Sikkerhedsudstyr afgør karakter i crashtest

Nye regler gør det muligt at få crashtestet samme bilmodel med forskelligt sikkerhedsudstyr – derfor kan samme bil få meget forskellige bedømmelser, viser nyeste Euro NCAP crashtest.

Når Suzuki Ignis (billedet) når frem til de danske forhandlere næste år, er det pengepungen der afgør, om kunderne køber en bil med fem- eller trestjernet sikkerhed.

Ignis er et eksempel på, hvordan nye regler for den kendte, uvildige Euro NCAP crashtest gør det svært for forbrugerne at gennemskue, hvor sikre nye biler er. Hvor Euro NCAP tidligere bedømte biler i laveste udstyrstrin, tillader crashtestorganisationen nu bilfabrikkerne at få udført to crashtests i en såkaldt ’dual test’: En af laveste udstyrstrin og en anden, hvor alt sikkerhedsudstyr er monteret og tæller med i bedømmelsen.

Den nye Audi Q2 klarer sig generelt godt i Euro NCAPs crashtest og scorer topkarakteren 5 stjerner.
Den nye Audi Q2 klarer sig generelt godt i Euro NCAPs crashtest og scorer topkarakteren 5 stjerner.

For den lille Suzuki Ignis – en SUV i mikrostørrelse – betyder det to meget forskellige bedømmelser af sikkerheden: Enten topkarakteren fem stjerner eller mere middelmådige tre stjerner for nøjagtig samme bilmodel.

For at gøre forvirringen komplet, er der ingen forskel på den grundlæggende crashsikkerhed: De to forskellige udgaver yder samme beskyttelse, hvis de rammer en forhindring frontalt eller vædres fra siden af en anden bil. Denne grundlæggende crashbeskyttelse er i øvrigt på det jævne for Suzuki Ignis, der bedømmes til at yde ’svag’ beskyttelse af førerens brystkasse i frontalkollision.

Når den topudstyrede model alligevel scorer alle fem stjerner, skyldes det, at den tilskrives point for sikkerhedsudstyr som selehuskere, linjevogter og automatisk nødbremse, der virker op til landevejshastigheder.

På den måde kan næsten alle biler bryste sig af et femstjernet resultat for den sikkerhedsoptimerede udgave, og så glider modellerne med tre eller fire stjerner lidt i baggrunden. Det er mere forhandlervenligt end forbrugervenligt,” konkluderer sikkerhedseksperten Leif Nielsen fra sitet sikkerbil.dk.

De to Ssangyong-modeller Luvi og XLV blev også crashtestet i to forskellige udgaver – har var der én stjerne til forskel i ’dual-testen’.

Euro NCAP crashtest nov. 2016:

Audi Q2: 5 stjerner
Ford Edge: 5 stjerner
Hyundai Ioniq: 5 stjerner
Suzuki Ignis (standard): 3 stjerner
Suzuki Ignis (sikkerhedspakke): 5 stjerner
Ssangyong Luvi (standard): 3 stjerner
Ssangyong Luvi (sikkerhedspakke): 4 stjerner
Ssangyong XLV (standard): 3 stjerner
Ssangyong XLV (sikkerhedspakke): 4 stjerner

Læs mere om crashtesten på euroncap.com

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here