Volvo XC40 er Årets Bil i Europa 2018

Volvo XC40 kørte en særdeles sikker sejr i hus i 2018-udgaven af Årets Bil i Europa. Nummer to – Seat Ibiza – blev slået eftertrykkeligt, mens Kia overraskede med en flot fjerdeplads.

For første gang nogensinde er en Volvo kåret til årets bil i Europa.

XC40 fik 325 point, mens nr. to, Seat Ibiza, fik 242 point, og BMW 5-serie på 3. pladsen hentede 226 point.

Volvo’en fik høje karakterer fra stort set alle lande. Inklusive Danmark, der var repræsenteret i kåringen ved FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen. Det skal retfærdigvis siges, at de tre svenske dommere gav lige så mange point til Audi A8 som til (deres egen) Volvo.

Det skorter dog ikke på national stolthed ‘hinsidan’ – selv om XC40 fremstilles i Belgien.

“Vi siger tillykke til Volvo, som det endelig lykkedes at vinde den største europæiske udmærkelse,” lyder det i magasinet Teknikens Värld.

“Volvo er flere gange snublet lige inden målstregen, men ikke i år. Da stemmerne fra de 60 jurymedlemmer fra 23 lande var talt sammen stod det klart, at den klare vinder af ‘Car of the Year 2018’, Årets Bil i Europa 2018, er Volvo XC40,” lyder det videre.

Fortjent Volvo-sejr
Sejren er fortjent, mener FDMs Søren W. Rasmussen, der selv havde Volvo XC40 som sin favorit. Han gav bilen ni ud af de maksimale 10 mulige point.

“Volvo XC40 er den rigtige vinder,” siger Søren W. Rasmussen til FDM.dk.

“Den matcher på fin vis tidens SUV-tendens og byder tillige på glimrende køreegenskaber, høj sikkerhed foruden en udbygning af muligheden for at få bil og smartphone til at tale sammen. Nu kan man dele bilen med familie og venner via telefonen.”

Han tilføjer: “XC40 har tilmed en pris, der gør den interessant i Danmark for langt flere, end vi er vant til fra Volvos side. Godt gået!”

Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling har også haft lejlighed til at prøvekøre Volvo XC40 og han er også begejstret for bilen.

“XC40 tager Volvo et nyt sted hen. På den ene side genkender man straks XC40 som en lidt kantet Volvo. På den anden side forfører den normalt lidt kølige svensker med en mere fandenivoldsk udstråling og en kabine, der kombinerer god, skandinavisk smag med stærke farver og finurlige påfund,” siger han og fortæller videre, at XC40s karosseri er usædvanlig godt udhulet.

“Selv om XC40 er relativt kompakt med en længde på 4,4 meter, er den lige så bred og høj som den større XC60 – og på bagsædet er pladsen omtrent den samme,” konstaterer han og fremhæver, at XC40 har de samme avancerede sikkerhedsfunktioner som mærkets større modeller XC60 og XC90.

Første model på ny platform
XC40 er Volvos første model på den nye CMA-platform, som er udviklet i Göteborg i samarbejde med den kinesiske ejer, Geely. Den kan udstyres med alt fra almindelige forbrændingsmotorer over hybridsystemer til ren eldrift.

Med sejren i den europæiske konkurrence rider Volvo for alvor på en succesbølge. For nylig har det britiske bilmagasin What Car? blandt andet udnævnt XC40 til årets bil, og samtidig er det lykkedes for begge mærkets nye, større SUVere at blive kåret til årets bil i truck/utility-kategorien i Nordamerika.

“For første gang kan Volvo nu tilbyde tre SUV-modeller globalt. XC40 bliver et stærkt bidrag til vores fortsatte vækst, når den etablerer os i det nye og hurtigtvoksende segment for kompakte SUV’er,” siger Håkan Samuelsson (billedet), administrerende direktør og koncernchef i Volvo Cars i en pressemeddelelse.

Priserne på Volvo XC40 begynder ved 411.005 kr. for en 3-cylindret benziner med 156 hk og manuelt gear. Topmodellen med 250 hk fra en turbobenziner og en 8-trins automatgearkasse koster knap 700.000 kr.

Seat Ibiza, som blev nummer to i Car of the Year 2018, giver vi på Hvilkenbil.dk også pæne ord med på vejen – og 5 ud af de maksimale 6 stjerner i vores testkørsel.

“Miniklassen koger nærmest over med spændende nyheder i 2017, og Seat Ibiza er efter vores mening den varmeste af dem alle. Den nye platform giver så meget plads, at Ibiza næsten rykker op i Golfklassen, og sammen med fine køregenskaber og vellykket mekanik til fair priser gør det Ibiza til ny klasseduks,” lyder vores skudsmål på Ibiza, der bygger på samme platform som den nye VW Polo.

Seat Ibiza koster fra 139.000 kr- inkl. levering.

Finales overraskelse var Kia Stinger – koreanernes vellykkede og baghjulstrukne bud på en asiatisk køremaskine. Stinger tog en flot fjerdeplads, hvilket understreger, hvor langt det engang så discountprægede sydkoreanske bilmærke har bevæget sig på ganske få år.

Læs også: Volvo lægger an til overhaling med XC40

FAKTA: Sådan stemte juryen i finalen

Volvo XC40 blev en overbevisende vinder af Car of the Year 2018. Det er første gang, Volvo har vundet.

1. Volvo XC40 325 point
2. Seat Ibiza 242 point
3. BMW 5-serie 226 point
4. Kia Stinger 204 point
5. Citroën C3 Aircross 171 point
6. Audi A8 169 point
7. Alfa Romeo Stelvio 163 point

Kilde: Car of the Year 2018

[email protected]

1 COMMENT

  1. Hej

    Hvordan tildeles point? Audi A8 er vel indiskutabelt en bedre bil end Citroën A3 men koster vel også 10 gange mere. Og en Volvo XC90 er vel på alle andre punkter end økonomi og lethed ved parkering bedre end XC40, men alligevel er XC40 årets bil.

    Så hvordan vægtes sikkerhed, pris, totaløkonomi, kvalitet, brugsværdi osv? For det må vel være ret betydende for, hvilken bil der vinder… Og hvis pris vægter bare lidt forstår jeg ikke den høje placering af A8?

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here