Thursday, Nov. 23, 2017

TEST: Skoda Octavia går en oktav op

Skrevet af:

|

12. november 2017

|

I kategorien:

TEST: Skoda Octavia går en oktav op

BILTEST: Skodas mellemklasse-es har fået et midtvejs-facelift med ny front, en let overhaling i kabinen og frem for alt aktivt sikkerhedsudstyr. Vi har svært ved at finde svagheder.

Hvilken bil?
Tredje generation af mellemklassebilen Skoda Octavia med tjekkiske Josef Kabans forsigtige, stilrene design fra 2014, har fået det obligatoriske ‘treårs-facelift’ i form af en ny front, som vi ikke ved, hvad vi skal synes om. Måske kræver den bare lidt tilvænning? Men der er heldigvis også nyt aktivt sikkerhedsudstyr som standard og finpudset finish under karosseriet på Octavia anno 2017. Her tester vi udgaven med 115 hestes turbo-benzinmotor samt det tredje af fire udstyrsniveauer, Style, til en pris på godt 245.000 kr. inkl. levering – et prisfald på ca. 20.000 efter regeringens afgiftssænkning. Skoda Octavia fås i basisudgaven Active med 86 hk fra 197.000 kr., mens priserne topper ved godt 440.000 kr. inkl. levering for en frisk 245 hk RS-udgave.

Vidste du at?
Skoda Octavis deler Volkswagen-koncernens MQB-platform med søsterbilerne VW Golf, Audi A3 og Seat Leon, men Octavias akselafstand er 5 cm længere, bagenden er væsentligt forlænget og karosseriet er i øvrigt ‘udhulet’ til perfektion for at skabe bedst mulig rummelighed. Det giver kolossal plads i både kabine og bagagerum.

Octavia sprænger faktisk rammerne for den lille mellemklasse, og hører i praksis mere til den store mellemklasse, hvor den matcher – og endda overgår – flere firmabiler på plads.

Hvordan er førerpladsen?
Tæt på perfekt. Skoda Octavia er en bil, du gerne kører langt og længe i, ikke mindst fordi støjdæmpningen af kabinen er god. Alle betjeningsgreb er som vanligt logisk placeret, og alle de velkendte kontakter klikker med en god ‘feeling’. Nyt er en redesignet centerkonsol med stor 9,2 tommer berøringsskærm med tydelig grafik. Ergonomien er også i orden i Octavia. Sæderne er gode – dog til den faste side – og forholdet mellem rat, sæde og pedaler tillader høj som lav at finde en behagelig kørestilling. Testbilens sekstrins manuelle gearkasse skifter præcist, let og behageligt, men overvej det 7-trins automatiske DSG-gear, som fås for 14.800 kr. ekstra. Det er billigt i forhold til, hvad det ellers koster i de fleste VW- og Seat-modeller.

Hvordan opleves kabinen?
Gigantisk. Skoda Octavia er bygget på samme platform som en VW Golf, som også har meget plads i kabinen for en bil i den lille mellemklasse, men Octavia stikker helt af på rummeligheden. Ikke mindst i testbilens lyse interiør, som får kabinen til at virke endnu større. Benpladsen bag forsæderne er nærmest en ministerbil værdig med friskluftdyser og opladningsstik, og bagagerummet er også enormt. Faktisk kun en anelse mindre end i den 11.000 kr. dyrere Combi-udgave (stationcar), som man kan overveje – også på grund af det mere helstøbte design. Med 2017-faceliftet er der også skåret lidt ned på den hårde plast i Octavia-kabinen, og finish og materialer er på et højt niveau for prisklassen.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Skoda Octavia er ikke testet i 2017-udgaven, men vi forventer, at den klarer sig godt. Bilen hentede i Euro NCAP crashtesten tilbage i 2013 de maksimale fem stjerner trods lidt skrammer i den skrappe pæletest. Siden er kravene for at opnå topkarakter strammet, men Octavia er også strammet op på sikkerhedsfronten. En af de væsentligste forbedringer i den faceliftede Octavia er nyt aktivt, sikkerhedsudstyr bestående af en automatisk nødbremse med forgængergenkendelse, som er standardudstyr i alle udgaver. Tilkøber du den adaptive fartpilot fra ekstraudstyrslisten til blot 4.500 kr. udnyttes nødbremsen optimalt, og sikrer dig yderligere mod uheld i din daglige kørsel.

Hvordan kører den?
Godt. Bevares, Skoda Octavia er ikke en ‘drivers car’, men det er der heller næppe nogen, der forventer. Den kører som det den er; en stor, fornuftig familie- eller firmabil, der troligt æder kilometer efter kilometer motorvej og er til at komme rundt i byen med takket være en neutral, letgående styring, der er let at dosere korrekt. Eneste lille minus for de følsomme; i Skoda Octavia må du bortset fra i de dyreste udgaver nøjes med et simpelt, halvstift baghjulsophæng, der har lidt svært ved at forhindre skarpe ujævnheder i belægningen i at forplante sig til bilens og passagerers bagdel.

Hvordan er motoren?
Suveræn. Intet mindre. Testbilens 1,0 TSI’er i 115 hk trim er en af de absolut bedste tre-cylindrede motorer på markedet og fuldt ud voksen nok til Octavia.

Det er nærmest naturstridigt, at den lille maskine med en samlet volumen som en karton mælk kan slæbe afsted med en granvoksen familiebil som Skoda Octavia. Men det kan den – og mere til.

Den lille motor arbejder lydløst og med en overraskende trækkraft, samtidig med at den nipper nøjsomt til de dyre dråber. Vi endte på et snit lige under 19 km/l i testugen med mest motorvejs- og bykørsel. Flot i forhold til det opgivne EU-forbrug på 20,8 km/l, som reelt er opnåeligt i hverdagen, hvilket vi ellers meget sjældent ser. Vi ser ingen grund til at betale godt 17.000 kr. ekstra for den 1,4 liters TSI-motor med 150 hk, og du skal køre mange kilometer om året, før det er værd at overveje den lidt træge 1,6 liters turbodiesel med 115 hk til samme merpris.

Passer prisen?
Ubetinget ja. Du får ekstremt meget bil for pengene med Skoda Octavia. Først og fremmest umådelig meget plads – faktisk kan du tillade dig at sammenligne prisen på Octavia med langt dyrere biler som Mazda 6 og Toyota Avensis. Desuden er teknik og kvalitet på et højt niveau, der efterhånden matcher VWs. Især får du fuld valuta for dine penge, hvis du vælger testbilens Style-udstyr frem for Ambition-udstyr, der kun er 18.500 kr billigere. Style er lig med 16″ alufælge, klimaanlæg, regnsensor, automatisk fjernlys og meget andet godt.

Er der alternativer?
Tager vi et pristjek op mod VW Golf og Seat Leon bygget på samme platform, så er den tyske søster Golf og Octavia faktisk nogenlunde på niveau, men Golf fås ikke med testbilens 1,0 TSI 115 hk-motor og er mindre ødsel med plads og udstyr. Den spanske fætter, Leon, er faktisk 10-15 pct. billigere end Octavia, men med en mindre kabine, og udstyrsniveauerne er ikke helt sammenlignelige. Vi vil tillade os at kigge op i den store mellemklasse, for at illustrere, hvor meget bil du får i Skoda Octavia. Priserne for Toyota Avensis sedan starter lige under 270.000 kr. og stiger hurtigt, hvis udstyret skal matche Octavias. Det samme gælder Mazda 6 sedan. Basis-modellen Core koster fra ca 262.000 kr., men skal der lidt udstyr i, er vi hurtigt over 300.000 kr.

Konklusion:
For: Plads, pris, motor.
Imod: Lidt stiv affjedring, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Skoda Octavia går en oktav op med faceliftet, der nok skal gøre modellen toneangivende blandt mellemklassebilerne et par år mere herhjemme. Til prisen er det svært at finde en mere vellykket kombination af plads, kvalitet, hverdagsduelige køreegenskaber og velfungerende mekanik.

Læs også tests af konkurrenterne:

Hyundai i30 – dygtig koreansk Golf-spiller

Opel Astra rækker efter stjernerne

Fiat er tilbage i golfklubben med Tipo

Megane er den bløde mellemvare

Peugeot 308 er stærk på stil og komfort

Mazda 3 er stadig klassens swing king

Facelift holder Kia Ceed inde i Golf-krigen

Honda Civic er for entusiaster

FAKTA: Skoda Octavia HB Style 1,0 TSI 115 HK

Vejl. pris, inkl. lev.: 245.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.090 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 9
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l, 110 gr. CO2/km (energiklasse A+)
Forbrug i test: 19 km/l
Længde/bredde/højde: 467/181/146 cm
Akselafstand: 269 cm
Bagagerum (min/max): 590/1.580 liter
Egenvægt: 1.225 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 115 hk/200 Nm v. 2.000 omdr./min.
0-100 km/t: 9,9 sek.
Topfart: 203 km/t

Særligt standard udstyr (Style):
9,2” berøringsskærm, bluetooth, Hillholder, 16” alufælge, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, tågeforlygter med drejelys, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle m. varme, el-ruder for og bag, klimaanlæg med køl i handskerummet, multijusterbart læderrat med styring af radio og kørecomputer, højdejusterbart forsæde med sædevarme, fartpilot/fartbegrænser, regnsensor, P-sensor bag, fjernlys assistent, LED baglygter, coming home lys, lys ved fødderne i kabinen mm.
Metallak: 6.000 kr.(*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Del denne artikel

Related News

TEST: Opel Insignia – slagskib til slagpris
TEST: Nissan Micra rykker fra trist til trendy
TEST: Solen skinner på Ibiza

About Author

Jens

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>