TEST: Nøjsom og køreglad Mazda 2

BILTEST: Mazda 2 er en lækker mini, der begejstrer med stil, køreglæde og lavt forbrug. Bagsæde og motorkraft lever dog ikke helt op til den selvsikre udstråling.

Hvilken bil?
Tredje generation af Mazda 2 fik dansk premiere i foråret 2015 og er den første Mazda 2 siden skilsmissen fra Ford, der ikke er baseret på Ford Fiesta. Mazda 2 fås kun som femdørs hatchback og med benzin- og dieselmotorer, der altid er på 1,5 liter. Til gengæld kan topudgaverne udstyres med avanceret teknik som fuld LED-lys, automatisk fjernlys og et system, der ‘ser om hjørner’ og advarer mod forhindringer i bilens blinde vinkler, hvilket er usædvanligt for miniklassen. Her tester vi volumesælgeren 1,5 benzin med 90 hk og mellemste udstyrstrin Vision til 156.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?
Mazda har ry for at være en ingeniørdrevet virksomhed, der gerne går egne veje: Mens konkurrenterne ‘downsizer’ til små trecylindrede motorer med turbo, sværger Mazda til lav vægt og benzinmotorer med rekordhøj kompression. Ifølge Mazda reducerer det forbruget med op til 20 procent – især i virkelighedens verden – selv om Mazda 2s benzinmotor har fire cylindre og en relativt stor slagvolume på 1,5 liter. Mazda kalder filosofien for Skyactiv. Vores erfaring er, at det virker:

Trods masser af motorvejs- og bykørsel i testperioden, målte vi et snitforbrug på 17,6 km/l – vores hidtil bedste resultat i miniklassen.

Hvordan er førerpladsen?
Med en længde på 406 cm er Mazda 2 16 cm længere end forgængeren. Det mærkes især i førersædet, hvor selv langbenede chauffører kan opnå en komfortabel kørestilling som i en større bil. Førerpladsen er enkel og stilren med knapper og greb, der er lette at finde rundt i. Det centerplacerede speedometer er lige i øjet – til gengæld er det umuligt at se den gnidrede omdrejningstæller i solskin. En gearkasse med korte, præcise skift og en kobling, der er let at dosere, understreger at du sidder i en køreglad bil.

Hvordan opleves kabinen?
Mens der er plads til benstræk og store armbevægelser på forsæderne, kniber det mere på bagsædet. Benpladsen fås væsentligt bedre i Hyundai i20 og Opel Corsa, og sideruder så små som skydeskår understreger den indeklemte atmosfære på bagsædet: I Mazda 2 betaler bagsædepassagererne for det dynamiske, kileformede design. Med plads til 280 liter og en smal åbning med høj læssekant, er bagagerummet også blandt de beskedne i miniklassen. Og hvorfor har Mazda ikke ofret en håndfuld yen på et par praktiske poseholdere?

Er sikkerheden i orden?
Mazda må nøjes med fire ud af fem stjerner efter den nyeste Euro NCAP crashtest, der blev skærpet ved indgangen til 2015. Trods den manglende topkarakter er Mazda 2 blandt de sikreste biler i miniklassen – selv traditionelt svære discipliner som beskyttelse mod piskesmæld og pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl, tackler den lille japaner overbevisende. Også fodgængere får en overvejende blid behandling. Mazda 2s udfordring er, at automatisk nødbremse er ekstraudstyr – det koster den femte stjerne. Læs om crashtesten i detaljer på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Mazda kan noget med at tilføre deres biler køreglæde uden at sætte komforten over styr. Sådan er det også med Mazda 2, der ikke er så skarp som Ford Fiesta, men med sit balancerede forhold mellem komfort og sport er næsten lige så komplet en pakke som klasseduksen Opel Corsa. Mazda 2 er dog en anelse stivere på skarpe ujævnheder, mens den elektriske servo savner føling med vejen i midterstilling. Mazda 2 klarer sagtens en lang tur på motorvejen, men dens force er den lave vægt, der gør den adræt på bivejene og let at tumle i bytrafik.

Hvordan er motoren?

Med fire cylindre og en motorvolume på 1,5 liter er Mazda bogstaveligt talt stor i slaget sammenlignet med klassekammeraterne, der ofte nøjes med tre cylindre og én liter. En høj gearing piller dog i nogen grad slagkraften ud af den voksne motor, der skal have omdrejninger for rigtigt at flytte sig.

Under testen sad vi mange gange og funderede over, om Mazdas turboløse Skyactiv filosofi er lige så attraktiv som downsizede turbomotorer? Svaret er et forsigtigt nej, men man må lade Mazda, at hvad benzinmotorerne mangler i muskler, vinder de på beskedent benzinforbrug.

Passer prisen?
Ja. Mazda 2 placerer sig akkurat under stærke og nye konkurrenter som Opel Corsa og Skoda Fabia.
Bedste køb er efter vores vurdering den testede 90 hestes version med Vision-udstyr som aircondition, fartpilot, p-sensor, Bluetooth, regnsensor og multifunktionslæderrat – her får du meget bil for pengene. Edition-pakken med bl.a. vognbaneassistent, alufælge, 7-tommers skærm med navigation og cd-afspiller gør Mazda 2 komplet for en rimelig merpris på 17.500 kr.

Er der alternativer?
Den nye Opel Corsa Enjoy med tre cylindre og 90 hk til 164.000 er fortsat vores favorit i miniklassen, mens Mazda 2 er lidt sjovere, smartere og 8.000 kr. billigere end en i øvrigt seriøs udfordrer som Skoda Fabia. Hyundai i20 er det rummelig alternativ med fornuftige fem års garanti til 154.000 kr. Endelig er Ford Fiesta med tre cylindre og 100 veloplagte turboheste til 171.000 kr. altid værd at prøve, hvis dynamik og køreglæde står højest på ønskesedlen.

Konklusion:
For: Velafstemt undervogn, fremragende førerplads og lavt forbrug.
Imod: Motor savner muskler, beskedent bagsæde.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Trods sin størrelse begejstrer Mazda 2 med stil, køreglæde og en førerplads som i en større bil. Bagsædet og motorkraften er dog beskeden, og så kan Mazda 2 akkurat ikke nå op til klasseduksen Opel Corsa.

Er du interesseret i bilen?

Se muligt ekstraudstyr til Mazda 2

Book en prøvetur i en Mazda 2 hos nærmeste forhandler

Få et tilbud på Mazda 2 eller anden bil

Ovenstående muligheder leveres i samarbejde med vores partner www.letsauto.com

Læs også tests af konkurrenterne:

Opel Corsa i vellykket comeback

Fornuften fører an i Skoda Fabia

Faceliftet Yaris vender stærkt tilbage

VW Polo er stadig klassens alfa-han

Fantastiske Ford Fiesta

Renault Clio forfører med stil og komfort

Peugeot 208 genfinder køreglæden

FAKTA: Mazda 2 1,5 90 hk Vision

Vejl. pris, inkl. lev.: 156.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 4
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l
Forbrug i test: 17,6 km/l
Længde/bredde/højde: 406/170/150 cm
Bagagerum (min/max): 280/950 liter
Vægt: 1.037 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, benzin
Effekt: 90 hk/148 Nm
0-100 km/t: 9,4 sek
Topfart: 183 km/t

Særligt standard udstyr:
Aircondition, fartpilot, multijusterbart læderrat med betjening af radio, fartpilot og kørecomputer, Bluetooth, regnsensor, lyssensor, p-sensor bag, opvarmede elspejle, varme i sæder, splitbagsæde.
Metallak: 6.000 kr. Testbilen havde Editionpakke til 17.500 kr. med vognbaneassistent, 15” alufælge, 7” farveskærm med navigation, mørktonede ruder, cd-afspiller, seks højttalere og tågeforlygter. Desuden LED-pakke med fuld LED-forlygter og kørelys til 12.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Mere om ekstraudstyr.

Mere om udstyrsvarianter.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. “men med sit balancerede forhold mellem komfort og sport er næsten lige så komplet en pakke som klasseduksen Opel Corsa”

    Hvordan når man frem til denne konklusion? Mazda 2 er mellem 3 og 6 sekunder hurtigere fra 0 til 100 end Corsaen, afhængig af model, og topfarten er også moderat til væsentligt højere; “sport”-mæssigt er Mazdaen flere klasser over Corsaen. Heller ikke Ford Fiesta trumfer den, med mindre vi drastisk skifter prisklasse til 1,6 SCTi 182 ST2 modellen, der koster 75 % ekstra! Og Mazdaen har klart det bedste gearskifte af de tre… Og lad os så heller ikke glemme at Mazdaen er den eneste, der faktisk kan opnå den angivne benzinøkonomi i daglig brug.

    • Der skal ikke herske tvivl om, at vi er begejstrede for Mazda 2, som efter vores mening er blandt de mest velkørende biler i miniklassen p.t. Så ikke et ondt ord om Mazda 2. Omvendt synes vi, at Ford Focus kører lidt skarpere – eller ‘sportsligt’ om man vil – lige som vi synes at Opel Corsa i den faceliftede udgave både styrer lidt skarpere og byder på bedre komfort. At Mazda 2 på papiret er hurtigere fra 0-100 end Corsa tillægger vi mindre betydning – i praksis føles Corsaens turbomotorer nemlig kraftigere end Mazda 2’s 1,5 liters maskine uden turbo. Tal er som bekendt taknemmelige – vi baserer vores vurdering på tests. I sidste ende er det et spørgsmål om personlig smag; foretrækker du Mazda 2 frem for Fiesta og Corsa har vi fuld respekt for det: Der er under alle omstændigheder tale om tre af de bedste biler i klassen.

      Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here