TEST: Fransk firma-favorit med tyske ambitioner

BILTEST: Peugeot 508 udfordrer med stor selvsikkerhed sine tyske konkurrenter med klassisk germanske dyder som stramme køreegenskaber og høj funktionalitet.

Hvilken bil?
Peugeot 508 afløser den populære 407 i firmaklassen og flytter samtidig Peugeot mod en mere konservativ og nordeuropæisk bilopfattelse. Væk er forgængerens helhjertede satsning på køreegenskaber, der kostede plads på bagsædet og fik den lange front til at skrabe mod selv mindre kantsten og fartbump. 508 er afgjort mere fornuftig og forudsigelig end fransk og fornøjelig.

Vidste du at?
Med 508 ofrer Peugeot det avancerede multilink-forhjulsophæng, der gjorde 407 til en delikat køreoplevelse til fordel for et traditionelt – og billigere – McPherson-ophæng. Det lyder nørdet, men gør en kæmpe forskel. Til gengæld er der blevet råd til en lækker finish i 508-kabinen. Og 508 kører på ingen måde dårligt – snarere lige som de tyske konkurrenter. Topudgaven 508 GT, der fylder hullet efter 607, bevarer dog det fine forhjulsophæng.

Der hersker tysk ordnung i 508-kabinen, der overbeviser med fuldfed finish.

Hvordan er førerpladsen?
Gennemført ”tysk” og klinisk renset for franske finurligheder. Stilen er nøgtern og 110 pct. funktionel med krystalklare instrumenter og greb, der sidder nøjagtig, hvor man forventer det. En tysk bil konkurrent som Opel Insignia virker nærmest løssluppen sammenlignet med den strenge ordnung, der hersker i 508-kabinen. Her er tale om fransk revolution. Personligt er jeg overbevist; kvalitetsindtrykket kan bedst beskrives med ordet ”bankboks”.

Hvordan opleves kabinen?
Glem alt om fortidens små og svampede Peugeot-sæder. I 508 støtter stolene alle de rigtige sæder, godt hjulpet af en effektiv, eldrevet lændestøtte. Og rigtigt gættet, stolene er lige så stramme i betrækket som i de tyske rivaler. Foran er der god bredde og fin udsigt over den relativt høje front, mens benpladsen på bagsædet er gennemsnitlig for klassen. Ergonomien er forbedret; kun langbenede chauffører mærker fortsat lidt til det sydeuropæiske ”gorilla-syndrom”, hvor man sidder tæt på pedalerne og langt fra rattet. SW-udgavens enorme glastag tilføjer en aura af luft og luksus.

Instrumenterne er store og krystalklare med god plads til tripcomputeren i midten.

Er sikkerheden i orden?
Peugeot 508 opnåede samtlige fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Selv uden knæairbag var chaufførens ben godt beskyttet i frontalkollisionen og forsæderne yder også god beskyttelse mod piskesmældsskader ved bagendekollisioner. Kun pæletesten, hvor bilen glider sidelæns mod en pæl, afslørede forhøjet belastning af chaufførens brystkasse. 508 er hård ved fodgængere.

Hvordan kører den?
Tungt og fast – igen ligger sammenligningen med tyske klassekammerater som Mondeo, Insignia og Passat lige for. Retningsstabiliteten er fornem, den solide 508 klarer de lange stræk på motorvej (og autobahn) med autoritet. Det franske islæt mærkes kun i affjedringen, der er en fransk smørklat blødere end i Passat og Insignia. Uden at være helt så suverænt som i forgængeren 407, er styringen præcis og med god feedback fra vejen.

Hvordan er motoren?
Den lidt tunge 508 er som skabt til dieselmotorer – selv om 508 fås med en attraktiv 1,6 liters benzinturbo. 2,0 HDi med 140 hk er magtfuld, men den velprøvede 1,6er med 112 hk vil være fuldt tilstrækkelig for de fleste – og du sparer 30.000 kr. og kører én km/l længere på literen. Dog savner man det høje sjette gear på motorvejen i den ellers lydsvage 508er. Gearskiftet er typisk Peugeot med lange, lidt upræcise vandringer.

Passer prisen?
Ja. 366.000 for en veludstyret 1,6 HDi SW-udgave med alt i udstyr som glastag, baksensor, klimaanlæg og ratbetjent fartpilot er eksempelvis 40.000 kr. billigere end en mere skrabet Toyota Avensis. Rabatterne er til gengæld mindre overdådige, men 20.000 kr. er inden for rækkevidde og så er 508 et stærkt køb.

Peugeot 508 er nøgternt designet – meget som de tyske rivaler.

Er der alternativer?
Med 508 er Peugeot mere end nogensinde et direkte alternativ til dyrere tyske konkurrenter som Mondeo, Passat og Insignia. 508 er typisk 35.000 kr. billigere, men bedre udstyret og kører på alle måder lige op med rivalerne, som den nu ligner til forveksling. Fans af det frankofile kan overveje Citroën C5 som et prisbevidst alternativ, der byder på en klassisk (læs: ultrakomfortabel) køreoplevelse.

Konklusion:
For: Fed finish, fine allround egenskaber.
Imod: 1,6 HDi savner 6. gear, afmålt bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:

Med 508 satser Peugeot helhjertet på at skabe et reelt, fransk alternativ til tyske firmabiler. Med held – franskmændene har lavet en usædvanlig komfortabel og prisbillig ”tysker”…

FAKTA: Peugeot 508 SW 1,6 HDi Active
Vejl. pris, inkl. lev.: 366.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.660 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6 Forbrug (EU-norm): 21,7 km/l
Forbrug i test: 19,2 km/l
Længde/bredde/højde: 481/185/148 cm
Bagagerum (min/max): 560/1.598 liter
Vægt: 1.575 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, diesel
Effekt: 112 hk/254 Nm
0-100 km/t: 11,6 sek
Topfart: 188 km/t
Særligt standard udstyr bl.a.: Klimaanlæg, panoramaglastag, p-sensor bag, el-ruder for og bag, multijusterbart læderrat med fartpilot og radio-betjening, splitbagsæde, cd-radio, regnsensor, eljusterbar lændestøtte.
Metallak: 9.000 kr.  (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Stort og regulært bagagerum i Peugeot 508. Bagsædet fældes frem med ét greb.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here