Turbo til lavpris i ansigtsløftet Fiat Panda

I Danmark er den nærmest en truet race, men hjemme i Italien rydder Fiat Panda bordet.

Fiat gør det gratis at opgradere den tocylindrede twin air motor til turbo i den faceliftede Panda. Til 100.000 kr. bliver den mikroklassens billigste turbo-variant.

Små, downsizede men stærke turbomotorer kravler lige så langsomt ned i bilernes mindste klasse. Livsstils-modellerne Fiat 500 og Opel Adam kan begge fås med turbo under hjelmen og for nylig lancerede VW en faceliftet udgave af bestselleren Up med en ny, trecylindret turbobenziner på én liter med 90 hk.

Fiat Panda vil også lege med. Italienerne har givet den lille charmetrold det, der kunne være verdens mindste ansigtsløft, men netop i maskinrummet sker der noget spændende: Twin air motoren – Fiat’sk for blot to cylindre – neddrosles fra 85 til 80 hk. Heldigvis følger prisen med ned, og så kan du få en Panda med 80 turboheste og Easy-udstyr som aircondition, centrallås og seks airbags for 104.000 kr. inkl. levering. Til sammenligning koster den turboladede VW Up 142.000 kr., men har dog også mere udstyr fordi den store motor i Up altid er koblet sammen med det omfattende High Up-udstyr.

Pandas særlige kabinedesign med afrundede firkanter er bevaret, men der er kommet nye farver og indtræk på paletten.
Pandas særlige kabinedesign med afrundede firkanter er bevaret, men der er kommet nye farver og indtræk på paletten.

Turbo uden merpris
Panda skaber dermed sin egen niche som mikroklassens absolut billigste ’mikro-GTI’. Faktisk er det gratis at opgradere til turbo i Panda, for den tilsvarende Easy-udgave med Fiats velkendte firecylindrede 1,2 liters motor med 69 hk koster også 104.000 kr. Kan man nøjes med twin air-motoren uden turbo og blot 60 hk, kan prisen presses helt ned på 84.000 kr.

Mens Fiat Panda har haft det lidt svært herhjemme i konkurrence med mikroklassens storsælgere som VW Up, Peugeot 108 og Kia Picanto, sælger den solidt i det sydlige Europa. Panda er altid fem-dørs og er blandt klassens mest rummelige biler, godt hjulpet af sin højde, der gør det muligt at sidde mere opret på både for- og bagsæde.

Den faceliftede Panda når frem til de danske Fiat-forhandlere 9. oktober.

Fiat Panda modelprogram og priser (eks. lev.):

Fiat Panda TwinAir 60 hk Ciao: 79.990 kr.
Fiat Panda TwinAir 60 hk Easy: 89.990 kr.
Fiat Panda 1.2 69 hk Easy: 99.990 kr.
Fiat Panda TwinAir Turbo 80 hk Easy: 99.990 kr.
Fiat Panda TwinAir Turbo 80 hk Lounge: 109.990 kr.

Læs også: Ny eller brugt mikrobil?

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Bilen kører fint, men FIAT lyver helt afsindigt ang. brændstof forbrug. Jeg kan ikke få den over ca. 16,5 km på literen. Det skulle gerne være mellem 23-29 km/l. TwinAir Turbo 80 Lounge. Jeg kører med MTA gear.

    • Vi har samme erfaring med Fiat’s to-cylindrede Twin Air motor. Både i Panda (uden turbo) og Punto (med turbo) målte vi 14,0 km/l (opgivet 23,8 km/l). Skal man køre længere på literen, skal man skifte gear ekstremt tidligt – og så leve med de ret voldsomme vibrationer, som det medfører. Twin Air-teknikken ser spændende ud på papiret, men i praksis resulterer det i en sjældent uheldig kombination af støj og tørst, så det er en motor vi har svært ved at anbefale.
      Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here