TEST: Yaris Hybrid forener to verdener

BILTEST: Toyotas minihybrid er klassens eneste med kombineret benzin- og el-drift. Godt til bykørsel, mindre vellykket uden for byskiltet.

Hvilken bil?
Toyota Yaris Hybrid er populært sagt hjemmehjælperens drøm. Mange kommuner har da også indkøbt Yaris Hybrid til deres hjemmehjælperes daglige transport, fordi bilen er letkørt med automatgear og let at stige ind og ud af med sin høje taglinje. Modsat rene el-biler skal Yaris hybrid ikke lades op, men oplader selv batterierne under kørslen. Yaris Hybrid fås fra knap 184.000 kr. inkl. levering, mens testbilen med H2-udstyr løber op i små 204.000 kr.

Vidste du?

Toyota sidder tungt på markedet for hybrid-biler herhjemme med et pænt stykke over 1.000 solgte biler i både 2013 og 2014.

Succes’en blev grundlagt med den specielle Prius, der kom allerede i 1997, men senere er teknologien flyttet over i de mere gængse modeller som Auris, Yaris og senest RAV4. Yaris tegner sig for langt den største del af salget, og samtidig næsten en tredjedel af det samlede Yaris-salg.

Hvordan er førerpladsen?
Sæderne er gode, dog lidt smalle bagtil, og støtter godt. Generelt er førerpladsen overskuelig og logisk betjent med mange fine fralægningsmuligheder. Man savner dog støtten fra et armlæn mellem forsæderne, der ellers passer godt til den afslappede kørestil, som Yaris Hybrid lægger op til.

Hvordan opleves kabinen?
Det er let at stige ind og ud af den ganske rummelige kabine, der har en materialekvalitet lidt over det gennemsnitlige. Bevares, der er en del hård plast, men alt i alt har interiøret en pæn finish. Batteripakken er gemt under bagsædet, der byder på pæn benplads for klassen. Dermed er der heller ikke ‘stjålet’ noget af det regulære bagagerum på 286 liter, som har et skjult rum under gulvet, men ellers ikke byder på løsninger, der kan lette hverdagen.

Er sikkerheden i orden?
Den faceliftede Yaris er endnu ikke testet af EuroNCAP, men crashtesten fra 2011 gav de maksimale fem stjerner – på et hængende hår, som sikkerbil.dk udtrykker det. Helt overordnet klarer Yaris sig pænt, men får enkelte kritiske kommentarer med på vejen. Sikkerheden i førersiden er eksemplarisk blandt andet pga bilens 7. airbag, som beskytter førerens knæ ved kollision. Toyota tilbyder en særlig pakke med aktivt sikkerhedsudstyr til Yaris. For 8.000 kr. får du kollisionsadvarsel, automatisk nødbremse og vejbaneassistent. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
Yaris Hybrid er i sit es i tæt bytrafik. Med en ganske, ganske let højrefod og det trinløse automatgear i ‘drive’ er kørslen yderst behagelig. Og de helt tyste øjeblikke, hvor du glider over asfalten på ren el, er attraktive. Mens Yaris Hybrid med den rette køreteknik, smyger sig afsted i bytrafikken, er den mindre tilpas uden for byskiltet og endnu mindre på motorvejen. Batteriet øger bilens vægt, og derfor opleves det som om affjedringen er strammet op, hvilket går lidt ud over komforten. Styringen er dejligt direkte og præcis.

Hvordan er motoren?
Motorernes samspil er det unikke ved Yaris Hybrid. I praksis kan du trille op til en kilometers penge på ren el, men med mere power i elmotoren ville det være muligt at sætte i gang eller tage en lille bakke uden hjælp fra benzinmotoren.

Selv ved moderat acceleration må du leve med betydelig støj fra benzinmotoren, som pga. det trinløse automatgear ryger op i omdrejninger.

Modsat andre biler er Yaris Hybrid rent benzinøkonomisk også bedst i bykørsel, da den her er opgivet til over 32 km/l., men ‘kun’ klarer 30,3 km/l ved blandet kørsel. Vi opnåede 19,7 km/l. med en del motorvejskørsel.

Passer prisen?
Til en pris fra 184.000 kr. er Yaris markedets klart billigste hybridbil. Hybridteknologien og automatgearet er fordyrende, men hybridudgaven er alligevel ikke væsentligt dyrere end en tilsvarende diesel – uden automatgear. I forhold til benzinudgaven med 1,3 liters motor med automatgear skal der kun lægges ca. 12.000 kr. ekstra. Den tidligere Honda Jazz Hybrid kostede ca. 250.000 kr. Så det er en acceptabel merpris for den avancerede hybridteknik, de tyste øjeblikke i bytrafikken og en renere samvittighed. Men lige under 200.000 kr. er det faktisk også muligt at få en større bil – som fx årets bil Citroën Cactus.

Er der alternativer?
Nej, ikke direkte sammenlignelige. Toyota er alene på banen med en hybrid i miniklassen. Honda er dog på vej med sin nye mini, Jazz, der også kommer i en hybridudgave. Jazz forventes til Danmark denne sommer. Ind til da må man gå alternative veje for at finde et modstykke til Yaris Hybrid. Til daglig bykørsel/pendling er elbilen VW e-Up en ren fornøjelse til ca. 190.000. Men pladsen er kun til fire og rækkevidden begrænset. Kører du meget på motorvej så snup en Yaris 1,4 turbodiesel til 195.000 kr.

Konklusion
For: 3 års garanti, økonomisk, letkørt
Imod: Hård affjedring, støjniveau
Hvilken bil siger:
Stjerner4
Toyota Yaris Hybrid forsøger at forene det bedste fra to verdener. Det lykkes ikke helt – men respekt og den fjerde stjerne for at bringe hybridteknologien ned i miniklassen til en fornuftig pris.

Læs også testen: Faceliftet Yaris vender stærkt tilbage

FAKTA: Toyota Yaris Hybrid H2 1.5 liter benzinhybrid med CVT-gear

Vejl. pris, inkl. lev.: 204.000 kr.Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 30,3 km/l (75 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 19,7 km/l
Længde/bredde/højde: 395/170/151 cm
Bagagerum (min/max): 286/768 liter
Vægt: 1.170 kg
Motorer: Hybrid: 4 cyl., 1,5 liter, benzin/elmotor
Systemeffekt: 100 hk/111 Nm (benzin 75 hk/elemotor 61 hk)
0-100 km/t: 11,8 sek.
Topfart: 165 km/t

Standardudstyr:
15” stålfælge, 2-trins bagagerumsbund, 2-zonet klimaanlæg, elruder, for, elsidespejle med varme, follow-me-home forlygter med forsinkelse, hill-start assist, højdejusterbart førersæde, kromdetaljer på frontgrill og ved dørhåndtag, læder på gearknop/håndbremsegreb, multijusterbart læderrat med betjeningsknapper til musikanlæg og bluetooth, sædevarme, for, Toyota Touch 2 multimediesystem m. 7” touch-screen, radio/cd, bakkamera, MirrorLink, håndfri mobil, usb- og aux-indgang.

Metallak: kr. 8.550 kr. (*anslået af Hvilkenbil)

Ekstraudstyr på testbilen:
Go navigation til Toyota Touch 2 (med danske menuer og dansk tale), kr. 6.500 kr.
Sportspakke, kr. (15” alufælge, tågeforlygter med kromringe, LED-baglygter) 9.000 kr.
Sidelister i sort med kromindsats, kr.* 2.400 kr.
Komfortblink, kr. 2.000 kr.
Fartpilot, kr. 3.000 kr.
Velourmåtter, kr. 725 kr.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Hej.
    Problemet med en sådan test er den korte tid I “lever” med bilen.
    Når man bruger den dagligt, falmer nogle af stjernerne. Nu har jeg haft min i 11 måneder, og overvejer at droppe den. Der er så mange tåbelige ting, der gør den meget irriterende i dagligdagen. Især kabinen der virker lige så tåbelig som nogle Italienske modstykker.
    F.eks. sidder knapperne til sædevarmen under håndbremsen, så al betjening under kørslen er livsfarlig. Det store panel sidder mere over i passagersiden ind i føre siden, så også her skal du have blikket væk fra trafikken for at betjene det. Det bliver ikke bedre af, at skærmopbygningen er totalt håbløs og kræver mange tryk.
    Største anke er dog økonomien. Jeg har virkelig eksperimenteret meget, og er stadig ikke kommet over 23 km/l på en tank. En dieselbil vil have en bedre økonomi. Set på prisen vil en almindelig benzinmotor give en bedre totaløkonomi.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here