ingen måder op til, hvad man sikkerhedsmæssigt bør forvente af en ny bil i 2017. Alle de sikkerhedssystemer, som i dag er ved at være helt almindelige, skal i de billigste udgaver tilkøbes i en sikkerhedspakke. Det rækker derfor kun til tre Euro NCAP-stjerner for grundudgaven, hvilket hverken er godt nok eller noget, der får FDM til at anbefale de billigste udgaver. Man bør derfor gå efter de udgaver, der har sikkerhedspakken, der udløser den fjerde Euro NCAP-stjerne.”

Nissan Micra klarer sig relativt godt, men du skal op i topudgaven for at få femstjernet sikkerhed.
Nissan Micra klarer sig relativt godt og tilbyder femstjernet sikkerhed, fordi den danske importør har valgt at gøre fuld sikkerhedspakke standard.

Fem stjerner til Micra
Bedre ser det ud for den skarpt designede Nissan Micra, der også spås høje salgstal, når den kommer til Danmark i løbet af juni. Basisudgaven får nemlig automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse som standard og det løfter Euro NCAPs bedømmelse til fem stjerner – også selv om Micra noteres for dårlig beskyttelse mod piskesmæld på bagsædet og et problem med, at bagsædepassagerer kan glide under selen i frontalsammenstød.

På andre markeder sælges billigere udgaver af Micra, hvor nødbremsen mangler fodgængergenkendelse – og så får den kun fire stjerner i Euro NCAP-testen.

Som noget nyt må bilfabrikkerne få testet to udgaver af samme model – med og uden fuldt sikkerhedsudstyr. På den måde for forbrugerne et indtryk af, hvor stor betydning de nye, aktive sikkerhedsassistenter har for sikkerheden.

Sammen med Suzuki Swift og Nissan Micra testede Euro NCAP også den nye Skoda Kodiaq og anden generation af den lille SUV Mini Countryman. Begge biler fik en lille anmærkning for forhøjet belastning af brystkassen i frontalsammenstød. Da både Kodiaq og Countryman har avancerede nødbremser som standard, scorede de begge alligevel topkarakteren fem stjerner.

Læs mere på euroncap.com

Læs også: Sikkerhedsudstyr afgør karakter i crashtest

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here