Snart slut for BMW’s ikoniske rækkesekser

BMW’s rækkesekser er blandt bilindustriens mest berømte og beundrede motorer. Men både rækkesekseren og fanskaren er uddøende racer, erkender BMW selv.

Overlegen gangkultur, omdrejningsvillighed og himmelsk lyd. BMW’s sekscylindrede benzinmotor med cylindrene placeret på en snorlige række har stjernestatus blandt bilentusiaster. Sammen med baghjulstrækket og ‘Freude am Fahren’ har rækkesekseren mere end noget andet været med til at definere BMW som en bil for køreglade feinschmeckere.

Men verden er som bekendt af lave: Endnu før Brexit, Islamisk Stat og Donald Trump for President gjorde verden usikker, tog BMW et par beslutninger, der for hard core fans er omtrent lige så bekymrende: Forhjulstræk, trecylindrede sparemotorer, familievenlige MPV-modeller og sågar elbiler er fremover en vigtig del af BMW’s DNA. Og hvis du stadig ikke har tabt underkæben, så læs her, hvad BMW’s chef for motorudvikling, Markus Duesmann, for nylig udtalte til tyske auto motor und sport:

Fanskaren af den sekscylindrede rækkemotor kommer til at dø ud. På længere sigt vil selv de nyeste udgaver af rækkesekseren med turbo forsvinde.”

Sådan. Dér aflivede BMW selv endnu et BMW-dogme. Forklaringen er ikke overraskende de stadig skrappere miljøkrav. Bilproducenterne skal ned på et gennemsnitligt CO2-udslip på 95 gram per km. Ifølge Markus Duesmann kan det simpelthen ikke lade sige gøre, hvis man har sekscylindrede sugemotorer i programmet. Og altså snart heller ikke selv om teknikken er finpudset og forsynet med moderne turboladere.

Fremtiden tilhører derfor trecylindrede sparemotorer og ladehybrider, der kombinerer benzinmotoren med elmotor og batteri. Også for BMW. Og snart er det også slut med den slags overgangsløsninger, for Duesmann er overbevist om, at elbilerne er på vej:

”Batteriteknologien kommer til at gøre store fremskridt de kommende år, når det gælder energitæthed. Om syv år vil energitætheden være dobbelt så stor som i dag, og så er rækkevidden ikke længere noget problem,” siger han til auto motor und sport.

Læs også: Tysk minister – ingen CO2 fra biler i 2030

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here