TEST: Fornuften fører an i Skoda Fabia

BILTEST: Tredje generation af Skoda Fabia er blevet smartere, men byder på få reelle nyheder. Fabia’s force er fortsat manglen på egentlige svagheder.

Hvilken bil?
Skoda Fabia har fortjent været en ‘dansker-darling’ siden den første model blev introduceret i 1999. Fabia byder på gennemprøvet VW-teknik og fornuftig plads til fair priser – og sådan er det også med tredje og nyeste generation, der fik Danmarkspremiere i begyndelsen af 2015. Mens generation II fik på puklen for sit smalskuldrede forsigtig-Per design, har afløseren fået en markant makeover: Bredden er øget med hele ni cm og designet strammet op med lige linjer og skarpe pressefolder. Her tester vi 1,2 TSI med 90 hestes turbobenziner og Ambition-udstyr til 164.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
Trods de nye, markante streger bygger den nye Skoda Fabia videre på forgængernes aldrende PQ25-platform, som den deler med koncernfætrene VW Polo og Seat Ibiza. Angiveligt fordi VW ønsker at indføre den nye MQB-modulplatform med den næste Polo. Tjekkerne har dog fået lov at forny teknikken hist og her, og det har bl.a. medført et vægttab på hele 65 kg til gavn for køreegenskaber og forbrug. Under hjelmen finder vi et stort udvalg af tre- og firecylindrede benzin- og dieselmotorer, der alle er velfungerende kendinge fra VW-koncernen.

Hvordan er førerpladsen?
Konservativ og lidt gråmeleret – men også strengt logisk layoutet og med den helt rigtige ergonomi, der kan tilpasses både store og små chauffører.

På ét punkt skuffer Fabia dog: Hvor den lille tjekke tidligere kunne prale af lidt lækrere finish end konkurrenterne, er alle plastoverflader nu af den stenhårde slags. Der har med andre ord sneget sig lidt discountfornemmelse ind i Fabia, som vi ikke tidligere har forbundet med modellen.

Alt fungerer efter hensigten, men Fabia-kabinen fremstår lidt fersk og tilknappet sammenlignet med konkurrenter som Renault Clio, Opel Corsa og Ford Fiesta.

Hvordan opleves kabinen?
De ekstra ni centimeter i bredden giver klart mere albuerum. Til gengæld virker det som om benpladsen på bagsædet er blevet en anelse mindre – formentlig fordi du sidder lidt lavere end i forgængeren. Bagsædepladsen er dog hverken værre eller bedre end i de fleste konkurrenter i miniklassen. Både på for- og bagsæder sidder du fortsat relativt højt i Fabia, hvilket giver et godt udsyn fra de velpolstrede sæder, og bagude glæder vi os over et regulært bagagerum med plads til hele 330 liter.

Er sikkerheden i orden?
Ja, Skoda Fabia scorede samtlige fem stjerner i Euro NCAPs crashtest i 2014. Fabia er grundlæggende en solid konstruktion uden nævneværdige svagheder: Både i frontal- og sidekollision er karrosseriet stærkt og de seks airbags virker efter hensigten. Samtlige modeller har såkaldt frontassist eller Inter-Urban nødbremse, der automatisk bremser for pludseligt opståede forhindringer. Derimod er fartbegrænser i forbindelse med den standardmonterede fartpilot kun en del af udstyret i topudgaverne Ambition og Style. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Glimrende. Skoda Fabia er ikke så overdådigt køreglad som en Ford Fiesta, men styringen er præcis og giver tilpas feedback fra vejen, mens undervognen rammer et fint kompromis mellem sport og komfort. Fabia krænger ganske vist i snævre kurver, men slipper du speederen i panik, hjælper bilen dig gennem svinget ved at lægge lidt ekstra vægt på baghjulet.

Sammen med en fin retningsstabilitet for den kompakte bil, gør det Fabia til en både tryg og tilfredsstillende køreoplevelse.

Hvordan er motoren?
VW-koncernen var først med downsizing af benzinmotorer, hvor slagvolumen blev reduceret til fordel for en lille turbolader. Skoda Fabia nyder fortsat godt af teknikken, nu med en opdateret udgave af den velkendte 1,2 liters TSI med fire cylindre og 90 hk. De arbejder flittigt og sørger for masser af kræfter til både overhalinger og motorvejscruising ved høj fart, men knurrer også højlydt under acceleration. Støjen er dog til at leve med, for mekanikken inkluderer et fem-trins gear med en velvalgt gearing og næsten Mazda-præcise skift. Et snitforbrug på 16,9 km/l i testugen med masser af modvind på motorvejen er også godkendt.

Passer prisen?
Ja. Skoda Fabia er på niveau med konkurrenterne, når det gælder forholdet mellem pris, udstyr og motorkraft. Bedste tilbud er efter vores mening den testede 1,2 TSI med 90 hk og Ambition-udstyr til 164.000 kr., der inkluderer aircondition, fartpilot, el-ruder for og bag samt radio med touch-screen, USB- og aux-stik samt trådløs Bluetooth til mobilen. Du kan ganske vist spare 10.000 kr. på at nøjes med Active-udstyr, men så bliver kabinen næsten for fersk, fordi du bl.a. må undvære diverse kromdetaljer og det lækre læderrat.

Er der alternativer?
I dén grad – det bugner med nyheder i miniklassen i 2015 og særligt tre af dem udfordrer Fabia: Opel Corsa byder sig til med en mere funky kabine, omtrent samme pladsforhold og en lækker trecylindret turbobenziner med balanceaksel og 90 hk til samme 164.000 kr. Hyundai i20 1,25 Trend har masser af udstyr og plads men ingen turbo til 154.000 kr., mens Mazda 2 1,5 slår på småfrækt design og sportslige køregenskaber til 156.000 kr. Ford Fiesta med Ecoboost motor, ‘Aston Martin’ front og klassens bedste køreegenskaber til 171.000 kr. er også altid en prøvetur værd.

Konklusion:
For: Fin mekanik og solide køreegenskaber.
Imod: Fersk kabine med behersket bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Fire store stjerner til Skoda Fabia for fortsat at være det stensikre og snusfornuftige valg i miniklassen. Fabia præsterer solidt på alle områder, men savner lidt mere mod og nytænkning i en klasse, hvor konkurrencen er hårdere end nogensinde.

Læs også tests af konkurrenterne:

Faceliftet Yaris vender stærkt tilbage

VW Polo er stadig klassens alfa-han

Fantastiske Ford Fiesta

Renault Clio forfører med stil og komfort

Peugeot 208 genfinder køreglæden

FAKTA: Skoda Fabia 1,2 TSI Ambition

Vejl. pris, inkl. lev.: 164.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 21,3 km/l
Forbrug i test: 16,9 km/l
Længde/bredde/højde: 399/173/147 cm
Bagagerum (min/max): 330/1.150 liter
Vægt: 1.100 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 90 hk/160 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek
Topfart: 182 km/t

Særligt standard udstyr:
Varme i forsæder, højdejusterbare forsæder, aircondition, frontassist – automatisk nødbremse, elruder for og bag, elspejle med varme, fartpilot, multijusterbart læderrat, fjernbetjent centrallås, kørecomputer, radio med touch-skærm, USB og AUX-indgange, start-stop automatik, bluetooth.
Metallak: 6.000 kr., LED-kørelys: 4.000 kr., p-sensor for- og bag: 10.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here