TEST: Ny Polo spiller mini-Golf

BILTEST: Større, flottere, bedre. Volkswagens nye udgave af minibilen Polo er ikke særlig mini. Den er vokset betydeligt i både bredde og længde og er nu næsten i Golf-størrelse. Prisen følger med op.

Hvilken bil?
Volkswagen Polo er en særdeles vigtig model for Volkswagen i Danmark, hvor mini-klassen sælger bedst – og er netop udkommet i sjette generation. Og ja, Polo er stadig en mini, men ‘større’ er kodeordet for den nyeste version, der er vokset både i længde, bredde, mellem akslerne og i bagagerummet. Vi tester her VW Polo med mindste 95 hk TSI-turbomotor, fem døre, Comfortline-udstyr og femtrins manuel gearkasse. Prisen er lige knap 188.000 kr. inkl. levering, men Polo fås fra 161.500 kr. med en 75 hk benzinmotor uden turbo. Programmet tilbyder også en enkelt turbodiesel på 1,6 liter med 95 hk til priser fra 206.000 kr. og topper med en 200 hestes GTI til 279.000 kr. Syv-trins automatgear med dobbeltkobling fås til de fleste motorer og koster 16.000 kr. ekstra.

Vidste du at?
Den nye VW Polo er langt hen ad vejen baseret på de samme ‘byggeklodser’ som VW Golf. Begge er skabt ud fra den såkaldte MQB-platform, der på tysk er en forkortelse for ‘Modular Querbaukasten’ som frit oversat betyder noget i retning af byggesæt for biler med tværstillet motor. Det er et skalérbart system, hvor den forreste del ligger fast med fælles foraksel, pedal-placering og motorophæng, men hvor længden mellem hjulene og sporvidden kan varieres og dermed danne basis for mange af koncernens biler. Den variant, som bærer VW Polo og blandt andet også Seat Ibiza, kaldes MQB ‘A0’ platformen. Volkswagen-koncernen har også en tilsvarende MLB platform til biler med motoren placeret på langs foran. Den anvendes primært til større biler – især Audi.

Hvordan er førerpladsen?

Noget af det absolut mest indbydende i miniklassen. Alt det basale er helt som det skal være. Treenigheden rat, pedaler og gearstang kan med lidt indstilling af førersædet betjenes af alle størrelser chauffører, uden at man må gå på kompromis med komforten.

Forsæderne fortjener i øvrigt ekstra ros. Du mærker og tænker ikke over, at du sidder i dem. Perfekt. Materialer og finish er typisk for VW noget over middel, og der er kun hård plast helt nederst på instrumentbordet og på dørsiderne. Brugen af MQB-platformen giver VW Polo nye lækkerier som standard. Blandt andet en flot 8-tommers trykfølsom betjeningsskærm i glas, der fås med Apple Carplay og Android Auto. En automatisk city-nødbremse med fodgængergenkendelse samt en adaptiv fartpilot, der hjælper dig med at holde rette afstand til forankørende giver tryghed. Listen over udstyr rummer også digitale instrumenter, blindvinkelalarm, bakkamera og navigation.

Hvordan opleves kabinen?
Inden døre rækker den nye Polo op mod Golf-klassen. Længden er vokset med otte centimeter til 4,05 meter, bredden med syv cm til 175 cm. Men mest vigtigt er akselafstanden forøget med hele 9,4 cm. Faktisk har Polo nu fem centimeter mere mellem akslerne end hedengangne Golf IV, og Polo sætter dermed nye standarder for plads i den populære miniklasse. Det giver fin benplads til selv langbenede bagsædepassagerer, der også nyder godt af det kraftigt vinklede bagsæde. Det betyder, at man sidder dybt med fin hovedhøjde, men omvendt har mindre børn svært ved at kigge op over vindueskarmen. Træerne vokser altså ikke ind i himlen; med en fører på 190 cm bag rattet i Polo kniber det med benpladsen bagved. Bagagerummet med dobbeltbund sluger 351 liter – overraskende tæt på de 380 liter i VW Golf.

Er sikkerheden i orden?
Afgjort. Faktisk har EuroNCAP, der står for at sikkerhedsteste alle nye biler i Europa, kåret den nye Polo til den mest sikre bil i miniklassen i 2017. Samtidig er du i den nye Polo godt hjulpet til at undgå uheld af avanceret aktivt sikkerhedsudstyr. Vigtigst er en automatisk nødbremse, som er standard. Den kan bremse for både biler og fodgængere, uden at være helt så avanceret som i en VW Golf, men den bremser for stillestående forhindringer op til 40 km/t., og ved kørsel hen mod langsomtkørende biler virker den op til 80 km/t. Polo har også træthedsregistrering, der fortæller dig, når det er tid til en pause fra rattet. Adaptiv fartpilot, der virker helt op til 210 km/t er også standardudstyr – undtagen i basismodellen. Endnu en grund til at se bort fra den billigste variant. Læs mere på euroncap.com. 

Hvordan kører den?
Udmærket og neutralt.

Egentlig er den nye Polo ganske som det plejer at være med Volkswagens biler; et fint kompromis mellem sport og komfort, der klarer både bykørsel, bugtede biveje og Autobahn. Ikke blød som Citroën C3 eller sjov som Ford Fiesta, men meget harmonisk.

Selv på testbilens store 17 tommer alufælge – 15 tommer stålfælge er standard. Samspillet mellem motoren, den letgående gearkasse og styretøjet, der opleves præcist og letgående, bliver man hurtigt dus med, og mange vil nok som os glæde sig over en god retningsstabilitet og begrænset følsomhed over for sidevind på motorvejen. Samtidig er støjniveauet i kabinen yderst behageligt, undtagen under hård acceleration, hvor den lille motors tre cylindre knurrer højlydt.

Hvordan er motoren?
I underkanten. I den nye Polo er der ikke noget nyt under motorhjelmen – motorprogrammet er lutter kendte maskiner. Den ellers udmærkede tre-cylindrede turbomotor med 95 hk og 175 Nm i testbilen er lige i underkanten i ‘mini-Golfen’, der på grund af sit vokseværk har taget ca. 100 kilo på i forhold til forgængeren. Især savner vi mere bundtræk, som først rigtig melder sig fra 2.000 omdrejninger. Det tilbyder den samme tre-cylindrede motor i et mere passende 115 hk og 200 Nm trim – oven i købet sammen med et sjette gear. Denne motor fås desværre kun sammen med ‘Highline’ udstyr til 18.000 kr. ekstra, men er værd at overveje. Sæt bare ikke næsen op efter at køre langt på literen, med mindre du kører mest på landevej. Vi nåede knapt 15 km/l i testugen mod de opgivne 22,7 km/l, og det er for langt fra skiven.

Passer prisen?
Ærlig talt nej. Bevares, VW Polo er vokset på alle leder og kanter, og du får et – for VW – højt udstyrsniveau. Men med en basismodel til godt 160.000 kr., der reelt er uinteressant, ligger startprisen for den nye Polo i praksis lige under 180.000 kr., og så nærmer den nye Polo sig ud over størrelsen faktisk også Golf på prisen, da den større Golf fås fra 194.000 kr. Polo koster også noget mere end konkurrenterne, som ofte har mere udstyr at byde på end Polo til startpriser fra 135-140.000 kr. Omvendt er kvalitetsindtrykket i Polo bedre end i mange andre minier, og det skal selvfølgelig koste. Historisk har VW og Polo også holdt prisen bedre end de fleste konkurrenter, så du sparer noget af merprisen for Polo på et mindre værditab.

Er der alternativer?
Ja, rigtig mange. Vi har fundet de mest interessante frem her. Mest oplagt er Seat Ibiza, der er bygget på samme platform som Polo’en. Den koster fra kun 139.000 kr. men har til gengæld lidt mindre udstyr og mere rustikt interiør end Polo. Køreegenskaberne er dog mindst lige så gode som Polos, og overordnet er de to biler meget ens, hvilket gør Ibiza til et bedre køb. Den helt nye Ford Fiesta er også billigere end testbilen – tilmed med mere power og bedre køregenskaber. Er du på udkig efter en mini med diesel, kan du rette blikket mod PSA-koncernen, som her er langt billigere end VW Polo TDI til 206.000 kr. Den komfortable Citroën C3 med 75 hk HDI-motor koster fra bare 129.000 kr., og bestselleren Peugeot 208 med 100 dieselheste er blot 5.000 kr. dyrere. Endelig er der Kia Rio, som med sin unikke 7 års/150.000 km fabriksgaranti også er et interessant alternativ til priser fra 154.000 kr. med en 100 hk 3-cylindret turbobenzinmotor à la testbilens.

Konklusion:
For: Plads i kabine/bagagerum, kvalitetsindtryk, aktivt sikkerhedsudstyr
Imod: Pris, ikke 3 års garanti, benzinforbrug, stålfælge, ingen tågelys
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Polo er forbedret på alle punkter, og kvalitetsindtrykket i kabinen er bestemt godt ligesom sikkerhedsudstyret giver plusser i karakterbogen, men VW tager sig også godt betalt for forbedringerne. Andre konkurrenter tilbyder stort set det samme som Polo til lavere priser. Det koster den sjette stjerne.

Læs også tests af konkurrenterne:

Nissan Micra rykker fra trist til trendy

Solen skinner på Ibiza

Suzuki slanker Swift til ny succes

Fornuften fører an i Skoda Fabia

Ny Kia Rio med mere samba

Renault Clio forfører med stil og komfort

Citroën C3 – miniklassens funky fætter

Opel Corsa i vellykket comeback

Løveunge med dyrt hjerte af guld

Nøjsom og køreglad Mazda 2

FAKTA: VW Polo 1,0 TSI 95 hk Comfort

Vejl. pris, inkl. lev.: 188.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.020 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,7 km/l (101 gr. CO2 pr. km.)
Forbrug i test: 14,9 km/l
Længde/bredde/højde: 405/175/146 cm
Bagagerum (min/max): 351/1.125 liter
Køreklar vægt: 1.280 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 95 hk/175 Nm
0-100 km/t: 10,8 sek
Topfart: 187 km/t

Særligt standardudstyr (Comfortline):
Aircondition, 8-tommers trykfølsom betjeningsskærm i glas, automatisk nødbremse (city) med fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot, LED-kørelys, Apple Carplay og Android Auto, multi-justerbart læderrat med fjernbetjening af radio mm, læder gearknop, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle m. varme, el-sideruder for og bag, sædevarme for. (*hvilkenbil.dk’s vurdering)

Ekstraudstyr:
Metallic farve: 4.000 kr.
DK-pakke med tonede ruder bag, parkeringssensorer for og bag, regnsensor mm.: 10.000 kr.
Tågeforlygter med kurvelys: 1.500 kr.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Hej.
    Det er ikke helt fair at sammenligne de “rå” kontantpriser på forskellige biler. Man bør se på pris/km. På det punkt tror jeg også, at den nye Polo (som den gamle) vil ligge helt i top. På den baggrund tror jeg ikke, at Ibiza er et bedre køb.
    En væsentlig detalje er, at støjniveauet er noget lavere end i Ibiza, hvilket betyder meget for mange købere. Endvidere sidder infoskærmen højere (og dermed bedre) end i Ibiza.
    Vh. Henrik

  2. Jeg har en Polo 95 HP købt maj 2018 kørt 10.000 km. Jeg er glad for min Polo. Men et stort minus er, at vinduesviskerne støjer. Kan det passe, at det skal give støj i kabinen, hvergang viskerbladet vender? Det er værst i venstre side. Har lige været til service, og fik den besked, at jamen, det gør de allesammen. I sidste uge var jeg ude at køre Opel Mokka, man kunne overhovedet ikke høre viskerne. Skal jeg virkelig leve med det?

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here