Smæk til ny Fiat Tipo i crashtest

Fiat Tipo er på vej ind i Golf-klassen som et rummeligt slagtilbud. Desværre er der også sparet på sikkerheden, afslører Euro NCAP’s crashtest – især for børn i autostole.

I begyndelsen af 2017 gør Fiat comeback i den lille mellemklasse med Tipo, der afløser den for længst udgåede Bravo. Opskriften er god plads pakket ind i nydeligt italiensk design serveret til konkurrencedygtige priser.

Det lyder attraktivt, men ifølge den seneste crashtest udført af Euro NCAP, er der tilsyneladende også sparet på sikkerheden i den nye Tipo. Særligt små børn i autostole på bagsædet er udsatte i den italienske nyhed, fordi selerne ikke formår at holde autostole tilstrækkeligt godt på plads. I disciplinen ‘barnesikkerhed’ op når Tipo kun en score på 60 procent – det suverænt dårligste resultat for alle biler testet i år.

Fiat Tipo er også hård ved fodgængere. Faktisk så hård, at Tipo her kun opnår scoren 62 procent, hvilket også er det dårligste resultat i 2016 i netop den testdisciplin.

Endelig trækker det ned, at Fiat også sparer på det aktive sikkerhedsudstyr i Tipo. Basismodellen kommer helt uden moderne hjælpemidler som automatisk nødbremse – og tilkøber man den i en særlig sikkerhedspakke, virker den ikke ved lave hastigheder under 20 km/t. Faktisk ender Euro NCAP med slet ikke at give point for den automatiske nødbremse. Det er der til gengæld for en væsentligt mindre effektiv hastighedsalarm, men det løfter totalkarakteren op på fire ud af fem stjerner for Tipo. Basismodellen uden må nøjes med tre stjerner.

For Fiat er det formentlig kold kalkule for at holde prisen nede. I de klassiske crashtestdiscipliner som frontal og sidetest viser Tipo sig faktisk at være ganske solid med en god beskyttelse af forsædepassagererne. Men samlet er der så mange mangler, at det er kritisabelt, fastslår danske FDM’s repræsentant i Euro NCAP, motorredaktør Søren W. Rasmussen.

”Sikkerhedsmæssigt er det svært ikke at være skuffet over Fiat Tipo. At den i grundudgaven mangler alle de sikkerhedssystemer, der i mere eller mindre grad er standard i nye biler, er ikke godt nok. At den automatiske nødbremse, som skal tilkøbes, heller ikke virker godt nok ved bykørsel og dumpede testen, dur naturligvis heller ikke,” siger han til fdm.dk.

”Her er tale om en bil, der er langt fra de fleste nye bilers sikkerhedsniveau. Det burde Fiat kunne gøre bedre,” fortsætter Søren W. Rasmussen.

Topkarakter til Audi A5 – uden test
Euro NCAP har i samme ombæring som Tipo crashtestet den nye Audi A5 Coupe – sådan da. Da A5 står på samme platform som den nye Audi A4 og benytter samme sikkerhedsudstyr, får den nemlig overført resultatet fra A4. Altså en ‘skrivebords-crashtest’, der ikke desto mindre udløser topkarakteren fem stjerner til den tyske skønhed.

Topkarakter til Peugeot 3008 - selv om den er hård ved førerens brystkasse i frontalcrash.
Topkarakter til Peugeot 3008 – selv om den er hård ved førerens brystkasse i frontalcrash.

Tidligere i år har Euro NCAP testet to andre nyheder; Mercedes E-klasse og Peugeot 3008.

Den tyske luksusbil, der har været på markedet siden foråret, klarer sig rigtigt flot i alle crashtest-discipliner og får samtlige fem stjerner i crashtesten.

Peugeot 3008 klarer sig også relativt godt og får samme høje karakter, til trods for, at automatisk nødbremse ikke er standard. Det er vognbaneassistent til gengæld, og det er akkurat nok til at udløse alle fem stjerner. Den franske SUV får dog et hak i sin markante tud for en overraskende høj belastning af førerens brystkasse i frontaltesten.

Læs mere om crashtesten af Mercedes E og Peugeot 3008 hos sikkerbil.dk. 

[email protected]

 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here