Monday, Oct. 23, 2017

TEST: Honda Civic er for entusiaster

Skrevet af:

|

11. juli 2017

|

I kategorien:

TEST: Honda Civic er for entusiaster

BILTEST: Honda Civic vil dele vandene med sit knivskarpe design og sportslige køreegenskaber. Men den velkørende Golf-udfordrer har også god plads til familien og fuld sikkerhedspakke.

Hvilken bil?
Med 10. generation af Honda Civic begynder den japanske fabrik helt forfra med deres vigtige bestseller i Golf-klassen. Forgængerens specielle teknik med benzintank under bagsædet og ’magic’ bagsæder, der kunne vippes op som i biografen, er afløst af en ny og større platform. Fokus er flyttet fra praktisk sans til sportslige køreegenskaber med multilink baghjulsophæng, lavere tyngdepunkt og forsæder, der er sænket næsten fire centimeter. Pladsen til både passagerer og bagage er dog fortsat god, for Civic er forlænget med 13 centimeter og rykker op i 4,5 meter klassen. Dermed er Civic den næststørste bil i Golf-klassen, kun overgået af Skoda Octavia. Vi har testet to udgaver af Civic med nye turbobenzinmotorer, henholdsvis den trecylindrede 1,0 med 129 hk og den firecylindrede 1,5 med 182 hk. Priserne begynder ved 254.000 inkl. levering.

Vidste du at?
Civic er en foranderlig størrelse og har været alt fra lille bybil over en højloftet semi-mpv type til lavtflyvende sportslige udgaver med de Honda-typiske ’flade’ køreegenskaber med præcis styring og minimal krængning. 10. og nyeste udgave fortsætter de to tidligere modellers dramatiske formsprog, der leder tankerne hen på Star Wars og ’Stealth’ jagerfly med et design, der bogstaveligt talt har kant. Skal man tro reaktionerne i testugen, vil Civic dele vandene.

Enten elsker eller hader du de radikale streger og udbryder ’cool’ eller ’drengerøv’. Ingen er ligeglade, og selv om vi er usikre på langtidsholdbarheden, letter vi på hatten for Hondas mod til smide Civic ind i den konservative Golf-klasse med et krigerisk ’banzai!’

Hvordan er førerpladsen?
Sportslig med stort S. Du sidder dybt nede i Civic og selv om ryglænet kun kan justeres i grove hak, kan du finde en virkelig fin kørestilling, hvor du kan strække benene og samtidig sidde tæt på det næsten lodrette rat. OK, der er langt op, når du skal stige ud, men du opnår optimal føling med bilen og det vil den køreglade bilist sætte pris på. Digital instrumentering er standard og virker fint, mens den trykfølsomme betjeningsskærm er mere tricky. Vi blev fortrolige med den undervejs, men man kan let fare vild i menuerne og betjeningen af ventilation, kørecomputer og radio er ikke altid logisk og intuitiv.

Hvordan opleves kabinen?
Trods den lave siddestilling er kabinen faktisk rummelig – særligt i længden og bredden. Her er både plads til store armbevægelser og lange ben, også på bagsædet, hvor hovedhøjden dog lider under det skrånende tag.

Bagagerummet napper 478 liter og dermed blandt klassens største. Særligt i udgaverne med et ekstra ’kælderrum’, der dog forsvinder til fordel for en brutalt udseende centerplaceret dobbeltudstødning i Sports-udgaverne, der også gør det umuligt at montere anhængertræk. Her er lagt op til en indre diskussion mellem familiefaderen og drengerøven…

Finishen er typisk Honda: Plastik og overflader er ikke helt så fin i kanten som i klasseduksen VW Golf – til gengæld kan Honda prale af et ry for næsten skudsikker kvalitet.

Er sikkerheden i orden?
Ja, også selv om Honda Civic faktisk måtte se den femte stjerne glippe i Euro NCAPs crashtest på grund af mangelfuld beskyttelse af passagerer på bagsædet. Civic er dog helt i top, når det gælder moderne, aktive sikkerhedsassistenter, der sørger for at undgå ulykker. Fuld sikkerhedspakke, som Honda kalder ’sensing’, er nemlig standard og giver dig tryghed i form af automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse og adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. Det er alt sammen effektivt og velfungerende og bringer Civic helt frem i forreste række i Golf-klassen, når det gælder aktiv sikkerhed. Faktisk er sensing-pakken så god, at vi alene af den grund gerne anbefaler Civic som et godt køb i klassen. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Fremragende. Som i fladt, præcist og med en affjedring, der får Civic til at klæbe til vejen men aldrig sætter hårdt mod hårdt, når den støder på ujævnheder.

Civic kan simpelthen den svære kunst at kombinere sport og komfort i en grad, så den sætter standarden i Golf-klassen. Kun Ford Focus og Mazda 3 kan være med her.

Der er dog et stort men: Hjulstøjen er påtrængende på alt andet end nystrøget asfalt. Især med den mindste motor har undervognen svært ved at filtrere vejstøj fra. Bedre går det i 1,5 liters udgaven, der har adaptive støddæmpere. Alene af den grund vil vi overveje at opgradere – også selv om standardundervognen faktisk er den mest komfortable af de to opsætninger.

Hvordan er motoren?
Honda er kendt for at lave fine benzinmotorer, men de tidligere turboløse Civic-motorer har ikke været japanernes bedste. Først med den nye Civic står Honda på turbo-toget, men så kører det også overbevisende: Den mindste, trecylindrede på én liter med 129 heste arbejder flittigt og vil være fuldt tilstrækkelig for langt de fleste. Lyden er sund, momentet er til stede fra lidt over tomgang og den er kultiveret oppe i fart. Alligevel hælder vi til den større 1,5 liters med 182 hk. Med fire cylindre er den mere kultiveret, lyden er lækker også kører den i praksis længere på literen: Vi målte 16,9 km/l i snit mod 16,4 km/l for den lille, der presses hårdere og derfor ender med at være mere tørstig i virkelighedens verden. Begge motorer bringer dog Honda tilbage blandt de bedste inden for benzinmotorer.

Passer prisen?
Ja, for Honda deler rundhåndet ud af udstyr. Ud over den fine sikkerhedspakke med blandt andet adaptiv fartpilot er lækkerier som alufælge, klimaanlæg og lysassistent med i basisudgaven Comfort til 253.000 kr. inkl. levering. For yderligere 30.000 kr. opgraderer du til Elegance med udstyr som bl.a. 17-tommer fælge, navigation, læderrat, p-sensorer for og bag og bakkamera. Samme udstyr samt et skørtesæt følger med i Sport-udgaverne, der også har den store motor til priser fra 303.000 kr. Vil du bare have det hele, inklusive læderindtræk og panoramasoltag, hedder Civic Prestige til efternavn og koster 353.000 kr. alt inklusive. Det er faktisk en stærk pris for det, der bedst kan betagens som en kompletudstyret semi-GTI.

Er der alternativer?
Ja, men kun Mazda 3 og Ford Focus har samme sportslige dna som Honda Civic. Med 120 hk og Vision-udstyr koster Mazda 3 239.000 kr. mens Ford skal have 226.000 for en Focus med Fun udstyr og 125 turboheste. Begge biler er lige så køreglade som Civic, men Honda vinder klart på plads og sikkerhedsudstyr. VW Golf er også altid værd at nævne. Golf er netop faceliftet og prisen er ikke urimelige 298.000 kr. for en Highline med 125 hk, der kan sammenlignes med Civic 1,0 Elegance til 11.000 kr. mindre. Golfen er det konservative og mindre køreglade valg, men også mere rummelig og komfortabel.

Konklusion:
For: Køreglæde, mekanik, plads, sikkerhed.
Imod: Hjulstøj.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
10. generation af Honda Civic vil dele vandene. Fornuftsbilister vil afvise den som drengerøvsagtig, entusiasterne vil omfavne dens radikale design og fremragende køreegenskaber og se igennem fingre med hjulstøjen og sportsudstødningen, der stjæler plads og udelukker trækkrogen. Vi hylder Honda med en femte stjerne for modet til at gøre Civic forfriskende anderledes.

Læs også tests af konkurrenterne:

Mazda 3 er stadig klassens swing king

Ford Focus stikker næsen frem

Facelift holder Kia Ceed inde i Golf-krigen

Opel Astra rækker efter stjernerne

FAKTA: Honda Civic 1,0 Elegance

Vejl. pris, inkl. lev.: 283.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.200 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 19,6 km/l (117 gr. CO2/km)
Længde/bredde/højde: 452/180/143 cm
Bagagerum (min/max): 478/828 liter
Vægt: 1.346 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 129 hk/200 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek.
Topfart: 203 km/t

Særligt standard udstyr (Elegance):
2-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, trykfølsom skærm med navigation og Apple Carplay, splitbagsæde, læderrat m. varme og betj. af radio og fartpilot, USB og BlueTooth, kørecomputer, dæktrykmåler, p-sensorer for og bag, bakkamera, regnsensor, lysfølsomt bakspejl, lysautomatik, bakkestart, 17” alufælge.

Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Del denne artikel

Related News

TEST: Nissan Micra rykker fra trist til trendy
TEST: Solen skinner på Ibiza
TEST: Suzuki slanker Swift til ny succes

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>