Ny Peugeot 508 – hanløven ryster manken

Kortere, bredere, lavere og mere muskuløs. Peugeots flagskib har været til fitness. Med spektakulært i-cockpit og avanceret elektronik skal 508 udfordre prestigebiler som Audi A4 og BMW 3-serie.

Peugeot løfter sløret for anden generation af firmabilen 508. Det sker i en klasse, der nærmest er i frit fald. I hele Europa vælger kunderne i stigende grad hellere en tilsvarende premiumbil som Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse, hvis de da ikke bare stiger op i moderigtig SUV eller crossover i stedet.

Peugeot, der tidligere har haft succes i klassen med modeller som 406 og 407, forsøger sig ikke desto mindre igen med det erklærede mål at vinde noget af det tabte terræn tilbage: Sidste år var den nuværende Peugeot 508 den blot ottende ’bedst’ sælgende bil i den vigende klasse.

Det lyder som noget, vi har hørt før – og måske også lidt som en ’mission impossible’ for den gamle hanløve i Peugeot-flokken.

'Triple-triple' baglygter og bred og lav udstråling - Peugeot sigter efter prestigemærkerne i firmaklassen med den nye 508.
‘Triple-triple’ baglygter og bred og lav udstråling – Peugeot sigter efter prestigemærkerne i firmaklassen med den nye 508.

Under 140 cm
Og så alligevel. Peugeot griber nemlig begrebet firmaklasse lidt anderledes an end konkurrenter som VW Passat og Opel Insignia, der lokker med store biler til beskedne priser. I stedet har de franske designere strammet op, reduceret og minimeret. Den nye 508 bliver lidt bredere, men også otte cm kortere, så den nu måler 475 cm fra snude til hale. Det svarer ret præcist til størrelsen på førnævnte, tyske luksusbiler. Clouet er højden. 508 kryber akkurat under de 140 cm, hvilket er rekordlavt for klassen.

Resultatet er et tæt, stramt og muskuløst udtryk. Selv om udtrykket er noget mere afdæmpet end sidste års stilstudie Instinct, kalder Peugeot selv designet ’radikalt’. Vi tilføjer gerne elegant og helstøbt. At Peugeot vil vække nye følelser med designet, understreges af, at dørene er rammeløse og bagklappen faktisk stor og praktisk, selv om 508 ligner en klassisk limousine. Lygterne med LED-teknik understreger, at Peugeot 508 er kampklar. Baglygterne skal lede tankerne hen på ridser udført af en stor løvepote, og foran har det lodrette kørelys nærmest karakter af enorme hjørnetænder.

Indvendig knurrer Peugeot også ad konkurrenterne med en ny udgave af det fuldt digitale i-cockpit. Instrumenterne på en 12-tommer bred skærm bliver standard, mens betjeningsskærmen i midterkonsollen alt efter variant er på otte eller 10 tommer. En meget lille sag af et rat iført sort, stramtsiddende læder, understreger 508’s sportslige ambitioner.

Infrarødt nattesyn
Peugeot 508 vil få en bred vifte af komfort- og sikkerhedsassistenter – f.eks. adaptiv fartpilot. Som den første i klassen kan 508 også udstyres med ’night vision’ – altså infrarød teknik, der gør det muligt at ’se’ dyr og mennesker helt op til 250 meter uden for lygternes rækkevidde.

Fuldt digitalt i-cockpit og rammeløse døre gør 508 til noget særligt. Og så har Peugeot lyttet til kritikken og endelig indført to store kopholdere mellem forsæderne. Merci!
Fuldt digitalt i-cockpit og rammeløse døre gør 508 til noget særligt. Og så har Peugeot lyttet til kritikken og endelig indført to store kopholdere mellem forsæderne. Merci!

Fra mellemste udstyrstrin forkæles forsædepassagererne også med AGR-sæder. Det står for særligt ergonomiske ’Aktion Gesunder Rücken’ sæder, som vi kender og værdsætter dem fra Opel. Peugeot har sammen med søstermærket Citroën overtaget Opel og derfor fået adgang til de fine AGR-sæder.

Som den store SUV 5008, står 508 på den nye EMP2-platform. Køreegenskaberne får dog et ekstra pift med tilføjelsen af et multilink-baghjulsophæng og variable støddæmpere på alle udgaver med benzinmotor og/eller GT-udstyr. De mindste dieselversioner må nøjes med en mere traditionel undervogn.

Nye motorer og otte-trins automatik
Peugeot 508 lancerer en ny turbobenzinmotor på 1,6 liter, der enten yder 180 eller 225 hk som ladehybrid. Mindste diesel bliver en nyudviklet 1,5 med 130 hk, mens en to-liters diesel fås med enten 160 eller 180 hk. Mange af motorerne fås med et nyt otte-trins automatgear.

Peugeots radikale satsning i firmaklassen får verdenspremiere på biludstillingen i Geneve den 6. marts. Midt på efteråret når den frem til de danske forhandlere og sidst på året får den følgeskab af en mere praktisk stationcarudgave.

Læs også: Design og high-tech skal sælge Peugeot-flagskib

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here