Toyota Prius-design er helt Gaga…

Designet af den nye Toyota Prius deler vandene, fordi den skal skille sig ud som teknologisk pionér. Inspirationen kommer fra en excentrisk popstjerne.

Hvis du synes fjerde generation af hybridbilen Toyota Prius er blandt de mest outrerede bildesigns i dag, er det ikke tilfældigt. Toyota er bevidst gået efter at skille sig ud fra mængden – og det i en grad, så japanerne har ladet sig inspirere af den amerikanske popstjerne Lady Gaga.

”Der var høje forventninger til den nye Prius,” fortæller bilens chefdesigner, Shunsaku Kodama, i et interview med Automotive News.

”Vi ønskede et mere ekstremt design – som koncept tænkte vi Lady Gaga,” fortæller 46-årige Kodama.

Den amerikanske popstjerne, der bl.a. er kendt for at have optrådt i en kjole af råt kød, har ikke siddet med ved tegnepulten, men inspireret Toyotas designere til at være radikale og modige. Og det må siges at være lykkedes – sammen med brintbilen Mirai har Toyota med Prius skabt nogle af de mest radikale og polariserende bildesigns p.t. Ikke alle er begejstrede, men ingen er ligeglade – og det er noget nyt for Toyota, der gennem mange år nærmest har været synonym med mainstream-design.

”Vi havde behov for at skabe ny værdi for Prius. Et design fuldstændig anderledes end vores konkurrenters og andre miljøbilers. Som designer af Prius har jeg stræbt efter at skabe et følelsesbetonet design, der kan skabe begejstring,” forklarer Shunsaku Kodama.

'Hajfinne-baglygter' er bare et af flere vovede indsalg i designet af hybridbilen Toyota Prius.
‘Hajfinne-baglygter’ er bare et af flere vovede indsalg i designet af hybridbilen Toyota Prius.

Opgaven var ikke let, for samtidig med, at han og designteamet gerne måtte skeje ud, skulle de overholde nogle veldefinerede krav til designet: Toyotas ledelse krævede, at den nye hybridbil skulle bevare modelrækkens karakteristiske trekantede formsprog, sætte ny rekord for lav vindmodstand, se mere high-tech-agtig ud end nogensinde, men samtidig bevare en menneskelig udstråling i et design, der i øvrigt også skulle være sexet…

Kodama fik da heller ikke godkendt første skitse af Prius, som Toyotas ledelse mente var for ‘blød og organisk’ i sit formsprog.

Rekordlav luftmodstand
Tilbage i designstudiet måtte Kodama og hans team have hjælp af ingeniørerne, der ellers sjældent har samme agenda som bildesignere. Ingeniørerne fandt på måder, der gjorde det muligt at placere batterierne dybere i gulvet. Sammen med et usædvanligt tyndt tag gjorde de dybtliggende batterier det muligt at lade taget dykke mere end nogensinde mod bagenden, for derved at reducere vindmodstanden og samtidig bevare tilstrækkelig loftshøjde på bagsædet.

Missionen lykkedes. Den nye Prius har en ultralav luftmodstand på 0,24 – endnu bedre end forgængerens i forvejen lave værdi på 0,25.

At Prius er pyntet med trekantede lygter, skarpe kanter og noget, der minder og 50ernes ‘hajfinner’ omkring baglygterne, er et bevidst valg: Ifølge Toyota er det simpelthen nødvendigt med et radikalt design, hvis Prius – som sine forgængere – fortsat skal udstråle, at her er en bil, der kører rundt med noget at det mest avancerede teknik, der tilbydes i biler i dag.

Bilkøberne har efterhånden vænnet sig til Prius’ design – havde man ikke understreget bilens high tech indhold i designet, var den bare druknet i mængden af moderne konkurrenter. Derfor ligner fjerde generation af Prius bilernes svar på Lady Gaga – også selv om Toyota ved, at det kan få nogle bilkøbere til at løbe skrigende væk…

Læs også: Ny Toyota Prius i vovet design

[email protected]

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here