TEST: Mazda 6 frister i firmaklassen

BILTEST: Lav vægt sørger for høj køreglæde og beskedent forbrug i den nye Mazda 6. Sammen med flot indpakning og fair priser gør det Mazda 6 til ny favorit i firmaklassen.

Hvilken bil?
Mazda 6 er tredje generation af den lille japanske bilfabriks udspil i firmaklassen. Alt er nyt – også modeludvalget, hvor Mazda har droppet hatchback-udgaven med stor bagklap. I stedet kan man vælge mellem en coupé-lignende sedan og en stationcar, der imod al tradition har 8 cm kortere akselafstand end sedanen og ikke koster ekstra. Her prøver vi den næstbilligste sedan med 2,0 liters benzinmotor med 165 hk og mellemste udstyrsniveau, Vision.

Vidste du at?
Efter softroaderen CX-5 er Mazda 6 den anden model, der er bygget efter Mazdas såkaldte Skyactiv koncept. Navnet dækker over ny teknik på alle områder – især Mazda’s letvægtsfilosofi, hvor bilerne hele tiden bliver lettere, selv når de vokser i størrelse som 6eren. Skyactiv er også nye motorer, der mindsker forbruget ved hjælp af mindre friktion og benzin- og dieselmotorer, der henholdsvis har verdens højeste og laveste kompression.

Hvordan er førerpladsen?
Uden at nå Audi-højder byder Mazda 6 på en lækker og seriøs kabine. Stilen er koksgrå og konservativ med krystalklare instrumenter med hvide tal på sort baggrund. Øverst er plasten blød og nopret, længere nede bliver den hård og billig. Men betjeningen er logisk, selv store personer sidder fremragende bag rattet og alting klapper, klikker og smækker solidt og tillidsvækkende uden antydning af knirkelyde.

Trods japanernes fokus på at spare vægt, virker Mazda 6 bundsolid.

 

 

Hvordan opleves kabinen?
Stor og rummelig. Særligt foran er der masser af albuerum. På bagsædet sørger den enorme akselafstand på 283 cm for god benplads uden der lige frem er limousinefornemmelse som i klassekammeraten Skoda Superb. Prisen for det elegante coupélook er en lidt indeklemt atmosfære på bagerste række – især for børn er der langt op til rudekanten. Splitbagsædet kan vippes ned med et snuptag, hvilket giver den klassiske sedan praktisk sans. Men bagagerummet er overraskende lille for en bil af Mazda 6’s størrelse.

Er sikkerheden i orden?
Tredje generation af Mazda 6 er endnu ikke testet af Euro NCAP. I 2009 fik forgængeren topkarakteren 5 stjerner, og hvilkenbil forventer, at den nye Mazda 6 også får topkarakter. Udover seks airbags har Mazda 6 flere avancerede sikkerhedssystemer: Smart City Brake Support bremser automatisk bremser bilen for forhindringer ved hastigheder op til 30 km/t, mens Rear Vehicle Monitoring advarer mod andre biler i den blinde vinkel.

 

Hvordan kører den?
Glimrende. Som Lotus-grundlægger Colin Chapman prædikede, er lav vægt forudsætningen for gode køreegenskaber. Mazda 6 er lige så stor som en Mercedes E, men vejer kun 1.300 kg. Samtidig har Mazda forbedret forgængerens syntetiske el-servo, så der nu er god kontakt med forhjulene – også når det går lige ud.

På motorvej er Mazda 6 en kompetent cruiser, mens den opleves kompakt og adræt på en snoet sognevej. Så lever vi gerne med en affjedring, der er en smule stram på skarpe ujævnheder og vindsus fra de flotte sidespejle.

Hvordan er motoren?
Mens mange konkurrenter sværger til ”downsizede” benzinmotorer med turbo, giver Mazda den klassiske, 4-cylindrede 2-liters motor et moderne tvist. Rekordhøj kompression giver et snit-forbrug på 16,7 km/l – flot for en motor med 165 hk. Og det virker: Mens mange turbobenzinere er tørstige i virkelighedens trafik, målte vi et snit på pæne 14,9 km/l. Skyactiv-motoren mangler måske lidt punch ved lave omdrejninger, men snurrer i øvrigt kultiveret og støjsvagt. Entusiasten er der også tænkt på med dæmpet snerren under acceleration og et kort, præcist gearskifte a la roadsteren MX-5.

Passer prisen?
Mazda 6 er aggressivt prissat. Med det omfattende Vision-udstyr lander prisen på 354.000 kr., men så mangler der også kun småting som navigation og xenon-lys på udstyrslisten. Kan man undvære læderrat, klimaautomatik og 20 hestekræfter, fås Mazda 6 til 300.000 kr. – og så er der endda frit valg mellem sedan og stationcar. Det er en stærk pris. Til gengæld får du ikke samme overdådige firma-rabatter som på f.eks. Ford Mondeo og Toyota Avensis.

Er der alternativer?
VW Passat 1,4 TSi med mere skrabet Comfortline-udstyr og 160 hk koster 419.000 kr., Toyota Avensis 1,8 med 147 hk og mindre udstyr koster 333.000 kr., mens den flotte, men knapt så velkørende Hyundai i40 sedan 2.0 GDI Style med 177 hk koster 349.000 kr.

Konkurrenter som Passat, Avensis og Mondeo er sikre valg, men Mazda 6 er sjovere, smartere og billigere.

KONKLUSION:
For: Elegant design, fine køreegenskaber, lækker mekanik.
Imod: Relativt lille bagagerum.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Tredje generation af Mazda 6 er med japansk præcision forbedret på de få punkter, hvor der var noget at udsætte på forgængeren. Stilen er gennemført, køreglæden høj, forbruget lavt og kvaliteten veldokumenteret. Læg hertil fair priser og Mazda 6 bør blive firmaklassens nye favorit.

FAKTA: Mazda 6 Sedan 2.0 Vision

Vejl. pris, inkl. lev.: 354.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000.
Årlig ejerafgift: 1.600 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 16,7 km/l
Forbrug i test: 14,9 km/l
Længde/bredde/højde: 487/184/145 cm
Bagagerum: 487 liter
Vægt: 1.375 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, benzin
Effekt: 165 hk/210 Nm
0-100 km/t: 9,1 sek
Topfart: 216 km/t

Særligt standard udstyr (Vision):
Klimaautomatik, fjernbetjent centrallås m. nøglefri start, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat, multijusterbart førersæde, ratbetjent fartpilot og cd-radio, p-sensorer for og bag, kørecomputer, tre-delt splitbagsæde,17” alufælge, varme i forsæderne, Smart City Brake Support, Rear Vehicle Monitoring, start-stop automatik, touch-screen betjening, dæktrykalarm og Bluetooth.
Metallak: 7.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here